Szokatlan helyzetek, ismerős érzések

A cirkuszkocsi félhomálya titkokat rejt – képünkön Pregitzer Fruzsina és Fellinger Domonkos
A cirkuszkocsi félhomálya titkokat rejt – képünkön Pregitzer Fruzsina és Fellinger Domonkos - © Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – Keresztes Attila ellentétei jól működtek, ahogy a filmes bejátszások is sokat tettek az élményhez.


Keresztes Attila nevével akkor találkoztam először, amikor Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak című Csokonai-művet állította színpadra Nyíregyházán, a kétszáz éves szövegből pedig olyan modern, pörgős és humoros előadás született, amit kétszer kellett megnéznem: szinte minden mondat után kirobbant a nézőkből a nevetés, így a poénok feléről lemaradtam, ezért volt szükség az ismétlésre. Ezután jött a János király, a hatalomért folytatott véres harc egyedi ábrázolása, majd az Emilia Galotti, a végzetes szenvedély története, ahol az utolsó pillanat tragédiája sokáig fogva tartott.

Három rendezés, három intenzív színházi élmény – ezért is örültem nagyon, amikor kiderült, hogy ez az évad sem múlik el Keresztes-rendezés nélkül.

Jól ismert fordulat

A generációk örök harcát boncolgató Jean Cocteau-mű, A rettenetes szülők ritka vendég a magyar színpadokon, de mivel a regényből remek film készült, amelynek francia változatában Jean Marais, a magyarban pedig Gábor Miklós brillírozott, sokak számára lehet ismerős a történet. Ami felkavaró, szörnyűségében egyszerre émelyítő és felemelő.

A Krúdy kamarában a vásznon a francia film főcíme pereg, úgy ülünk a nézőtéren, mintha moziban lennénk, majd felmegy a függöny, és egy rendetlen szobába lépünk. A földön szétdobált ruhák, a szekrényajtók nyitva, a tükrön odavetett vörös boa (díszlet: Fodor Viola, jelmez: Bajkó Blanka Alíz), a félhomály pedig súlyos titkokat rejt. Yvonne, az anya (Pregitzer Fruzsina) és fia, Michel (Fellinger Domonkos) vérfertőzéshez közelítő kapcsolatban élnek, a nő minden szeretetét a fia kapja, így abból a férjének, George-nak (Horváth László Attila) szemernyi sem jut, de velük lakik a nagynéni, Léonie is (Horváth Réka), aki sok-sok évvel ezelőtt George jegyese volt. Ő nővérével vitatkozva úgy fogalmaz: nem lehet csodálkozni azon, ha Michel megfullad a cirkuszkocsiban, és nem akarja tovább ezt a hajóroncs-életet élni. A francia bohózatok jól ismert fordulata hoz újabb csavart a történetbe, és amikor már azt hisszük, hogy a dolgok rendeződhetnek, a szerelmesek reményei szertefoszlani látszanak. Ahogy a nézőkéi is. De elérhet-e a boldogság oda, ahol az anya és a fia csókkal köszöntik egymást, ahol a férj hazug történettel bolondít magába egy nála jóval fiatalabb lányt (Madeleine szerepében Jenei Juditot látjuk), ahol a nagynéni úgy él együtt a testvérével, hogy szerelmes annak férjébe?

Peregnek a filmkockák

Az első felvonás nyomasztó légköre után levegőhöz jutunk. Ordít a különbség a két szoba között: Madeleine-é patyolattiszta, világos, ahol a rend uralkodik, ahol jó lenni, amit jó nézni: olyan hely, ahová vágyik a szív és a lélek, és ahol a boldogság szívesen talál otthonra. A harmadik felvonásra visszatérünk a káosz-uralta cirkuszkocsiba, ahol Yvonne, George és Michel is az őrület határára kerül, Léonie az egyetlen, aki képes tiszta fejjel gondolkodni. – A mi elrontott életünket akkor hozhatjuk helyre, ha nem rontjuk el Michel és Madeleine életét – mondja, és akkor úgy tűnik, közel a felszabadító megoldás. A színpadon lévő színészek mellett időről időre megjelennek a francia film szereplői is: a legdrámaibb események közepette is nézik a filmet, amely a saját életükről szól – az egyik legmeghatározóbb pillanat az, amikor az előadás végén Michel ugyanúgy nézi anyját, ahogy a kivetített filmkockán Jean Marais teszi ugyanezt. Akkorra a helyükre kerülnek az addig földön heverő ruhadarabok, és a szobában rend lesz. De hogy tényleg helyreáll-e a rend?

Ismerős érzések

Keresztes Attila ellentétei jól működtek, ahogy a filmes bejátszások is sokat tettek az élményhez. És persze a színészek, akik egymást hol szeretve, hol gyűlölve, de szinte végig magas hőfokon játszottak: a fiát majomszeretetével megfojtó Pregitzer Fruzsina, Horváth László Attila, akit felőrölnek az érzései, Horváth Réka, aki későn ébred rá elrontott életének fontos tanulságaira, Jenei Judit, aki feláldozná magát, ha ezzel megmentheti szerelmét a csalódástól és Fellinger Domonkos, aki a mennyországból zuhan a pokolba. A helyzetek szokatlanok, de az érzések ismerősek – azért kell megnézni a Rettenetes szülőket, mert ha azt nem is mutatja meg, hogyan kellene élnünk, azt igen, hogyan nem szabad.

SZA



Demecser.
SZON.HU






hirdetés