A fasírt, a macska és a botmixer

Rák Zoltán és Kuthy Patrícia
Rák Zoltán és Kuthy Patrícia - © Fotók: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A másfél órás előadás a négy színész jutalomjátéka.

Az ötletes térelrendezés valamint a dinamikus színészi munka eredményeképpen a közönség nyakig „benne van” a házasfelek csetepatéiban. A csata végén kő kövön nem marad. A Rózsák háborúja szó szerint véres küzdelemmé fajul, ahol nem az a tét, ki kit győz le, hanem az: ki éli túl az egészet. Warren Adler vígjátékában a túlélők… nos, maradjon titok, ki nyeri meg a háborút. A férj? A feleség? Az ügyvédek?

Négy jutalomjáték

A Krúdy kamara rendhagyóan berendezett játékterében (díszlet: Fekete Anna) egy tizenhét éve köttetett házasság felbomlásának lehetünk tanúi. Warren Adler műve, amely filmként, regényként s színdarabként is zajos sikert aratott, most Stefanovics Angéla, Végh Zsolt és Zsigó Anna adaptálásában (fordító: Sediánszky Nóra), magyar környezetbe helyezve jelenik meg. A valósan lehetséges emberi problémákból kiinduló alkotás azonban egy ponton (groteszk módon) oly mértékben lép át az abszurdba, hogy a néző a számtalan poén hallatán már csak kapkodja a fejét, attól tartva, az egyik geg letaglózza a másikat. A mindössze másfél órás produkció négy színész jutalomjátéka, amelynek végén a publikum rezignáltan, de fölényes kacajok között tapsol: ilyen azért ővele nem történhet meg.

rak-zoltan-es-kuthy-patriciafoto-sipeki-1-12

Kit sajnáljunk?

Az alkotók azt akarják megmutatni, mivé lehet egy szépreményű kapcsolat. A darabbeli Rózsa Barbara és Rózsa János frigye egymásra nem figyelésük, válságba sodró önzésük következtében – két ügyvéd segítségével – a végletekig vitt gyűlöletbe fordul. A válással járó elszámolás önmaguk felszámolásához vezet. Ám a mű azt is megmutatja, hogy van mégis egy utolsó esély. Hacsak valami agyon nem csapja az újra megtalált boldogságot. Warren Adler (illetve Zsigó Anna dramaturg és Stefanovics Angéla játékmester) színpadán azonban a borzalomba futó cselekmény utolsó perceiben arcunkra fagy a mosoly, amely csak a tapsrend idején oldódik fel. Végh Zsolt rendező a nyelvi humor és a helyzetkomikum adta lehetőségeket maximálisan kihasználva teremtette meg a munkájának élő, porcelánokat és szalvétákat gyűjtő munkamániás férj, s a molekuláris gasztronómia felkentjévé avanzsáló feleség egymást pusztító kapcsolatát.

rak-zoltan-es-kuthy-patriciafoto-sipeki-1-11

Az ötletes térelrendezés valamint a dinamikus színészi munka eredményeképpen a közönség nyakig „benne van” a felek csetepatéiban. Az egymást (csaknem szó szerint) felőrlő házaspár tagjai Kuthy Patrícia és Rák Zoltán megfogalmazásában voltaképpen jobb sorsra érdemes emberek, akik zátonyra futott kapcsolatukat csak úgy képesek kezelni, ha agressziójuk a másik ellen fordul. A fekete komédia válóperes ügyvédei (Széles Zita, Gulácsi Tamás) pedig azzal oldják meg a helyzetet, hogy tönkreteszik védenceiket. A Rózsák háborúja morbid véget ér. És már nem tudjuk, kit sajnáljunk: a fasírttá sütött kutyát, vagy a botmixerrel feltrancsírozott macskát?

– Karádi Zsolt –








hirdetés