Helyi közélet

2016.12.22. 15:38

Harcsa helyett hatalmas dévérkeszeg

Dombrád - Régebben nem volt ritkaság a hatalmas példány, de azóta nagyon megváltozott a Tisza.

A horgászdinasztiákat bemutató történetek leginkább arról szólnak, hogy apáról fiúra szállt a horgászat szeretete, a hal megfogásának tudománya.

A Dombrádon élő Nagy család esetében egyáltalán nem így történt. Bár a városuk határában folyik a Tisza, sokáig egyáltalán nem foglalkoztak a horgászattal.

Ifjabb Nagy Miklós egyszer meglátogatta apósát Nagyhalászban, aki szenvedélyes horgász hírében áll, s ő csábította le a folyóhoz a vejét, hogy ráfér egy kis pihenés. Ifjabb Nagy Miklósnak annyira megtetszett a kikapcsolódásnak ez a formája, hogy kiváltotta az engedélyt úgy nyolc éve, s aztán már ő noszogatta édesapját, id. Nagy Miklóst, hogy kísérje el egyszer-kétszer a folyópartra.

Négyesben horgásznak

A gyermek „megfertőzte” a szülőt, s ezt követően aztán már rendszeresek lettek az apa-fia közös horgászatok, amikor pedig már az unokák, a most 15 éves Dániel és a 17 éves Miklós is nagyobb lett, már négyesben faggatták a folyót, valamint a környező vizeket.

– Nemcsak a Tiszánál szoktunk horgászni, szeretjük a Bodrogot Tokajnál, szívesen elutazunk az apagyi kenderáztatóhoz vagy a balsai János-tóhoz – mondta el érdeklődésünkre ifj. Nagy Miklós, aki oly sok horgászhoz hasonlóan, siralmasnak tartja az idei évet – egy nap kivételével. Azon az egy napon ugyanis egy hatalmas, 4.95 kilogrammos dévérkeszeget fogtak a Tiszában.

– Egy áprilisi napon történt. Apró gilisztákkal keszegeztünk, de nemigen fogtunk semmit. Egyszer csak, mint derült égből villámcsapás, erőteljes kapásunk volt – elevenítette fel az eseményeket ifj. Nagy Miklós. – A bevágás után biztosak voltunk abban, hogy harcsa van a horgon. Féltünk is, hogy elszakad majd a vékony zsinór. Mondanom sem kell, mennyire meglepődtünk. Egyrészt azért, mert harcsa helyett dévérkeszeg volt a horgon, másrészt pedig azért, mert ekkora dévérkeszeget még sohasem láttunk. Utána beszélgettünk öreg halászokkal, akik arról meséltek, hogy régebben nem volt ritkaság a hatalmas dévérkeszeg, de azóta nagyon megváltozott a Tisza.

Mint korábban említettük, ifj. Nagy Miklós is siralmasnak tartja ezt az esztendőt.

Talán majd jövőre

– Nagyon gyenge év volt, a nagy dévérkeszeget leszámítva alig fogtunk valamit. A tavalyi év sokkal jobb volt. Nem tudom, mi vár ránk jövőre, de ha igaz a mondás, hogy a rossz évet jó követi, akkor van miért reménykednünk. Az biztos, hogy az idei gyenge év ellenére a család minden tagja nagyon ragaszkodik a Tiszához. KM-MML