Az ezerarcú médiahatásról első kézből – szülővárosában avatta be a fiatalokat a tiszavasvári youtuber

Tokár Tamás nem kevés humorral fűszerezte szülővárosában tartott, érdekes és tanulságos előadását
Tokár Tamás nem kevés humorral fűszerezte szülővárosában tartott, érdekes és tanulságos előadását - © Fotó: Dankovics Donát
Tiszavasvári – A média kulisszatitkaiba vezette hallgatóságát a közismert televíziós személyiség.

A tizen- és huszonéves korosztálynak nem kell bemutatni, hiszen videói több tízezres nézettséget produkálnak a YouTube-on. Az idősebb, még nem az online térben nevelkedett nézők pedig a televízió képernyőjén találkozhatnak vele esténként, hiszen közel egy éve műsorvezetője az RTL Klub két évtizede futó, népszerű infotaiment műsorának, a Fókusznak. Tokár Tamás, a Tiszavasváriból származó youtuber és műsorvezető nemrégiben szülővárosában tartott előadást a megváltozott kommunikációról, a média világáról és ezek hétköznapi életünkre gyakorolt hatásairól. Közben hozta a tőle megszokott, poénos stílust, s hangos kacajokkal kísért előadásáról nemcsak feldobódva, de bölcsebben is távoztak kicsik és nagyok.

Komoly pénzkereseti lehetőség

– Így szeretek hazaérkezni, hogy ki van plakátolva az arcommal a város. Köszönöm, hogy itt lehetek! Az eseményt máris egy selfie-vel indítanám, hiszen tudjátok: amiről nincs fotó, az meg sem történt. Most pedig mindenki tegyen úgy, mintha örülne, hogy itt lehet – kezdte elő­adását Tokár Tomi, s ezzel a jó hangulatú bevezetővel azonnal bezsebelte a hallgatóság egyöntetű szimpátiáját.

– Rendezvényeken konferálok, videókat készítek és tévéműsorokat vezetek, de mindig fontosnak tartom a hallgatóság felmérését. Nem mindegy, kikhez beszélek, hiszen más stílust, más kommunikációs formákat, más hangnemet kell alkalmaznom. Régen hazamentünk, bekapcsoltuk a Balázs vagy Mónika Show-t, Balázs elhúzta a falat, Mónika meg megszámolta, hogy kinek hány foga nincsen – viccet félretéve, Erdélyi Mónika a legjobb példa a kommunikációs váltásra. A talk­show-jával televíziós karriert futott be, a műsorából a mai napig ikonikus mémeket találunk az interneten, s az elmúlt időszakban átnyergelt a YouTube-ra, ahol a lányával live videókat készít. Egyértelműen jól csinálja, hiszen a hozzá hasonló influencerek (véleményvezérek), nemcsak jófejségből vagy kedvtelésből videóznak, hanem pénzt keresnek.

Akaratlanul is befolyásolnak

Tamás egy korábbi videójában érdekes felmérést készített: ismeretlen embereket szólított le az utcán egy-egy híres médiaszemélyiség fotóját felmutatva nekik. Meglepően tapasztalta: a tizenéves korosztály nem ismerte fel Sebestyén Balázs képét, míg Viszkok Fruzsi youtuber nevét egyből tudták. – Számomra ez egyértelműen mutatta a generációs váltást – mondta.

– Az idősebb korosztály is egyre inkább felhasználóivá válik a social média felületeknek, legyen az YouTube, Twitter, Facebook vagy Instagram, s ezek a csatornák nemcsak befolyásolnak, de irányítanak is minket. Ez főleg a fiatalokra veszélyes, hiszen az itt látott virtuális világnak, s az általuk követett influencerek tevékenységeinek megfelelően próbálnak élni. Ilyenkor lép a képbe a szülők szerepe, akik megtaníthatják értelmezni a csatornák megváltozott üzeneteit az ifjú generáció számára.

Tévéműsor vagy online videó?

– A múltkor egy forgatáson jártam, és valaki megkérdezte tőlem, hogy szerintem mikor fogja átvenni a YouTube és az online videó a televíziók feletti uralmat? Szerintem? Soha. Azt tapasztaljuk az RTL Mostnál (ez egy olyan online portál, ahova felkerül a csatorna összes műsora, ami bármikor visszanézhető), hogy több mint 100 ezres a nézettségünk. Akiknek nincs idejük tévét nézni, azok visszanézhetik online a műsorokat, ezek pedig ugyanúgy eladhatóak és pénzzé tehetőek. A legnagyobb különbség a két platform között, hogy amíg a televíziónál csatornákat tudunk váltogatni, addig a YouTube-on és az Instagramon bármikor, korlátlanul elérhetünk bármilyen tartalmat. Egyre több online-szerű kontentet találunk a tévében is, és szerintem ennek a fúziója, egybeolvadása lesz a jövő, vagyis oda-vissza mennek majd a tartalmak – jelentette ki Tamás.

A néző választ

Észrevehetően megváltoztak a közösségi média felületein és a televízióban közzétett tartalmak is. Gondoljunk csak bele: el tudunk képzelni egy olyan Fókuszt, ahol Marsi Anikó vagy Batiz András humorral és lazasággal szólítja meg az embereket, úgy, ahogy Tamás teszi? – Teljesen kitolódott a társadalom ingerküszöbe. Mindenki sokkal közvetlenebb lett, és az, hogy látunk egy meztelen testet, szexuális kapcsolatot létesítő embereket, vagy egy gyilkosságot, teljesen természetes. Nem is olyan rég ez még megbotránkoztatta volna az embereket. Mindenki támadja a tévécsatornákat, hogy ez azért van, mert ilyen műsorokat adnak. Miért nincsenek kulturális adások vagy dokumentumfilmek? Elég csak megmérnünk a nézettséget, és máris bizonyos, hogy a kulturális műsorok iránti érdeklődés jóval alacsonyabb, mint mondjuk egy Való Világé. Mindig a néző választ, tehát amennyiben nem értünk egyet a sugárzott műsorokkal, válasszunk mást – zárta gondolatait Tokár Tamás, akivel az előadása után készített személyes interjút egy későbbi lapszámunkban olvashatják.

GE








hirdetés