Célzott mozgósítás és erődemonstráció

A pártok a személyes megkeresésre és a többtízezres óriásdemonstrációkra építenek
a kampányfinisben.

Míg a Fidesz a személyes megkeresést tartja fontosnak a választások előtti
napokban, a szocialisták egy nagyszabású kampányzáróra koncentrálnak. Mindkét
oldalon aktivisták tízezrei várják, hogy teljesíthessék a kampánystratégák utasításait,
melyeknek lényege szakértőnk szerint a jobboldalon a "csendesítés",
a baloldalon az általános szavazókedv növelése.

Minden a részvétel
Mennyire lehetnek fontosak és eredményesek
a hajrában használandó módszerek? – tettük fel a kérdést Kiszely Zoltán
politológusnak.
– Fontos szempont, hogy az intézetek felmérései szerint alacsonyabb lesz
a részvétel, mint négy éve volt. 1990-ben és 1998-ban alacsony részvételnél
sikerült a jobboldalnak győzni, míg 1994-ben és 2002-ben magas részvételnél
az MSZP nyert. Vagyis ha tényleg alacsony lesz a részvétel, akkor könnyen
győzhet a Fidesz most is. A kampány hajrája is ennek megfelelő lesz a két
nagy pártnál. A Fidesz igyekszik nem kiélezni a helyzetet, nem korbácsolni
az indulatokat, hogy ne emelkedjen a részvételi hajlandóság. Emiatt választja
a személyes megkeresést, eközben az MSZP a globális mozgósításra alkalmas
eszközöket választja, melyekkel mindenkit elérnek.

A szocialisták a tervek szerint maradnak a telefonos megkeresésnél, illetve
a leveles mozgósításnál. Új módszer lesz azonban, hogy erősítik utcai jelenlétüket,
és – mint négy éve a Fidesz – egy óriási erődemonstrációra a Kossuth térre hívják
híveit a két forduló között. Emlékezetes, a balodal 2002-ben akkor ezért élesen
bírálta Orbán Viktort, mondván, nem szabad az utcára vinni a politikát. Ha kétélű
fegyver, ha nem, olyan rendezvényre azért mindenképpen szükség van, amely megmutatja
a párt erejét, és növeli az összetartozás közösségi élményét – vélik a szocialisták.

Szakértők szerint a mozgósítás eredményességét tekintve az MSZP mára beérte
a korábban jóval hatékonyabb eszközökkel dolgozó Fideszt. Becslések szerint
ugyanannyi aktivistája van, mint az ellenzéknek, választói adatbázisa pedig
mintegy 800 ezres.

A csodafegyver

Egy új kampánycsapatról beszélnek a másik oldalon. A Fidesz szóvivői ugyan
már többször is cáfolták a hírt, mely szerint a háttérben működik egy olyan
kampánycsapat, melynek feladata, hogy a kampány finisében teljes mozgósítást
végezzen azokban a "billegő" választókerületekben, ahol kiegyenlítettek
az erőviszonyok. Mintegy 50 ilyen választókerület van. A célzott városok között
lehet Nagykanizsa, Veszprém, Esztergom, Dombóvár, Pécs, Jászapáti, Balmazújváros,
és Szerencsen is. A feladat ennek értelmében az lenne, hogy a kampányhadtest
aktivista tagjai közvetlenül a választás előtt, április 4-én személyesen keressék
fel a térség lakóit, elsősorban azokat, akiket az adatbázisaik alapján Fidesz-szimpatizánsoknak
ismernek.

Az állítólagos titkos csoport vezetője bizonyos Kubatov Gábor soroksári Fidesz-vezető,
a polgári körök kulturális központjának számító Polgárok Házának ügyvezető igazgatója.
Fideszes körökből származó információk szerint Kubatov marketinges szakember,
aki "rendkívül agilis, gyors fölfogású, jó szervezőkészségű fiatalemberként"
hamar Orbán Viktor bizalmasává vált. Úgy tudjuk, hogy Kubatov közelről is tanulmányozta
Bush elnökválasztási kampányát és jól ismeri a "last minute" mozgósítási
technikát.

Sz. P.








hirdetés