A jótállás és a blokk

Több olvasónk arról érdeklődött: panasz esetén egy termék jótállásához a jótállási jegyen kívül előírás-e a blokkot is magával vinni a vevőnek?

Főként a műszaki cikkek ügyében keresnek meg bennünket a vásárlók, és valóban gyakran problémát jelent a jótállás érvényesítése. Amennyiben a jótállási jegyen szerepel a vásárlás helye és időpontja, a kereskedő nem utasíthatja el azt a panaszost, aki nem viszi magával a blokkot – kezdte Bemné Barakovics Ilona, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) megyei elnöke. Miként az is tévhit, hogy a kifogásolt terméket csak akkor kell kicserélni, ha azt már nem lehet megjavítani. A kötelező jótállásról szóló kormányrendelet még 2003 novemberében megszületett, és egyértelművé teszi, hogy a jótálláshoz nincs szükség blokkra. Ennek ellenére sok vásárlót a nyugta hiányára hivatkozva utasítanak el a kereskedők. Pedig erre csak akkor van szükség, ha a jótállási jegyet nem töltötték ki, vagyis nincs rajta a vásárlás ideje és helye.

Továbbá tévhit az is, hogy a kifogásolt terméket csak abban az esetben kell kicserélni, ha már nem lehet megjavítani. Valójában a vásárlón múlik, hogy javítást vagy cserét kér-e. Ha se javítani, se cserélni nem lehet valamit, akkor a kereskedő az eredeti vételárat köteles visszatéríteni – tájékoztatott Bemné Barakovics Ilona.

-Lefler György-








hirdetés