De miért nem működik a csomópont?

Ipari Park vasúti átjáró - Fotó: Derencsényi István
Ipari Park vasúti átjáró - Fotó: Derencsényi István
Debrecen – A magyar bürokrácia szürreális világának újabb gyöngyszeméről.

– A Balmazújvárosi úton a Lukoil kútig van működő közvilágítás, aztán Kismacsig a mindent átható sötétség. A hideg szél ellenére sok biciklist láttam, illetve: szerencsére megláttam. A házgyári bejáró sohasem működött forgalomirányító lámpái is sötétek voltak, egy kamion körülbelül két kilométeren keresztül indexelt, hogy le akar fordulni, mire a leágazást megtalálta!

Ha itt baleset történik, ki lesz a felelős? Egyszerűen nem értem, ha ki van építve a közvilágítás, akkor miért nem üzemel? – kérdezte sokat próbált Agora-tagunk Juhász György a lap levelező fórumán. Kiss Péter közbevetőleg azt írta, az említett bejárónál egy teherautó nemrég leszakította a jelzőlámpákat, mert felemelt gémmel kanyarodott a 33-as főútra.

Ipari Park vasúti átjáró - Fotó: Derencsényi István

– A csomópont a MÁV Zrt. beruházásában valósult meg, forgalomba helyezésének feltétele a külterületi szakasz közvilágításának kiépítése volt, ami az önkormányzattal egyeztetve meg is történt – válaszolt a megfogalmazódott kérdésre Varga László, a debreceni polgármesteri hivatal városfejlesztési főosztályvezetője. Mint mondta, az önkormányzat mindvégig úgy nyilatkozott, hogy sikeres műszaki átadás-átvétel esetén vállalja a csomópont évi közel 2 millió forintos üzemeltetési díját, de csak akkor, ha a szóban forgó közvilágítási berendezések térítésmentesen kerülnek át a tulajdonába.

Az akkori államháztartási törvény ezt nem tette lehetővé, s végül arra kötelezték az önkormányzatot, hogy legalább a közvilágítási beruházás áfa tartalmát fizesse meg, amit azonban az üzemeltetési költségek mellett nem vállalt. A bürokrácia és az érvényben lévő jogi szabályozás miatt az ügy a mai napig nem rendeződött. Varga László hangsúlyozta: a közvilágítás üzemeltetése a mindenkori tulajdonos kötelezettsége, vagyis baleset esetén az államot felelősségre vonás illetheti. S hogy még jobb legyen: amíg a közvilágítás kérdése megoldatlan, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. nem engedélyezi bekapcsolni a jelzőlámpákat sem…

Nem kell ide ellenség

Hát, J. Heller a 22-es csapdájával elmehetne tanoncnak a hazai keresztbe-bürokratizáló, felelőtlen törvényalkotókhoz – ironizált Juhász György, aki szerint ismét bebizonyosodott: mi vagyunk önmagunk legnagyobb ellenségei.

HBN








hirdetés