A koncentrációképesség, reakcióképesség alapvetően befolyásolja a baleseti kockázatot

A koncentrációképesség, reakcióképesség alapvetően befolyásolja a baleseti kockázatot
Tudósok 2011-ben feltárták a közúti fuvarozók és járművezetők egészségügyi kockázatait, és megdöbbentő összefüggésekre találtak. Megállapították, hogy a munkakörből adódóan a sofőrök folyamatosan változó környezetben vannak, így a koncentrációképesség, reakcióképesség alapvetően befolyásolja a baleseti kockázatot.

Az autógyárak a passzív védelemmel próbálják a karambolok esetén csökkenteni a légzsákokkal és más védelmi rendszerekkel a testi épséget, viszont a balesethez vezető járművezetői okokkal legfeljebb az alkoholszint és telefonálás korlátozását megszabó rendeletek foglalkoznak. A valós kiváltó okok ennél sokkal mélyebben gyökereznek. A sofőr a munkaidejének szinte teljességét folyamatosan változó környezetben és mozgó kabinban tölti.

A járművezető figyelmét számtalan információ és információs eszköz leköti. Leköti a figyelmét viszont a sofőr saját egészségügyi állapota is, ezzel viszont eddig alig foglalkoztak. A vezetői ülés relatív kényelmesre van kialakítva, vezetés közben ez viszont állandó mozgó, rázkódó felület jelent, az jellemző testtartás pedig természetesen ülő helyzet. A korábbi tanulmányok megállapították, hogy a mozgó ülésfelület és háttámla a gerinc csigolyák fokozott megterhelését idézi elő, ami a munkaköri egészségügyi kockázatok körében a „lumbágó” kockázatot jelenti.

A mai felismerések szerint a folyamatos ülőpozíció miatt a belsőszervek folyamatosan súlyukkal nyomják egymást, ezáltal csökken a vérkeringés képesség a hasűrben, nő a szervek terhelése és csökken a tápanyagellátottság szintje. Nem csoda hát, ha sofőrbetegségek közé sorolódik ezután az aranyér, veseelégtelenség és a prosztata gyulladás is.








hirdetés