Csináld, és abból tanulhatsz is!

Egy, az izmok stimulálására alkalmas eszközt is bemutattak a fejlesztők
Egy, az izmok stimulálására alkalmas eszközt is bemutattak a fejlesztők - © Fotó: Dodó Ferenc
Nyíregyháza – Egyre több szakmai műhelymunkának ad majd helyet az új alkotóműhely.


A és B városból ugyanakkor indul el egymás felé két autó. Az egyiknek a sebessége… – ugyan ki ne tudná a legszörnyűbb rémálmai közül felidézni az ilyen típusú fizikai témazárók hangulatát. Ezzel szemben a fizikai ismeretek elsajátítása egészen más értelmet nyert szerdán azon a szakmai, céges műhelymunkanapon, amelyet a Nyíregyházi Szakképzési Centrum (NYSZC) tavaly ősszel átadott Digitális Közösségi Alkotóműhelyében tartottak középiskolásoknak. Valójában tanóra volt ez is, csak kicsit másképpen. Jelen voltak a Bánki Donát műszaki középiskola 9/a osztályosai, valamint a Zay Anna egészségügyi, informatikai szakgimnázium tanulói, a főszerepet pedig leginkább az a myDAQ rendszer játszotta, amellyel különféle mérések végezhetők.

Többéves kapcsolat

Az eszközt egy debreceni cég, a National Instruments Hungary Kft. (NI) bocsátotta rendelkezésre, négy éve ápolnak gyümölcsöző kapcsolatot az NYSZC-vel és iskoláival. A bejövő analóg jelek digitalizálására alkalmas dobozkát oktatási célokra fejlesztették és gyártják. Akár vérnyomásmérő vagy éppen hazugságvizsgáló is kihozható belőle, attól függően, milyen szenzort kapcsolnak hozzá. Hogy mit nyernek mindezzel? Nagyon is sokat, főleg az utánpótlás-nevelés és a természettudományok megszerettetésének terén.

Hogy mire képes az eszköz, ha okos diák kezébe kerül, azt mindjárt be is mutatta a Bánki két potentátja, Zsigó Zsolt, az iskola tanára, egyben a műhely szakmai vezetője, és 12/c osztályos diákja, Vas Bertalan. Abból indultak ki, hogyan lehetne az iskolák szertárainak a ’70-es évekből visszamaradt, „halott” fizikai kísérleti eszközeit „újraéleszteni”, így például a már említett kisautót, amivel lendület, tömeg vagy éppen sebesség mérhető. Egy méréshez persze több százezer forintos mérőeszközök kellenének. Mit tesz ilyenkor egy szabolcsi diák? Megcsinálja ötezerből okosban. Így lettek 3D nyomtatóval kinyomtatott és felszerszámozott fotókapuk, amit rendszerbe szerveztek, Berci írt hozzá szoftvert, és kezdődhetett a mérés. A székeken vagy éppen babzsákokon elterülő diákok pedig – mert láss csodát, vannak órák, ahol igen jól jön a mobiltelefon! – beírták a kapott adatokat a telóval szerkesztett táblázataikba. A következőkben pedig már azt mérték egy másik rendszeren belül, mikor gyengül a felére az izommunka keltette elektromos jel, mutatva a fáradás jeleit.

– Tudomásom szerint ilyen kezdeményezés nemigen van másutt, ami a kapcsolattartásra is alkalmas a cégekkel – mondta el Zsigó Zsolt. – Amit mi csinálunk erre keletebbre, úgy nevezi az angol: low cost physics, azaz alacsony költségvetésű fizika, amelyen belül pár ezer forintból hozunk létre mérőeszközöket, konzervdobozból radonmérőt. Persze örülünk ennek a tíz iskola birtokolta csarnoknak, ahol van fa-, fém- és varróműhely, de tudunk mutatni törhetetlen drónokat vagy éppen hegesztőszimulátort – mutatott körbe az eszközöket bűvölő gyerekeken. – Pénteken már a Kutató Diákok Országos Szövetségének a regionális konferenciáján leszünk a csapattal – tette még hozzá.

Vérnyomásmérésre is jó

Azt viszont már Vas Bertalantól tudtuk meg, hogy a legtöbb idejét most egy mérőlabor építése köti le. – Az egyik kutatók éjszakáján, az ELTE-n adtak a kezembe egy egyetemistáknak rendszeresített Biopac mérőrend­szert, és rájöttünk, hogy a többmilliós eszközt mi is elkészíthetnénk a középiskolásoknak otthon, fillérekből, a ­myDAQ-ra csatlakoztatva. Már tudunk EKG-jelet, elektro­miográfiát mérni vele a szorítóerő függvényében, az előbbihez már csak a szoftvert kell megírnom. Egyébként a hardver elkészítése jelentette a legnagyobb kihívást, ugyanis az emberi test antennaként működik, és olyan felesleges zavarjeleket összegyűjt, amiket ki kell küszöbölni.

MJ








hirdetés