- A csapadékos, hidegebb idő beköszöntével jelentősen romolhatnak a látási- és útviszonyok, ezért kiemelten fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata.
- A téli gumik felhelyezése akkor ajánlott, ha a nappali átlaghőmérséklet tartósan plusz 7 Celsius-fok alá süllyed, hiszen speciális anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek köszönhetően ilyen időjárási körülmények között jobb tapadást biztosítanak, mint a nyári abroncsok.
- – Hideg időben történő közlekedésnél a jó tapadás és a jó fékhatás mellett a megfelelő kormányozhatóság biztosítása is fontos. Vásárláskor mindenképpen olyan téli gumiabroncsot válasszunk, amely méretében, terhelhetőségében, sebességhatárában megfelel a járművünkre vonatkozó gyári előírásoknak. Ezeket az információkat az autónk gépkönyvében találhatjuk meg. Hasznos tudnivaló, hogy a gyártó garanciavállalása nem a gyártás időpontjától, hanem a vásárlás napjától él, ezért vásárláskor javasolt eltenni a számlát – válaszolta megkeresésünkre Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal.
A rendszeresen használt gumiknál az „elöregedést” számtalan tényező befolyásolhatja: a vezetési stílus, az évente megtett kilométerek száma, a sebesség, a guminyomás, az autógumik használatának gyakorisága és időtartama, a terhelés, az időjárási tényezők, és így tovább.
Ha keveset fut a jármű
– Amennyiben a mintázat profilmélysége az évek elteltével sem kopott le a jogszabályban megengedett minimális értékre – legalább 4 milliméterre –, biztonságunk érdekében akkor is javasolt legalább évente egyszer a gumit szakemberrel megvizsgáltatni. Az abroncsokat hűvös, közvetlen napfénytől, hőforrástól védett helyen javasolt tárolni, a napfénynek és hősugárzásnak kitett abroncsok ugyanis károsodhatnak – tudtuk meg a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivataltól.
– Négy évnél régebbi gumikat általában nem rakatnak fel autójukra a tulajdonosok. Egy keveset futó járműre nyugodtan fel lehet még rakni a két-három éves, 4—5 milliméter bordamélységű gumikat.
Abroncs cseréjekor célszerű szakemberrel átvizsgáltatni az autónk futóművét, fékrendszerét, illetve ha szükséges, futómű-beállítást végeztetni”
– osztotta meg velünk tapasztalatait Czégény László autószerelő. Hideg időben a nyári gumi tulajdonságai megváltoznak, ilyenkor a száraz felületeken is csúszhatnak, így jelentősen megnőhet az autó féktávolsága. Ezzel ellentétben a téli abroncsok anyaga más: speciális mintázatuk van, és ezek együttesen biztosítják a jobb tapadást, a rövidebb fékutat.
Átívelő megoldás
Évről évre egyre többen választanak négyévszakos gumit, melynek mintázata általában a téli és nyári mintázatok keveréke, tehát megtalálhatók rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani megfelelő tapadást.
– Azon autótulajdonosok számára ajánlanám a négyévszakos abroncsokat, illetve azoknak jelenthet ésszerű alternatívát, akik a járművet csak keveset, évi 8 ezer, maximum 11 ezer kilométeren használják. Kisebb távolságok megtételére megfelelő, városon belül, közeli munkahely eléréséhez, azonban extrém körülmények között, mint például hó esetén, fagyos úton, ónos esőben nem célszerű ezekkel a gumikkal a forgalomban részt venni.
Nem éri meg téli gumi nélkül kockáztatni”
– hangsúlyozta a szerelő.
Tapasztalata szerint van, aki már hetekkel a hideg idő beköszönte előtt felkészül és lecserélteti autójának abroncsait, viszont az emberek egy része próbálja a végletekig húzni az abroncscserét – ez az oka annak, hogy ezen időszakban mindig tele vannak a szervizek.
– Kiss Dóra –

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .