Akit a sajátjánál is jobban érdekel a filmhősök világa

Técsi Zoltán, Mészáros Szilárd, dr. Ulrich Attila és dr. Drabancz M. Róbert
Técsi Zoltán, Mészáros Szilárd, dr. Ulrich Attila és dr. Drabancz M. Róbert

Técsi Zoltán tiszaladányi filmrajongó és független publicista lett a nyertese annak a filmkritikaíró pályázatnak, amelyet még július végén hirdetett meg a Krúdy Gyula Art Mozi, a Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár, valamint a Szabolcs-Szatmár-Beregi Szemle.

A nyertesnek járó értékes filmes szakmai albumot dr. Ulrich Attila, Nyíregyháza alpolgármestere, Mészáros Szilárd, a Váci Mihály Kulturális Központ igazgatója, valamint dr. Drabacz M. Róbert, a Nyíregyházi Főiskola tanára, egyben a zsűri elnöke adta át október 22-én a kulturális központban.

Folytatása is lesz

– Nagyon örülünk annak, hogy a megye egyetlen, de a legmodernebb technikával felszerelt art-mozija, amelynek a közelmúltban megnégyszereződött a látogatottsága, s amelyet ma már évente több mint 15 ezer néző látogat, többek között ilyen újszerű kezdeményezésekkel is felhívja magára a figyelmet – mondta el dr. Ulrich Attila, majd gratulált a nyertesnek.

A felhívásra ugyan nem túl sok, mindössze nyolc pályamű érkezett, ráadásul öt alkotótól, és ezek sem mindig érték el egy esztétikai értelemben vett film­kritika színvonalát, mindez mégsem vette el a szervezők kedvét. Újragondolva az ötletet, a kezdeményezés folytatását is tervezik.

Kiemelt fontosságú a mozi

Técsi Zoltánról megtudhattuk, hogy évek óta szellemi szabadfoglalkozásúként éli az életét, amiben a moziba járásnak kiemelt helye van. A magát éveken át újságíróként is kipróbáló, több kötet is jegyző fiatalember saját bevallása szerint tud, mer és szeret is élni. Állandóan ír, és úgy fogalmazott: a közléskényszer nyavalyájában szenved, amire egyetlen gyógyír az alkotás. A filmek területén mindenevő, volt idő, amikor a filmhősök világa jobban érdekelte, mint a sajátja. Ezúttal – formabontó módon – A Saul fia és a Drága Elza! című alkotásokat hasonlította össze, azt elemezve, vajon mitől népszerű az egyik, miért ismeretlen a másik, holott azonos technikával készültek, azonos történelmi kor krónikásai lettek.

Nem kell az elmélyültség

– Ma, ha a fiatalok leírnak valamit, az inkább információkezelés mint esztétikai produktum, ebből kiérezhető, hogy nem olvasnak komoly filmesztétikai szaklapokat – összegezte a véleményét dr. Drabancz M. Róbert, a zsűri elnöke a versenyről, majd hozzátette: – Inkább érzéstömegekről írnak, nem vállalkoznak az elmélyülésre, az elemzés logikáját sem ismerik. Sajnos az online felületek sem kíváncsiak az elmélyültségre, mivel a mozgóképnek már társadalmi funkciója sincs, a filmről szóló közbeszéd is lassan eltűnik.

– Matyasovszki József –


Kiválasztották a legjobb filmkritika-írót

Nyíregyháza – A nyertes ars poeticája: a közléskényszer nyavalyájára legjobb gyógyír az alkotás. tovább>>









hirdetés