Átmennének most a KRESZ-teszten a régen jogosítványt szerzett autósok?

Illusztráció
Illusztráció - © Fotó: ÉKN
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Csak egy kísérlet volt: a szülők nagy része elbukott az otthoni KRESZ-teszten.

Újra a KRESZ-­változásoktól hangos a közélet, bár konkrétumokról nagyon keveset hallani, és ha kész is lesz az új tervezet, a hatályba lépéséig még egy–másfél év is eltelhet. Felborzolta a kedélyeket az a mára kacsának bizonyult híresztelés is, miszerint mindenkinek újra kell majd vizsgáznia KRESZ-ből.

Hétköznapi sofőröket kérdeztünk meg arról, hogy ők mit változtatnának a közlekedési szabályokon, s vajon mennyien mennének át ma egy KRESZ-teszten?

Szemléletváltozást!

– Alapvetően nincs a KRESZ-szel semmi baj, persze az elavult szabályokat nem árt frissíteni, ám a legfontosabb változásra az emberek szemléletében lenne szükség – véli Szőcs Beáta, aki lassan másfél évtizede oktatja a leendő gépkocsivezetőket. – A legtöbb baleset a figyelmetlenségből, az elsőbbség meg nem adásából, a gyorshajtásból fakad. Nincs nyugati vezetési kultúránk, a felfokozott élettempó az utakon is mindennap látható és érzékelhető. A sebességhatár megemeléséről szóló hírre az oktató úgy reagált, lehet emelni, de azt mindig a járművet vezetőnek kell tudnia, üljön biciklin, motoron, vagy az autó kormánya mögött, hogy mikor érzi biztonságosnak a sebességet. Csak azért taposni a gázpedált, mert erre a szabály lehetőséget ad, felelőtlenség önmagunkkal és másokkal szemben is. – Amin fontos lenne változtatni, hogy a rossz, így értelmetlen felfestéseket az úttesten megszüntessék, a kiegészítő jelzésektől értelmezhetetlenné vált táblarengeteget felülvizsgálják és egyértelműsítsék – hangsúlyozza a rutinos oktató.

Arra a kérdésünkre, hogy egy KRESZ-teszten most hány, régen jogosítványt szerzett autós menne át, Szőcs Beáta azt mondta: nagyon-nagyon kevesen. Ami pedig ezt alátámasztja: diákokat kértek meg, hogy otthon töltessék ki a szülőkkel a tesztet, és nemcsak az egypontos kérdéseket, hanem a forgalmi helyzeteket is elrontották. Pedig aki az úton van, annak ezeket ismernie kell(ene). S ha már közlekedők, muszáj szólni a kerékpárosokról is. – Azt látjuk, hogy sok helyen nincs, vagy nem látható a tábla, ami arra figyelmeztetné őket, hogy egyik vagy másik kereszteződésen nem tekerhetnek át, hanem le kell szállniuk a bicikliről. Mindenképp előnyös lenne, ha a kerékpárosok is alapvető KRESZ-ismeretekkel rendelkeznének, ami biztonságosabbá tenné a közlekedést – magyarázza Bea.

Amennyit betartanak…

– Minden szabály és jogszabály annyit ér, amennyit betartanak belőle. Ennek tükrében nincs a KRESZ-szel semmi baj, apró módosítások persze szükségesek – fogalmazott lapunknak Ferku Zsolt.

A nyíregyházi Főtaxi vezetője azt mondja: a taxisok rutinjának, tapasztalatának köszönhetően naponta kerülik el a baleseteket. Az évente ­egyszer autóba ülők, a felelőtlenül száguldozók, a szabályokat rendszeres áthágók, a figyelmetlen gyalogosok és kerékpárosok jelentik a legnagyobb veszélyt a közlekedésben, amit a KRESZ átfogalmazása sem old meg, ahogy a közlekedési kultúránk hiányosságait sem pótolja. Érdemes lenne minimalizálni a rengeteg kiegészítő táblát, mert a kuszaságban azt sem lehet tudni, kinek, mikor és mit szabad csinálnia. A jelzőlámpák működésének észszerűsítése, a felesleges lámpák leszerelése is segíthetné a közlekedőket, de az is, ha az autósok megtanulnák rendesen használni a körforgalmat.
– Naponta több órát a forgalomban töltünk, ismerünk minden szabályt, helyzetet. A mi tudásunk, ahogy a gépjárművezető-oktatóké sem kopik, mégis nekünk kell rendszeresen újító vizsgát tennünk. Miért ne lehetne mindenki tudását – például ingyenes előadásokkal – felfrissíteni, ha ennek az lehet a hozadéka, hogy kevesebben halnak, sérülnek meg balesetekben – vélte Ferku Zsolt.

Nem szeretik a bizonytalanokat sem

– Itt lapul a zsebemben a nemrég szerzett jogosítványom, azonban kétszer meggondolom, hogy egyedül beüljek-e a kormány mögé – ismerte el Kiss Attila. A magyarázata pedig amilyen egyszerű, olyan elgondolkodtató is: már tanulóként azt tapasztalta, hogy az „öreg kormányosok” nem kedvelik a jogsiért az útra merészkedőket.
– Elfelejtik, hogy egyszer ők is voltak tanulók, nem születünk profi sofőrnek, rutint szerezni úgy lehet, ha ott vagyunk a forgalomban, ahol letolnak, ledudálnak, leordítanak mindenkit, aki lassabb, bizonytalanabb. – Néha nehéz úgy közlekedni, hogy tényleg lelkiismeretesen betarthatóak legyenek a szabályok. Ez köszönhető a sok kinn felejtett vagy felesleges közúti és korlátozó táblának is. Jobban szűrném a vezetésre alkalmas embereket, a balesetet okozókat pedig PÁV-vizsgára küldeném – morfondírozott Attila.

KM

Címkék: , , ,







hirdetés