A nyírségi homok felett jól lehet repülni

Akt.:
Szombaton ugyan felszálltak a vitorlázók, de versenyezni nem tudtak
Szombaton ugyan felszálltak a vitorlázók, de versenyezni nem tudtak - © Fotó: Dodó Ferenc
Nyíregyháza – Vasárnap a levegőben „raliztak” a vitorlázórepülőgépek; finomítani szeretnének a szabályokon.

Azok az érdeklődők jártak jól, akik szombaton délelőtt kilátogattak a nyíregyházi repülőtérre. A tervek szerint délelőtt startolt volna a vitorlázórepülő Rally Kupa második fordulója. A megnyitóval nem volt gond, Vinnai Győző országgyűlési képviselő és Kósa Árpád, a nyíregyházi önkormányzat kabinetvezetője útjára indította volna a mezőnyt, ám az égiek közbeszóltak. Ugyan a levegőbe emelkedtek a gépek, ám repülésre, versengésre alkalmatlanok voltak a viszonyok. Nem volt termik, így mindenki letette a gépét és jöhetett egy amolyan nyílt nap.

Az arra kíváncsiakat beavatták a sportág rejtelmeibe, aki akart, akár be is ülhetett egy ilyen gépbe. A verseny tehát elmaradt, ám a kötelező kötetlen programok – ezek fontos részei az újszerű versenysorozatnak – nem, hiszen a vendégek közül voltak, akik megyeszékhelyünket nézték meg, mások a sóstói állatparkot látogatták meg. A tarcali bortúra viszont úgymond kötelező volt, amit a közel negyven vendég nem igazán bánt.

Regatta-rajttal indultak

A vasárnapi verseny már összejött, ráadásul aznap hazánkban csak errefelé lehetett repülni. A tizennyolc résztvevőt két motoros vontatógép emelte a magasba.

– A megbeszéltek szerint kiírtuk a feladatot, az eligazítás után délben elindult a vontatás – kezdte a versenybeszámolót Hársfalvi Péter, a Nyíregyházi Repülő és Ejtőernyős Klub elnöke és egyben a rendező klub, az Albatrosz Vitorlázórepülő Egyesület versenyzője. – Másfél óra múlva megnyitott a startvonal, ami egy ezer méter átmérőjű, képzeletbeli hengert jelent. Mindenkinek ezen kellett minél gyorsabban átrepülni a regatta startot követően, hogy érvényes legyen a rajt. A fordulópontokat a meghatározott sorrend szerint kellett teljesíteni, Dombrád után Hajdúnánás, majd Tiszakécske következett. Végül Tiszavasvári után kellett a versenyzőknek visszatérni Nyíregyházára. Ezt a mintegy kétszáz kilométeres távot végül ketten tudták megrepülni, mert a legfontosabb az volt, hogy a biztonságot szem előtt tartva mindenki épségben térjen haza. Nagy volt a leárnyékolás, szétestek a felhőutak, így a vége nehéz volt.

A legfontosabb a biztonság

– Én például már nem mentem ki Hajdúnánásra. Úgy láttam, hogy nem tudom teljesíteni, ezért ezt kihagytam. Ez megengedett, ám így jóval kevesebb pontszámot kaptam, mint a valamennyi ellenőrzőpontot teljesítők. Volt, aki ugyan visszatért a repülőtérre, ám nem az érkezési pontra, így értékelhetetlen volt.

– Nehéz volt eldönteni, hogy végül meddig repülj el, úgy, hogy biztonságosan, terepre szállás nélkül érj vissza – folytatta Hársfalvi Péter, aki az öt nyíregyházi induló közül a legjobb eredményt érte el a harmadik helyezésével. – A felhőutak határozzák meg ezt, ám sokfelé nem volt ilyen. Az viszont kiderült, hogy a nyírségi homok felett jól lehet repülni, mert könnyen átmelegszik és van termik. Külön öröm volt, hogy vasárnap az ország nagy részén esett az eső, így aki eljött Nyíregyházára, repülhetett. Az az igazság, hogy ez a versenysorozat az idén indult, ez volt a második futama, így van még mit finomítani a szabályokon. Szeretnénk még igazságosabbá tenni, hogy valóban mindenki számára élvezetes legyen és elérje a célját – így Hársfalvi Péter.

Végeredmény

1. Vámosi Tamás (Opitz Nándor Repülőklub, Discus 2a) 100.00 %, 2. Laurinyecz Sándor (Kvasz András Békés Megye, Discus 2a) 99.35, 3. Hársfalvi Péter (Albatrosz Nyíregyháza, JS1) 75.38, 4. Magyar István (Opitz Nándor Repülőklub, ASG 29 Es/18) 68.94, 5. Czigler Elek (Albatrosz Nyíregyháza, Silent 2 Tar) 59.28, 6. Surányi Zoltán (Pelikán Repülő Egyesület, ASW 20 F) 57.60, 7. Kovács Mihály (Albatrosz Nyíregyháza, PIK 20 D) 55.54, 8. Réti István (Alföldi Repülőklub, Ventus 2A) 53.73, 9. Pettendi Zoltán (Albatrosz Nyíregyháza, Asitr CS) 53.48, 10. Bors Gábor (Opitz Nándor Repülőklub, Mini Nimbus) 50.38, 11. Tóth György (Alföldi Repülőklub, JS-MD3/18) 44.84, 12. Rozsnyói Zsolt(Opitz Nándor Repülőklub, Mini Nimbus) 0, 13. Szamosujvári Lilla(MÁV Repülőklub, Astir CS) 0.00, 14. Hamar Zoltán (VARIO SE, Ventus 2a) 0, 15. Endrődi Balázs (Aeroklub Farkashegy, LS1-C) 0, 16. Póka Gábor (Albatrosz Nyíregyháza, SZD-36A) 0

Landolás a kukoricásban

A mostani vitorlázókon már van úgynevezett hazatérő motor, amellyel termik hiányában is lehet repülni és visszatérni a repülőtérre. Szerencsére nem kellett használni, bár akinek volt ilyen, próbaként beindította, ellenőrizte. A nyíregyházi Póka Gábornak a Cobráján nem volt ilyen és Kálmánháza felett elfogyott alatta a termik. A pilóta nem esett kétségbe, a tanult módon a terepre szállás mellett döntött. Egy fiatal kukoricásban sikerült is sértetlenül letenni a gépét, amelyet aztán visszaszállítottak a repülőtérre.








hirdetés