A kertvárosias jelleg a cél továbbra is Nyíregyházán

Zsúfolásig megtelt az Esély Centrum konferenciaterme
Zsúfolásig megtelt az Esély Centrum konferenciaterme - © Fotó: Pusztai Sándor
Nyíregyháza – Nagy érdeklődés mellett tartottak lakossági fórumot az Esély Centrumban.

Csak jöttek, jöttek, hosszú, tömött sorokban. Bár a meghívón lévő projekt­elnevezés riasztóan hosszú, („Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés Nyíregyháza délkeleti és délnyugati területein”), mi több, a köd is leszállt a Tiszavasvári úton, legalább kétszázan érezték úgy, hogy szeretnének átfogó képet kapni lakókörnyezetük jövőjéről, a tervezett változásokról az Esély Centrumban. Zömmel a legérintettebbek, a Szélsőbokori úton élők érezték magukénak a lakossági fórumot, hogy megismerjék: belátható időn belül miként módosul a portájuk környéke.

Lesz időszak, amikor tűrni kell

Rendes Sándor városházi sajtószóvivő volt a rendezvény moderátora, aki elöljáróban megjegyezte:

– A nagy érdeklődés azt bizonyítja, hogy sok embert érint a fejlesztés. Minden bizonnyal azért vannak itt, mert információhiányban szenvednek, amit első kézből kaphatnak meg ezennel – majd átadta a szót Iski László tervezőmérnöknek.

– Nem ez az első alkalom, hogy tájékoztatjuk a lakosságot, sőt a személyes elbeszélgetések is segítettek abban, hogy minél kisebb problémával járjanak a munkálatok. A kertvárosi közlekedésfejlesztés során körforgalmi csomópont létesül az Esély Centrum előtt, jelentősen kiszélesedik a Szélsőbokori út, a Legyező és a Dugonics utca szintén kibővül, a Derkovits utca jelenlegi paraméterei nem változnak, viszont újraaszfaltozzák és kerékpárút is készül. Lesz járdarekonstrukció, gyalogátkelő, buszmegálló, a kertvárosias arculat megmarad. Időben leghamarabb a Rókabokori út épülhet meg, ami becsatlakozik a nyíregyházi elkerülőbe, ezáltal könnyebben megközelíthetik az autópályáról az ipari területeket.

A tervezett beruházásokat pályázati pénzből hajtja végre az önkormányzat.

Fotó: Pusztai Sándor Fotó: Pusztai Sándor ©

– Pincegarázsom van. Most is nehezen tudok megállni ott, de ha kiszélesítik a Szélsőbokori utat, akkor majd mellettem száguldoznak a járművek, ráadásul a lejutásom sem lesz egyszerűbb. Mi lesz ezután? – tette fel személyes kérdését az ősz hajú úr.

– Körbejártuk a lehetőségeket, és úgy döntöttünk, hogy a lehető legkisebb beavatkozással járjon a fejlesztés. Néhány kivételtől eltekintve nem érintjük a kerítéseket, csakis ott változtatunk a kerítés mostani helyén, ahol végképp elkerülhetetlen az út geometriája miatt. Igyekeztünk minimálisra csökkenteni azoknak az ingatlanoknak a számát, amelyeknek az előkertjéből területet kell kisajátítani. A járdát a lejáróknál valamelyest lejjebb visszük, hogy barát­ságosabb legyen a lejutás a pin­cegarázsba – reagált Iski László.

– A mi ingatlanunk fekszik a legmélyebben. Nem túlzás: ha sok csapadék esik, akkor hónapokon keresztül szikkad csak ki – szólalt fel Török Tibor.

– Zárt rendszerű csapadékvíz-elvezető lesz, ami becsatlakozik a Manda-vízfolyásba. Vagyis nem látszat víznyelőről van szó, kibírja az extrém esőt is – reagált Iski László, aki másik kérdésre elmondta, hogy a Szélsőbokori út páratlan számozású, jobb oldala az elektromos hálózat miatt kap kiemelt szegélyt.

– Köszönjük, hogy gondoltak ránk, de nem akarunk mi uniós utat, elég lenne ide egy normális új aszfalt és járda! Nem szeretnénk plusz átmenő forgalmat, amit a fejlesztés generál – csattant fel egy középkorú úr.

– Ez egy átfogó fejlesztési terv. Természetesen nem azt a feladatot kaptuk, hogy ide tereljük a kamionforgalmat, szó sincs ilyenről. A Rókabokori utat fogják választani az autópályáról érkezők – jegyezte meg Kocsis Tünde közlekedésmérnök.

Logikus a szélesebb út

Rendes Sándor nyitotta és zárta is a közel kétórás eszmecserét.

Fotó: Pusztai Sándor Fotó: Pusztai Sándor ©

– Elhiszem, hogy önöknek vannak félelmeik, de higgyék el, megmarad a Kertváros kertvárosias jellege. Gondolkodjanak globálisan! Szélesebb út nélkül nem lehet járda vagy csapadékvíz-elvezetés a Szélsőbokori úton. A beruházással komfortosabb lesz az életük – közölte a városházi sajtószóvivő. Végezetül elhangzott, hogy nincs még ütemezése a kivitelezésnek; a Rókabokori útnak már van engedélye, alighanem ott kezdődik a kertvárosi közlekedési beruházás.

– KM–LTL –


Minél kisebb fennakadást

– A munkálatok közben hol állhat meg esetleg a mentő, miközben mi esünk-kelünk az építkezési törmelékben? – Nyilván lesz olyan időszak, amikor tűrni kell, de a kivitelezők törekednek arra, hogy minél kisebb fennakadással járjon az átalakítás. Mindegyik fél részéről együttműködésre van szükség – állapította meg a tervezőmérnök.








hirdetés