A koleszterinszintjét tartsa alacsonyan!

A koleszterinszintjét tartsa alacsonyan!
© illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A felnőtt lakosság közel felének javasolt az életmódváltás.

Országszerte közel százezer koleszterinszint-mérést végzett Magyarország Átfogó Egészségvédelmi Szűrőprogramja 2010 és 2014 között. A szűrőkamionokban vizsgált nők 39 százalékánál, a férfiak 47 százalékánál mértek határérték feletti koleszterinszintet, az orvosok meglepetésére már a 18–25 éves korosztály is nagy számban érintett volt.

Azoknak, akiknél mérsékelten (az összkoleszterinszint 5 mmol/l feletti) vagy súlyosan emelkedett (6 mmol/l feletti) értékeket mérnek, elengedhetetlen a folyamatos orvosi kontroll és indokolt esetben a gyógyszeres kezelés. Az enyhén emelkedett koleszterinszint kezelése önmagában életmódváltással is lehetséges. Erre keresve sem találhatnánk jobb időpontot, mint a nyári napokat, hiszen ilyenkor a szervezetünk nem igényli a nehéz, kiadós ételeket, ráadásul könnyebben hozzáférhetők a friss gyümölcsök, zöldségek is!

Koleszterinbarát étkezés

A koleszterint a szervezetünk termeli, illetve bizonyos állati eredetű táplálékokból jut hozzá. A zsíros tejtermékek és húsok, zsírban sült ételek, a magas zsírtartalmú ­jégkrémek és teljes tej helyett ezért inkább együnk több sült halat, grillezett sovány húst, csirkemellet bőr nélkül! Próbáljuk ki a kukorica- vagy olívaolajat, fogyasszunk több zöldséget és gyümölcsöt, tojásfehérjét, valamint feltétlenül válasszunk zsírszegény tejet!

Egyszerű mozgásformák

Mivel az ülő életmód is befolyásolhatja a koleszterin szintjét, fontos, hogy ne töltsünk hosszú időt ülő helyzetben! Ha mégis szükséges, naponta többször mozgassuk át a végtagjainkat, végezzünk nyújtógyakorlatokat, és sétáljunk, mozogjunk, amikor csak tehetjük! Válasszuk a lift helyett a lépcsőt! Fontos tudni, hogy a rendszeres testmozgás emeli a védő koleszterin, a HDL értékét!

A megerőltető sportot kerüljük, de hetente legalább 3 alkalommal végezzünk valamilyen egyszerű mozgásformát! A futás, az úszás, a kerékpározás, a labdajátékok, vagy például a jóga egyaránt jó választás lehet. Akiknek már magas koleszterinszintet csökkentő, ún. sztatinterápiát javasolt az orvos, fontos, hogy az előírásoknak megfelelően szedjék gyógyszereiket a mozgás és az egészséges életmód mellett is.

– Orinet Press –








hirdetés