9 ember meghalt, 6 gyermek árván maradt a telefonálás miatt

Akt.:
9 ember meghalt, 6 gyermek árván maradt a telefonálás miatt
© Fotó: police.hu
Ceglédbercel – Tilos minden olyan tevékenység, ami elvonja a figyelmet a vezetéstől, és ezzel balesetet lehet előidézni.

Megrázó tragédia: Ceglédbercel közelében kilencen haltak meg abban a mikrobuszban, amely a 4-es számú főúton előzés közben frontálisan összeütközött a szembe jövő, vétlen homokszállító tehergépjárművel. Önmagában az elhunytak száma is kizökkenti az embereket a komfortzónájukból, ugyanakkor a halálos tömegszerencsétlenség különlegessége, hogy a Volkswagen Transporter T4 sofőrje a legnagyobb közösségi oldalon telefonjával élőben közvetítette a saját utazását. A kisbusz Szlovéniából tartott Románia felé, utasai a Maros megyei Désfalváról származtak. Többnyire alkalmi mezőgazdasági munkából élő férfiak és nők voltak a közúti baleset halálos áldozatai. Ketten élettársi viszonyban éltek egymással, hat gyerek maradt árván utánuk.

Miért? Miért? Miért?

Alapvetően a KRESZ tiltja menet közben a mobiltelefon kézben tartását. Nem a telefonálást, hanem a kézben tartását is! A nyomógombos telefonokhoz képest teljesen más kategóriát jelentenek az okostelefonok, az érintőképernyőjén lévő virtuális billentyűzeten nem lehet vakon gépelni.

– Joggal tesszük fel magunknak is a kérdést, hogy miért nem tartjuk be a szabályokat, miért nem figyeljük egymást, miért szegjük meg a KRESZ-ben foglaltakat!? Nehéz a válaszadás. Több eredő összecsengése jelenik meg, amikor baleset következik be. Ha sorrendet akarnánk felállítani, akkor szinte mindenki sorolja: gyorshajtás, sávváltás, előzés, figyelmetlenség, és egy fontos momentum esetenként az agresszivitás, a „ki, ha én nem” viselkedés, a lóerők harca. Ha ezeket elismerjük, akkor elértünk ahhoz a ponthoz, amikor szinte valamennyi veszélyes helyzetnél felismerhetjük kisebb-nagyobb mértékben a motivációt – jegyezte meg Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője. Hozzátette:

– Autópályán 130 km/órás megengedett sebességgel haladunk a belső sávban. Feltűnik az „ellenfél”. Már a közelítő sebessége is igen nagy. Ha nem húzódunk át a másik sávba, a követési távolság a két jármű között szinte nulla lesz. Jön a fénykürt vagy a hangjelzés, és szinte „tolni” kezdi a járművünket. Kialakul egy veszélylehetőség. Főleg akkor, ha mi is gyorsítunk, és növeljük a sebességünket (aminek nem lesz vége), mert egyre gyorsabban halad mindkét jármű. (És ott vannak még a forgalom többi résztvevői is.) Lehet, hogy nem tudunk visszaállni a mellettünk lévő sávba, mert az „foglalt”. Várni akarunk, mert a szándék már bennünk van erre, de nem tudjuk végrehajtani. Az akadály megoldásába a harmadik félnek –, aki a mellettünk lévő sávban halad – is részt kell vennie. Például lassítani, vagy ha van még üres sáv, oda átmenni és így biztosítani az utat. Bizonyos helyzetekben, ha nem figyelünk egymásra, akkor többszörös veszélyt okozhatunk egymásnak. Persze alapvetően az előidéző, a sebességet jelentősen túllépő jármű vezetője.

Fárasztó, de gyümölcsöző

– Térjünk vissza a veszélyhelyzetek elhárítására, ha azok kialakultak vagy kialakítottuk! A jármű vezetése több éves rutin után válik „éretté”. Amíg ez nem következik be addig csak jelentős odafigyeléssel és energiával tudjuk a helyzeteket helyesen és biztonságosan megoldani. Sajnos itt kezdődik a problémakör első fázisa. Nevezetesen, ha a jármű vezetője nem veszi tudomásul ezt a tényt vagy nem érdekli őt. Mit jelent ez? Fokozott figyelemmel, energia ráfordítással, figyeléssel kell ezeket az éveket kezelni. Ez fárasztó, de gyümölcsöző; a biztonság alapvető forrása. Az a jogosítvánnyal rendelkező gépkocsivezető, aki 30 óra után jogosítványt kap, nyilván nem rendelkezhet, csak az alapvető tudnivalókkal. Pedig a társadalom és a jogszabályi környezet elvárja tőle, hogy úgy vegyen részt a közlekedésben, mint 10-20 éves vezetési gyakorlattal rendelkező társai. Vegyük figyelembe, hogy a jogosítvány megszerzésével csak azokat az alapokat ismerjük meg, melyek a forgalomban történő problémamentes haladásunkat teszik lehetővé. Például ha megcsúsztunk, vagy ha hirtelen vészfékezést kell végrehajtanunk, nem tudjuk megtenni, mert nem tanultuk meg. Ezeket a gyakorlatokat vagy az évek során türelmesen megtanuljuk, vagy segíthet a vezetéstechnikai pályákon lebonyolítandó tréningeken történő részvétel. (Itt is csak az alapokat tanuljuk meg, a gyakorlat később hozza az eredményt.)

