Brexit-miniszter: megállapodás nélkül is sikerre vihető a Brexit

London – Nagy-Britannia akkor is sikert tud kovácsolni a Brexitből, ha nem jut megállapodásra az Európai Unióval EU-tagsága megszűnésének feltételrendszeréről – közölte pénteken a kilépési folyamat irányításáért felelős brit minisztérium vezetője.

Dominic Raab abból az alkalomból nyilatkozott, hogy a brit kormány pénteken újabb elvi útmutatókat tett közzé a Brexit-megállapodás elmaradása esetén várható változásokról. E tájékoztatók, amelyekből a Downing Street eddig 106-ot állított össze, minden esetben hangsúlyozzák, hogy “valószínűtlen” forgatókönyvekről van szó, mivel a brit kormány megegyezéses Brexitre számít.

Raab pénteki nyilatkozatában maga is leszögezte, hogy a kormány továbbra is elsődleges fontosságú feladatának tekinti egy jó megállapodás elérését az EU-val.

Hozzátette ugyanakkor: ha az Európai Unió “nem lesz ugyanolyan ambiciózus és gyakorlatias” ebben a kérdésben, mint Nagy-Britannia, és emiatt elmarad a megállapodás, Londonnak megvannak a tervei az ebből eredő kockázatok kivédésére, mérséklésére vagy kezelésére, és arra, hogy ebben az esetben is sikerre vigye a Brexitet.

A pénteken közzétett újabb kormányzati útmutatók kitérnek egyebek mellett arra, hogy Brexit-megállapodás híján az EU területén érvényüket veszítenék a brit vasútbiztonsági hatóság által a nagy-britanniai székhelyű, de az Európai Unióban is szerelvényeket közlekedtető vasúti vállalatoknak kiállított működési engedélyek.

A dokumentum szerint a brit kormán igyekszik kétoldalú megállapodásokra jutni Franciaországgal, Belgiummal és Hollandiával, de addig is arra biztatja a nagy-britanniai székhelyű vasúttársaságokat, hogy a “biztonság kedvéért” a lehető leggyorsabban folyamodjanak új, egyedi működési engedélyekért azokban az EU-országokban, amelyekben vasúti szolgáltatásokat nyújtanak.

Az útmutató nem nevez meg cégeket, de az a tény, hogy London a francia, a belga és a holland hatóságokkal tárgyal kétoldalú megállapodásokról, egyértelműen a Eurostar szuperexpresszeket, valamint a Le Shuttle jármű- és teherfuvarozó szerelvényeket üzemeltető vállalatok érintettségére utal.

A Eurostar Londonból Párizsba, Brüsszelbe és Amszterdamba, valamint számos köztes célállomásra közlekedteti csúcsidőben húszpercenként induló, 300 kilométeres óránkénti sebességgel haladó szuperexpresszeit, a Le Shuttle-szerelvények pedig a brit és a francia partok között közlekednek a Csatorna-alagúton.

Dominic Raab Brexit-miniszter pénteki nyilatkozatában mindazonáltal hangsúlyozta: az utazóknak nem kell “visszarettenniük” attól, hogy a brit EU-tagság március végén várható megszűnése utáni időszakra vásároljanak EU-célállomásokra szóló vasútjegyeket, mert a kormány azon dolgozik a francia, a holland és a belga hatóságokkal, hogy a vasúti utas- ás áruforgalom a Brexit után is folytatódhasson Nagy-Britannia és a kontinens között.

A pénteken közzétett útmutatók kitérnek arra is, hogy Nagy-Britannia az Európai Unió tagjaként jelenleg 40 szabadkereskedelmi szerződés részese, és ezek 70 országra terjednek ki. A brit külkereskedelem 12 százaléka ezeknek a külső országokkal kötött EU-szerződéseknek a hatálya alapján zajlik.

Az útmutató szerint megállapodás nélküli Brexit esetén a brit kormány olyan kétoldalú kereskedelmi egyezmények gyors megkötésére törekedne ezekkel a külső országokkal, amelyek a lehető legnagyobb mértékben hasonlítanak a jelenleg érvényes EU-szerződésekre.

Ennek realitását azonban a kormányzó brit Konzervatív Párton belül is többem megkérdőjelezik.

A párt egyik legtekintélyesebb veteránja, John Major volt miniszterelnök a BBC televíziónak nyilatkozva nemrégiben kijelentette: amikor Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból, elveszíti azokat a külső szabadkereskedelmi megállapodásokat, amelyeknek az EU tagjaként jelenleg részese, és évtizedekig eltarthat ezek egyenkénti újratárgyalása az összes érintett országgal.

A brit kormány korábban kiadott felkészítő célú tájékoztatói arra is felhívták a figyelmet, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, nem lenne garantálható a roamingdíj-mentes mobiltelefon-használat az EU-tagállamokba látogató brit állampolgárok számára, és járművezetői jogosítványaik érvényességét sem feltétlenül ismerik majd el az uniós tagországok.

– MTI –








hirdetés