A boltban a sajtból még mindig több a külföldi

A sajtpiacon is fordulatért kiált az érdekvédelem
A sajtpiacon is fordulatért kiált az érdekvédelem - © Illusztráció: KM-Archív
Budapest – A terméktanács szerint a tartós tejek után a sajt piacán is fordulatra van szükség.

Míg a kiskereskedelmi láncok döntő többsége már a hazai termelésből származó tejet részesíti előnyben, sajtból még mindig a külföldiből van több az áruházakban – írta a Magyar Idők. A kiskereskedők szemléletváltása mentette meg a hazai tejágazatot, ma már a többség importtejek helyett magyar árut forgalmaz.

Hazai előállítású

Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke elmondta: két évvel korábban hét kiskereskedelmi lánccal bővült a terméktanács tagsága, részben ennek is köszönhető, hogy a piacon kilencven százalékban hazai előállítású tej van forgalomban.

Ezzel szemben a nagykereskedők, a minél nagyobb profitra hajtva, importáruk tömegét hozzák az országba, amelyek minősége igencsak megkérdőjelezhető. A nagy tejtermelő országok ugyanis jellemzően a felesleges árut zúdítják a magyar fogyasztókra, diszkontáron. Így fordulhatott elő az is, hogy a múlt év végén egy nagykereskedő olyan tejterméket hozott itthon forgalomba, amelyet a német feldolgozó elvileg a kínai piacra szánt.

A 0,1 százalékos zsírtartalmú, ultrahőzekelt (UHT) tej már a lejárati idő előtt volt, vélhetően emiatt tudott – állítólag – literenként 47 forintért hozzájutni a magyar cég, ami később 139 forintért került egyes boltok polcaira.

A piac átláthatósága és tisztítása érdekében a földművelésügyi miniszter 2017 elején rendelte el, hogy az egyes ágazati szereplőknek, így a feldolgozóknak és a nagykereskedőknek havonta, az áruházláncoknak pedig háromhavonta kell jelentést tenniük arról, hogy milyen forrásból mennyi tejet vásároltak.

KM








hirdetés