8 tény a repülésről, amit nem mindenki ismer

8 tény a repülésről, amit nem mindenki ismer
© Fotó: AFP
Vajon miért kerekek a repülőgép ablakai? És miért ívelt a szárnyak vége? Minden egyes repüléssel kapcsolatos apróságot kellően átgondoltak, így ezekre a kérdésekre is teljesen logikus a válasz. A Bright Side összeállítása segít kiegyenesíteni néhány kérdőjelet a témában.

8. Miért kerekek a repülőgép ablakai?

Az ’50-es évek kezdetén a de Havilland nevű cég kifejlesztette a Cometet, a világ első sugárhajtású kereskedelmi utasszállítóját. Akkoriban ez valóságos csoda volt, egy évvel később viszont a gép a levegőben esett darabokra. Néhány hónapon belül két további hasonló gép is balesetet szenvedett.

Fotó: Wikipedia

A mérnökök a legutolsó csavarig mindent részletesen átvizsgáltak, és végül az ablakoknál találták meg a probléma okát: azok négyszögletűek voltak. A nyomás sokkal nagyobb az ilyen típusú ablakok sarkaiban, és ez ráadásul repülés közben még sokszorozódik is. Így végül elhatározták, hogy a jövőben lekerekített ablakokat fognak használni, a gépek pedig a döntésnek köszönhetően pedig jóval biztonságosabbak lettek.

7. Miért ívelt a szárnyak vége?

Repülés közben a nyomás a szárny tetején alacsonyabb, mint alatta. A levegő hajlamos a magasabb nyomású területről az alacsonyabb felé mozogni, és ezt a szárnyvégeknél teszi meg. A múltban, amikor a végek még egyenesek voltak, a légáramlás komoly turbulenciát okozott repülés közben.

Fotó: Pixabay

A szakemberek így arra jutottak, hogy meghajlítják a szárnyakat felfelé, hogy csökkentsék a turbulenciát, meghosszabbítsák a szárnyak élettartamát és üzemanyagot spóroljanak. A változtatásnak köszönhetően egy csapásra kényelmesebbé vált a légi utazás.

6. Miért nem egyforma a repülők orra?

A vadászgépek orra például hegyes. Minél keskenyebb az orr, annál gyorsabb a repülő, viszont a hosszabb orrtól a pilóták nem látják rendesen a kifutópályát, ezért kerek például az utasszállító gépek eleje.

Orosz mérnökök viszont találtak egy alternatív megoldást is a problémára a ’60-as években: feltalálták az addigi leggyorsabb utasszállítót, amit dönthető orral szereltek fel.

Tu-144FL | Fotó: Wikipedia

Fel- és leszállás közben a gép lefelé állította az orrát, a levegőben pedig kiegyenesítette azt, így a pilóták rendesen szemügyre tudták venni, mi van pontosan előttük.

5. Miért festik fehérre a gépeket?

Fotó: AFP / Alain Jocard

Az utasszállítók általában fehér színűek, ennek pedig több oka is van.

  • Hővisszaverés: a fehér géptörzs kevesebb hőt nyel el, ez az utasoknak is jó, és a légitársaságnak is gazdaságos.
  • A fehér festék sokkal olcsóbb, mint a többi.
  • Megakadályozza a madarakkal ütközést is. A madarak jobban látják a fehér felületről érkező visszatükröződést, ezért általában messzire elkerülik a gépeket.
  • A fehér szín miatt könnyebb kiszúrni a repedéseket és egyéb károkat.

4. Miért pont a bal oldalon van a kijárat?

Fotó: AFP

A repülőgépek többségén bal oldalon található a beszállásra szolgáló ajtó. Az elhelyezésre három magyarázóelmélet született.

  1. A jobb oldalt a csomagoknak tartják fenn (ott van a raktér is), így az az oldal nem biztonságos az utasok számára.
  2. Néhányak szerint ez egy múltbéli tradíció: elvégre a hajórámpák is mindig a bal oldalon voltak.
  3. A gép kapitánya bal oldalon ül. Az azonos oldalon lévő ajtó miatt parkolásnál sokkal könnyebb a manőverezés.

3. Mi a helyzet a fura formájú gépekkel?

A lopakodó repülők például egyetlen, magától értetődő ok miatt néznek ki úgy, ahogy: így sokkal nehezebben ismerik fel a radarok, szonárok és más keresőeszközök. A forma miatt ráadásul több csomag fér bele, és a fogyasztása is kedvezőbb.

Fotó: AFP / Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje

Ezeket a gépeket a madarak inspirálták: a ragadozómadarak hasonló testhelyzetet vesznek fel akkor, amikor növelni szeretnék a repülési távot. Az ilyen gépek borzasztóan drágák, így a civil repülésben nem használják őket.

2. Hogy tűnnek a repülők ennyire tágasnak?

A tervezők számos trükköt bevetnek annak érdekében, hogy a gép nagyobbnak és tágasabbnak tűnjenek annál, mint amilyenek valójában. A falak kialakítása például a fény megfelelő visszaverésében segít, a plafon és a csomagtárolók közötti megvilágítás miatt pedig a plafon tűnik kicsit magasabbnak.

Fotó: AFP / Patrick Lux

Ezek miatt a klausztrofóbiás embereknek sem jelent akkora nehézséget repülővel utazni.

1. Miért nincs szakálla a pilótáknak?

Néhány légitársaság megtiltja pilótáinak, hogy szakállt növesszenek. A szőrzet miatt ugyanis nem biztos, hogy vészhelyzet esetén az oxigénmaszk megfelelően illeszkedne az arcra.

Fotó: AFP / Olivier Laban-Mattei

Ilyenkor létfontosságú, hogy a pilóta ne veszítse el az eszméletét, és képes legyen emberi életeket menteni.

Forrás: Bright Side


Amikor valami eltörik, sokan egyből kidobják, azonban vannak olyan kreatív emberek, akik hisznek benne, hogy bármilyen otthon megtalálható eszközzel helyre lehet pofozni mindent. Néha pedig az elromlott tárgyak egy másik szerepben születnek újjá. A Bright Side összegyűjtött néhány olyan fotót, ami b...

Az emberek már majdnem minden szegletét felfedezték a földnek, ám vannak olyan helyek, amelyeket csak képeken láthatunk, mert nem mindenkinek adatik meg a lehetőség, hogy beléphessen ezekre a területekre. De valljuk be, egyiket-másikat nem is szeretnénk a saját szemünkkel látni. A Bright Side összeg...








hirdetés