Az Aranyanyu-döntőben a Kossuth-gimnáziumból

Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna
Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – A nyíregyházi pedagógus a Richter Aranyanyu Díj fináléjába került.

Ha valakit elindítanak egy versenyen, akkor a kincstári optimizmus is azt mondatja, hogy szeretné megnyerni. Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna viszont úgy véli, hogy neki a puszta jelölés is megtiszteltetés, amennyiben mégis győzne, biztosan jótékony célra ajánlaná fel a jutalmat. A nyíregyházi hölgy pedagógus kategóriában került a Richter Aranyanyu Díj fináléjába.

Mindenki értékes

A Richter Aranyanyu Díj az egyik legrangosabb hazai elismerés, amely az orvosnőket, a pedagógusokat, az egészségügyi szakdolgozókat és a szociális területen tevékenykedő nőket díjazza immár hetedik esztendeje. Azokat a nőket, akik sokszor a háttérben maradva végeznek az egész társadalomnak felbecsülhetetlen értékű munkát. Az alapítók – a Richter Gedeon Nyrt. és Rácz Zsuzsa író – és a zsűri tagjai a beérkezett jelölések alapján választották ki a finalistákat.

– Korábbi tanítványom, Juhász Dominik jelölt engem, aki egyetemista, és nagyon büszke vagyok rá. Nem vagyok gyógypedagógus, viszont 2006 óta dolgozom egy saját módszeren, amivel integrált oktatás keretében látássérült vagy részképesség-zavaros fiatalokat készítek fel a sikeres érettségire, továbbtanulásra. Ez a tény foghatta meg a zsűri tagjait, bár ez számomra már hétköznapi dolog – fogalmazott a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium igazgatóhelyettese. Minden tanítványban látja az értéket, és mivel az elvárások azonosak, a diákok, gyerekek képességeihez mérten kell egyedi megoldásokat találni függetlenül attól, hogy kiemelkedően tehetségesek vagy tanulási nehézséggel küzdenek. Mivel irodalmat, nyelvtant, médiát és retorikát tanított, előfordult, hogy valakivel heti 8 órában is találkozott. Sok múlik rajta, hogy kihozza belőlük a legjobbat.

Kisfilm is készült

– Az első akadályt az jelentette, hogy lehet megtanítani, érthetővé tenni a predikatív szerkezetet egy vak diáknak? Nem egyszerű kérdés. A felismerés még az asztalon lévő dolgokkal, nevesül almával és filctollakkal érkezett meg, majd koronggal, pálcikával és geometriai segédeszközökkel mutattam meg neki, mit jelent az alá és mellérendelés. Innen már nem volt akadály, minden strukturális tananyagot és nem csak a nyelvtant megérett ezzel a módszerrel.

Az órákon együtt tanul a részképesség-zavaros, a látássérült, illetve a kitűnő tanuló is. Miközben kialakult a módszer, folyamatosan leírtam a kutatásom eredményeit, és így tettek a kollégáim is, majd kiadtuk a közös módszertani kiadványunkat, Középiskolai integrációs lehetőségek címmel, hiszen olyan területen dolgozunk, aminek ma Magyarországon nincs szakirodalma – említette Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna, akiről kisfilm készült, melyet a www.aranyanyu.hu/dij oldalon lehet megtekinteni, és ott adhatják le a voksokat a kedvencekre. Kategóriánként egy-egy közönségdíjat is kiosztanak a zsűri díjai mellett.

A szavazás november 5-én éjfélig tart. A nagyközönség november 16-án, a díjátadó gálán szembesül, hogy kik a díjazottak, összesen kilenc Arany­anyu részesül elismerésben.

Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna tizenegy éve tagja a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium tantestületének.

– Nagyon összetartó és magasan képzett a tanári kar. Bármelyik kollégámat szívesen ajánlanám a díjra, az, hogy kiválasztott lettem, megható számomra. Nem a győzelem a célom, hanem az, hogy az üzenet elérjen a tanítványaikhoz: mindannyian értékes emberek.

„Mindvégig hitt bennem”

– Ötödikes koromban kerültem a Kossuthba, és tanárnő kiderítette, hogy diszlexiás, diszgráfiás vagyok. Onnantól kezdve folyamatosan fejlesztett, ami nyolcadikos koromra annyira beérett, hogy elkezdtem szavalóversenyekre járni. Sokat segített az elektronikus oktatás. A tanárnő végig hitt bennem, hozzájárult, hogy a jogi pályán vagyok. Hálás vagyok neki – említette Juhász Dominik, akivel a tanárnő az utolsó gimnáziumi évet szoros érzelmi kötelékben is töltötte, hiszen a kamasz fiú elveszítette édesanyját, így a tanárnő támogatta a továbbtanulásban, az érettségire felkészülésben. Másik tanítványa, a vak Krupp Alexandra is szívesen idézi fel a közös órákat: – A koronggal és a pálcikával értettem meg sok strukturális tananyag lényegét. Jeles emelt szintű érettségit tettem magyarból és jelenleg már a pszichológia mesterszakos diplomámat fogom megszerezni.

KM-LTL








hirdetés