Az EP-képviselők lépéseket sürgetnek a felhasználók magánéletének védelmében

Brüsszel/Strasbourg – Az Európai Parlament (EP) a Facebook internetes közösségi hálózat és a Cambridge Analytica nevű brit cég botrányai miatt a Facebook teljes átvilágítását kérte csütörtökön elfogadott állásfoglalásában, továbbá fellépést sürgetett a választások befolyásolása ellen és a felhasználók magánéletének védelmében.


Strasbourgi plenáris ülésén elfogadott állásfoglalásában az Európai Parlament – sajtószolgálatának közlése szerint – felszólította a Facebookot, egyezzen bele abba, hogy az uniós szervek teljes körű vizsgálatot indíthassanak, amelynek keretében felmérik a vállalat adatvédelmi rendszerét és az általa nyújtott, személyesadat-védelmet érintő szabályozását.
Az állásfoglalás felidézte, 2018 elején derült fény arra, hogy illetéktelenek 87 millió Facebook-felhasználó adatait szerezték meg és használták fel jogtalanul.

A képviselők szerint az amerikai vállalat nem csak az uniós polgárok bizalmával élt vissza, hanem az uniós jogot is megsértette, ezért azt ajánlották, hogy a cég hozza összhangba rendszerét az uniós adatvédelmi törvényekkel.
Az állásfoglalás megjegyezte, hogy a Cambridge Analytica által megszerzett adatokat politikai célokra használhatták fel a Nagy-Britannia uniós tagságának megszüntetéséről (Brexit) szóló szavazás mindkét “térfelén” és az Egyesült Államok 2016-os elnökválasztása során. Ennek okán a képviselők állásfoglalásukban fellépést sürgettek az európai választásokat befolyásolni akaró kísérletek ellen, és olyan választási szabályozást várnak, amely “válaszol a digitális valóság okozta kihívásokra”.

Az EP-képviselők a közösségi média felhasználásával tervezett befolyásolás megakadályozása érdekében hagyományos, offline választási biztosítékok alkalmazását javasolták, az online környezetben pedig olyan szabályok bevezetését, amely biztosítja a választásokkal kapcsolatos kiadások átláthatóságát, szavatolja a kampánycsend betartását és a jelöltekkel szembeni egyenlő bánásmódot.

A képviselők szorgalmazták annak biztosítását, hogy a fizetett online politikai hirdetések és azok megrendelői egyértelműen felismerhetők és beazonosíthatók legyenek. Azt kérték továbbá, hogy a közösségi média platformjai jelöljék meg a feltehetően hamis vagy félrevezető tartalmakat, gyorsítsák fel a hamis felhasználói fiókok törlését, valamint az uniós tagállamok vizsgálják ki a külső erők feltételezett kártékony tevékenységét az online politikai térben.

A Facebook neve már több adatlopási botrány során felvetődött a múltban. A közösségi oldalt azzal vádolják, hogy hagyta, hogy a Cambridge Analytica nevű cég több millió felhasználó adatait megszerezte azok engedélye nélkül, annak érdekében, hogy a Brexitről szóló népszavazás és 2016-os amerikai elnökválasztás alatt célzott üzeneteket küldjön számukra. Az adatlopás legalább 87 millió felhasználót, köztük 2,7 millió európait érinthet.

– MTI –

Címkék: , , ,







hirdetés