A meséktől a tudományok szeretetéig

(Aktualisiert am:
Dr. Jámbrik Katalin a gimnáziumát ábrázoló poszter mellett az oklevéllel - © Fotó: Magánarchívum

Kisvárda – A Budapesti Műszaki Egyetem Pro Progressio Alapítványa minden évben elismeri az olyan műszaki és informatikai területen végzett pedagógiai munkát – legyen szó oktatási intézményről vagy egyéni tanári teljesítményről –, ami a tehetséggondozást szolgálja.

Egyedüliként a megyében

Nyolcadik alkalommal díjazták az innovatív gondolkodást elősegítő oktató-nevelői érdemeket, s 2016-ban dr. Jámbrik Katalin, a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium biológia szakos tanára lett az egyedüli a megyéből a kiemelt 10 középiskolai tanár között, aki kiérdemelte a Pro Progressio Díjat.

Mindez azért is nagy teljesítmény, mert összesen 80 pedagógus birtokol hasonlót az országban, köszönhetően az elért versenyeredményeiknek, a hátrányos helyzetből kivívott sikereknek, vagy annak a sok tanulónak, akik – a színvonalas nevelőmunka hatására – valamelyik természettudományos tárgyból érettségiztek emelt szinten.

Csak gyakorlatorientáltan

Dr. Jámbrik Katalinnak például nagyon sok diákja vesz részt valamilyen iskolai vagy iskolán kívüli kutatásban. Jól felszerelt laboratóriumuk, amely dr. Béres József nevét vette fel, remek terep a projektek elindításához. A gimnazisták közül többen a Debreceni Egyetemre is hajlandóak átjárni, s van olyan gyerek, aki már több éve látogatja a campust, s ez nyilván remek ugródeszkát jelent majd a felvételinél. A versenyeken kivívott elismeréseik száma is figyelemreméltó, volt tehát mit felsorolnia a pályázatában, ami hozzásegítette a mostani elismeréshez.

– Azt tartom, az innovatív oktatás gyakorlatorientált és interaktív – mondta el az ars poeticáját a kitűnő pedagógus. – Szerintem magának a pedagógiának is legalább annyi köze van a gyakorlathoz, mint az elmélethez. A természettudományok egyébként sem befogadhatók másképpen, mint úgy, hogy felfedezzük, megérintjük, kézbe vesszük s formáljuk. Rendkívül büszke vagyok a Varázsvár elnevezésű műhelyünkre, amit három éve indítottunk Dr. Koncz Gábor és Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugár kollégámmal.

– Itt olyan interaktív kísérleti bemutatókat tartunk, amivel már az óvodáskorban megszerettetjük a természettudományokat. A bemutatóinkat egy mese szövetébe ágyazzuk, ahol nemcsak tündérek, sárkányok és törpék vannak, hanem próbatételek is, nálunk ezekre a fordulópontokra kerülnek a kísérletezések. A bonyolultabb feladatokat természetesen mi végezzük, de a gyerekek is ott ügyeskednek körülöttünk.

Remek mulatság a tudomány

S hogy mivel lehet megfogni egy mai fiatalt? A kémcsövek, a pipetták, a mérőhengerek és a mikroszkópok szerencsére még mindig megragadják egy középiskolás figyelmét, de a kisebb gyerekekét is. Remek mulatság vörös káposzta levébe áztatott papírra írni citromlével vagy szódaoldattal. Szép, színes kalligráfiák adják majd az eredményt a lilás háttéren az antociánoknak köszönhetően. A nagyobbaknak pedig komoly kihívást jelent sertésszívet, vesét, szemet boncolni fehér köpenyben, gumikesztyűben, szikével a kézben, mint egy valódi tudós teszi. Ilyenkor még egy növény is érdekes, különösen a bőrszövete, a függelékek, s a levélmetszet a mikroszkóp alatt.

A feltáruló látvány ma már okostelefonokkal is megörökíthető. Ez még a humán érdeklődésűeket is elvarázsolja. Az önállóságot és nagyfokú koncentrációt igénylő feladatok pedig még a legizgágábbakat is lecsendesítik.

– A műszaki egyetem elismerése számomra azt is visszaigazolta, hogy jó az oktatás iránya, amit a tanulók számára kijelöltünk. Természetesen nem állunk meg itt, hanem újabb kihívások elé nézünk, s állunk elébe az újabb próbatételeknek – zárta mondanivalóját a tanár-biológus.

Boldog, ha a diákok kutatni szeretnének

Dr. Jámbrik Katalin biológia-környezettan tanári szakon végzett a Debreceni Egyetemen, s megszerezte a biológus kutatói diplomát is. Felsőfokú tanulmányait befejezve az egyetemen maradt, s a tanítás mellett elsősorban kutatóként dolgozott. Egy idő után mégis inkább a középiskolai tanári pályát választotta, s a lehetőségeinek és a magánéletében bekövetkezett változásoknak köszönhetően került Kisvárdára, a Bessenyei György Gimnáziumba. Pedagógusként az jelent sikerélményt a számára, ha egy diákja azzal keresi meg, hogy kutatni szeretne. Hitvallása szerint ma már nem elég, ha egy tanár jól leadja a tananyagot. Fel kell venni a versenyt azzal a sok kívülről jött ingerrel is, ami a tanulókat a külvilágból éri. Eddigi szakmai előmenetelének is köszönhető, hogy a gimnázium jó kapcsolatot ápol a Debreceni Egyetem Növénytani Tanszékével, ahol rengeteg feltörekvő, kutatni vágyó gyereket fogadnak.

KM-MJ