Étkezés a hideg ellen

Akt.:
Étkezés a hideg ellen
© Fotó: AFP
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Nem számít, hogy milyen évszak van éppen, hiszen mindig figyelni kell a kiegyensúlyozott táplálkozásra, hogy a szervezet megkapja azokat a vitaminokat és ásványi anyagokat, melyekre szüksége van.

– Természetesen más tényezőkre is tekinteni kell a téli időszakban, de ha jól táplálkozunk, a testünk meg tud birkózni a hideg, nyirkos idővel is – mondta el Szalayné Kónya Zsuzsa, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Dietetikai Szolgálatának vezetője. Hangsúlyozta, a makrotápanyagok bevitelére szükséges fókuszálni, tehát a megfelelő fehérje (15 százalék), zsír (30 százalék) és szénhidrát (55 százalék) arányára. A kiegyensúlyozott táplálkozásban a 15-30-55 energiaszázaléknyi „fehérje-zsír-szénhidrát” – arány alapfontosságú, de nem mindegy, milyen formában vesszük magunkhoz. A szénhidrát ne méz vagy cukor legyen, hanem lehetőleg valamilyen keményítő: burgonya, rizs, gabona és rostos zöldségek. A téli vitaminpótlásra zöldségek és gyümölcsök mellett a tej, tojás, vaj, olajos magvak és húsfélék is alkalmasak.

Naponta, hetente, kéthetente

A dietetikus felhívta a figyelmet arra is, mely élelmiszereket milyen időközönként kellene beiktatni a táplálkozásba. – Naponta szükségesek a gabonafélék, legalább egy alkalommal teljes kiőrlésű pék­áru, zöldség, gyümölcs, tej és tejtermék, valamint hús. Hetente több alkalommal együnk burgonyát, rizst és tojást, hetente olajos magvakat, szárazhüvelyeseket, halat, és kb. kéthetente fogyasszunk belsőségekből készült ételeket – sorolta a szakember. Hozzátette, kevesen tudják, hogy a D-vitamint tejből, tojásból és húsból is ki lehet nyerni. – A tőkehalmáj egy grammjával például egynapi D-vitamin-szükségletet lehet fedezni. Egy ilyen konzerv pedig legalább száz grammos. Nagyon fontos tudni, hogy nem áll fenn a felhalmozódás veszélye ilyenkor, ellenben az orvosok által nem kontrollált vitaminok bevételével mindig veszéllyel kell számolnunk. Különösen a zsírban oldódó vitaminok – az A, D, E, K – esetében igaz ez. Ha túl sokat veszünk magunkhoz, az sokkal veszélyesebb, mintha valamennyi kis hiány lenne belőlük – mondta a szakember.

Nem csak hőségben

Habár nyáron, a kánikulában sokkal inkább érezzük, hogy sok folyadékot kell fogyasztani, a téli időszakban sem árt minderre figyelni. – Naponta két-három liter vizet kell inni, így a salakanyagok kiválasztása könnyebben megindul a szervezetben. Mivel testünk egyébként is egy „vizes közeg”, szüksége van a megfelelő folyadékutánpótlásra. Könnyen ellenőrizhetjük, eleget iszunk-e, hiszen minél sárgább a vizelet, annál több benne a méreganyag. Próbáljuk elérni, hogy már délelőttre közelítően víz színű legyen – mondta a dietetikus, kitérve arra, hogy a langyos vízzel felöntött (nem forrázott), C-vitaminban gazdag csipkebogyótea, melyet egy estig állni hagyunk, szintén jó szolgálatot tehet a szervezetnek.

HBN–VK



Baktalórántháza.
SZON.HU






hirdetés