„Cápák” közé dobva is remekül helytállt

Tóth Bence a televíziós show-műsorban, találmányának bemutatása közben
Tóth Bence a televíziós show-műsorban, találmányának bemutatása közben - © Fotó: magánarchívum
Nyíregyháza – Innovációs versenyek gyakori szereplője a pénzügyi világ sztárjait is megnyerő nyíregyházi diák.

– Bence, nagyon szurkolok, remélem, sikerülni fog és leveszed őket a lábukról. A cápák már várnak, úgyhogy indulhatsz. – Ezzel a bátorító mondattal kezdődött el egy nyíregyházi középiskolás televíziós és egyben feltalálói karrierje, milliók előtt téve nyilvánvalóvá, milyen tehetséges fiatalok élnek és dolgoznak errefelé, az ország keleti szegletében is. Az említett mondat Lilunak, A cápák között című televíziós magazin műsorvezetőjének a szájából hangzott el, a címzettje pedig a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Bánki Donát Műszaki Középiskola és Kollégium diákja és egyben tehetséges feltalálója, Tóth Bence volt. Ha valaki nem ismerné: adva van egy üzleti show-műsor, amelyben szépreményű vállalkozók, feltalálók találkozhatnak a hazai pénzügyi világ öt sztárjával – ők a cápák –, és ha sikerül egy rövid prezentációval levenni őket a lábukról, abból akár közös üzlet vagy bármely más gazdasági együttműködés születhet.

Üzletileg is sikergyanús

A 18 esztendős diák, akiről már nem először írunk lapunk hasábjain, a műszaki beállítottságú szüleitől kapta karácsonyra azt a fejlesztői készletet, amivel egy siketek és hallássérültek számára hasznosítható okoskesztyűt fabrikált. A kesztyű a jelnyelvi gesztusokat képes szavakká alakítani, érthetővé téve a sérültek kommunikációját az átlagemberek számára. Mivel a WHO adatai szerint 466 millió siket él a világon, az eszköz könnyűszerrel üzleti sikerré válhat, hiszen a közélet számtalan területén hasznosítható lehetne, sérült embertársaink életét könnyítve meg. A televíziós lehetőség tehát az innovációra éhes cápákkal jobbkor nem is jöhetett volna. A beharangozóját Bence is látta, de mivel sem marketing-, sem pedig üzleti ismeretekkel nem rendelkezik, gyorsan lebeszélte magát róla. A dolog annyiban is marad, ha nincs egy lelkes mentor tanár, aki meggyőzte, hogy ezen a megmérettetésen csak nyerni lehet, veszíteni aligha.

– Mindez még tavaly történt. Mielőtt képernyőre kerülhettem, át kellett esnem egy háromfordulós kiválasztáson, úgynevezett castingokon. Decembertől, néhány hét közbeiktatásával le is ment mindhárom. Az első leginkább a bemutatkozásról szólt, a másodikra már készen kellett lennem a néhány perces bemutatkozó speech-csel, a harmadikat pedig nevezhetjük főpróbának, mivel minden olyasmit elpróbáltunk, ami a tévéfelvétel során is előfordul. Ez idő alatt sem a cápákkal, sem pedig a versenyzőtársakkal nem találkoztam. A február 18-ával debütáló, hétfőnként jelentkező műsort február közepén rögzítették, de a nézők csak március elején láthatták a tévé képernyőin. Mivel titoktartási fogadalmat kellett tennünk, még a szüleimnek se mesélhettem a részletekről. A viselkedésem alapján nyilván sejtették, hogy valami fontos dolog történt akkor, de a végeredményről ők is csak a televízióból értesültek – mesélte lapunknak Bence.

Szemernyit sem izgult

Mint elmondta, a kesztyű megalkotásában sokan besegítettek, de a prezentációt teljesen egyedül állította össze. Furcsán is hatottak volna az ő szájából egy tapasztalt felnőtt kimódolt mondatai, meglehetősen sokat rontva a hitelességen. Persze ilyenkor óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy juthat eszébe egy tanulónak, hogy 20 milliót kérjen egy üzletre, 15 százalékos részesedést kínálva a majdani haszonból.

– Megpróbáltam végiggondolni egy projekt fejlesztésének a lépcsőfokait, ahogy az egy középiskolástól telik – kaptunk magyarázatot. – Először készíteni kell egy piacra is dobható, letisztult formavilágú terméket. Ehhez fejlesztői csapat kell bérrel, gyártóeszközökkel, járulékos költségekkel, és úgy gondoltam, jutnia kell a pénzből a nemzetközi szabadalom megvásárlására is – sorolta. Miután mindennel készen állt, jöhetett a szembenézés a cápákkal. S bár kissé megilletődöttnek látszott – amire még a műsorvezető is rákérdezett –, Bence váltig állította: szemernyit sem izgult. – Sokan úgy mentek oda, hogy az életük múlott ezen a bemutatkozón, a vállalkozásuk itt akár be is dőlhetett. Én egy lehetőségként tekintettem rá, az sem esett zokon, amikor a cápák kezdtek sorra kiszállni az ajánlatból. Nem volt nehéz elfogadni mindazt, amivel érveltek – értékelte a helyzetet egy felnőtt bölcsességével. És akkor, az utolsó pillanatban Apró Anna, az egészségügyi szolgáltató Cor-A Zrt. egyik tulajdonosa előállt egy remek ajánlattal, és féléves inkubációt (egy üzlet átsegítése a kezdeti nehézségeken) kínált fel a nyíregyházi fiúnak.

– Talán hihetetlen, de az első gondolatom az volt, mikor dobhatok már be valamit, mert rettenetesen mardos az éhség – árulta el Bence, amikor arról faggattuk, hogy mit érzett a győzelem utáni percekben.

Lazán, de komolyan

A kapcsolatfelvétel a műsor sugárzása után szinte azonnal elkezdődött Apró Annával, aki szeretett volna gyakran találkozni a mentoráltjával, hiszen az általa vezetett befektetőcsoportnak az az érdeke, hogy a kesztyűből minél hamarabb termék legyen. De mindkettőjüknek be kellett látniuk, Nyíregyháza nem a szomszédban van. – Meg is beszéltük, hogy az elején csak a bemelegítésre koncentrálunk, kiküszöböljük az alapvető hiányosságokat, és az érdemi feladatokkal majd csak a későbbiekben foglalkozunk. Egyelőre havi egy-két találkozóban maximáltuk a kooperációt. Mivel Anna az OXO Holdings ügyvezetője is, mindig a cég székházában tartottuk a megbeszéléseket. Egyébként műsoron kívül ugyancsak közvetlen és laza, de nagyon komolyan veszi azokat a projekteket, ­amelyeket felvállal. Végül is a saját pénzüket kockáztatják. Komoly munka vár ránk, hiszen a termékfejlesztést nemcsak kidolgozni kell, de validálni is, ami azt jelenti, hogy meg kell találniuk azt a célcsoportot, akik pénzt adnának érte.

– A környezetemben mindenki nagyon örült, és a kortársaim azóta úgy tekintenek rám, mint aki már valóban elért valamit – mondta zárásképpen Bence, aki a beszélgetésünk másnapján már utazott is Tunéziába, hogy ott egy nemzetközi versenyen népszerűsítse ugyanezt a találmányt.

MJ








hirdetés