– Gyakori az a helyzet, amikor valamilyen figyelem­elvonás miatt következik be a baleset: ilyen például a mobiltelefonálás. Sűrűn kérdezik, hogy ha eszem vagy vizet iszom vezetés közben, vagy hátra fordulva beszélek, az is veszélyes, de miért nincs a KRESZ-ben. Egyrészt, mert rengeteg dolgot kellene felsorolni, hogy mit nem lehet, de a KRESZ egyértelműen rendelkezik. A mobiltelefon használatát tiltja – konkrétan megnevezve. Tilos minden olyan tevékenység, ami elvonja a figyelmemet a vezetéstől, és ezzel baleseti helyzetet idézhetek elő.

– Nézzük meg azt a problémakört, ami közlekedésbiztonsági ismeretek elsajátítása terén látható! – javasolta Mészáros Ferenc. – Sokkal korábban, már óvodás, sőt bölcsődés korban kell kezdeni a nevelést. A Nemzeti Alaptanterv (NAT) tartalmazza a feladatokat. A végrehajtásokkal azonban már gondok vannak. Egy kistelepülésen még gyalogátkelőhely vagy közlekedési lámpa sincs. Az itt lakó gyerek azonban bekerülhet olyan forgalmi helyzetekbe, ahol legalább elméletben ismeri a közlekedési szabályokat. Beszélnünk kell a kerékpárosokról. Nincs alapismereti vizsgakötelezettségük, a járművükről nem is beszélve.

A rendőrségi szóvivő szerint könnyen megtörténhet a baj, ha…
– Minden tilos, ami elvonja a figyelmet a járművezetéstől. Amennyiben a sofőr emiatt KRESZ szabályt szeg, vagy közúti balesetet okoz, a rendőrség szankcionálni fogja – nyomatékosította megkeresésünkre Fehérvári Marietta rendőr százados, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőrfőkapitányság sajtóreferense.

– Amivel minden járművezetőnek tisztában kell lennie:

a KRESZ 3. § (1) c) pontja egyértelműen kimondja: aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

Aki a szabályokat megszegi, a baleset kimenetelétől függően akár többszázezer forintos pénzbírsággal, és járművezetéstől való eltiltással is sújtható. Minősítő körülmény esetén (például több ember halálát okozó baleset) a vétkes járművezető szabadságvesztéssel is büntethető. A mobiltelefon használatára vonatkozóan jelenleg a hivatkozott törvény úgy rendelkezik, hogy: „a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat”. A szabályok megszegői az elkövetés helyétől függően akár 20 ezer forint összegű közigazgatási bírsággal, továbbá közlekedési előéleti ponttal sújthatóak. Megjegyzem, hogy a szabályokat megszegni nem csak telefonálással lehetséges, ugyanezen kategória alá esik (talán még veszélyesebb is!), ha valaki menet közben kézben tartott mobiltelefonon sms-ezik, vagy éppen közösségi oldalakon böngészik, posztol. Ilyenkor ugyanis a járművezető már nem az útra figyel, és könnyen megtörténhet a baj, ami akár végzetes is lehet. Épp ezért ezúton is kérjük a közlekedőket, hogy a balesetek megelőzéséért a közúti közlekedési szabályokat mindig tartsák be!

Szubjektív

A közút veszélyes üzem. Aki nem akar üzemi balesetet szenvedni, annak minden apró részletre ügyelni kell. Ahhoz, hogy a balesetek száma lényegesen csökkenjen, már a lehető legkisebb korban el kell kezdeni a tudatos nevelést. A biztonsághoz vezető, nem mindig kikövezett úthoz stabil alapokra van szükség. Ezért aztán akár iskolai tantárgy keretében is taníthatnák a közlekedési ismereteket. Hosszútávon ők lennének a rend őrei.

Ladányi Tóth Lajos

Kampány Romániában

Kampányt indított a kilenc halálos áldozatot követelő ceglédberceli balesetre hivatkozva a román rendőrség és a román belügyminisztérium az okostelefonok vezetés közbeni használata ellen.

A belügyi tárca közösségi oldalán arra kérték a tömegközlekedési eszközökön utazókat, hogy szóljanak rá az autóbuszok, trolibuszok, villamosok vagy taxik vezetőire, ha azt látják, hogy vezetés közben használják a telefonjukat. Ha pedig a vezető a felszólítást követően sem teszi félre a telefont, azonnal jelentsék a segélyhívószámon. A Stop a volán mellőli élő Facebook-közvetítésekre! Lájkold az életet! című petíció arra hívja fel a figyelmet, hogy az élő közvetítés elvonja a járművezető figyelmét a forgalomról, és nagymértékben megnöveli a balesetek bekövetkeztének a valószínűségét. A petíció arra biztatja a közösségi háló felhasználóit, hogy ha volán mellőli élő közvetítést látnak, jelentsék a Facebooknak, az erre szolgáló gombra kattintva.

KM


Hazaszállították a kedden Magyarországon történt közlekedési baleset kilenc román állampolgárságú áldozatának holttestét - tájékoztat a külügyminisztérium. A holttestek hazaszállítását a szaktárca által felállított válságstáb szervezte meg, a szállítás költségeit a külügy sürgősségi alapjából fedez...

Élőben közvetített, amikor szembe jött a kamion
Kolozsvár - Élőben közvetítette az egyik közösségi portálon a kilenc ember halálát okozó ceglédberceli balesetet a kisbusz sofőrje - közölték romániai hírforrások. Az Adevarul bukaresti napilap internetes oldalán, és több más romániai portálon is közzétett felvételen az látszik, hogy a sofőr önma...








hirdetés