Díjazták a tálentumokat a Mórában

Dr. Gyarmathy Éva is gratulált a Móra idei hat Tálentum díjas kiválóságának
Dr. Gyarmathy Éva is gratulált a Móra idei hat Tálentum díjas kiválóságának - © Fotó: Pusztai Sándor
Nyíregyháza – Sport- és zenei bemutató is bizonyította a mórás diákok tehetségét.


– Nem biztos, hogy mindenki tehetséges, de mindenkire úgy kell tekinteni, hogy tehetséges lehet – fogalmazott csütörtöki előadásában dr. Gyarmathy Éva szakpszichológus. A Magyarországi Diszlexia Központ és az SNI Tehetségeket Segítő Tanács alapítója a Móra Ferenc Általános Iskolában működő Móra Tehetségpont Tálentum Díj átadó ünnepségre érkezett Nyíregyházára, s többek között arról is beszélt: a tehetség olyan természeti erő, ami a szokásosnál sokkal erősebb nyomást gyakorol az emberre.

Diagnózis és tanítás

– A tehetség egy sajátos attitűd, az ember egy cél érdekében mindent annak rendel alá. A tehetségnek a belső hajtóerő az egyik fő jellemzője. Amikor már mindenki feladta, ő még mindig nem nyugszik. A kihívások erősítik és éltetik, hiszik, hogy mindent lehet még jobban csinálni. Ez azt is jelenti, hogy a tehetségnek akár a gyenge oldala erősséggé is válhat – vélekedett a MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének professzora. Arra is figyelmeztetett: a kiemelkedő tehetségek teljesítménye nem feltétlenül egyenletes, mert a szokásostól eltérő észlelés és reakció jellemzi őket, amely gyakran teljesítménybeli és beilleszkedési zavarokhoz vezet. Emiatt egyre több gyerek kap diagnózist, pedig a képességeinek megfelelő tanításra lenne szükség.

Orwell autista, Agatha Christie diszlexiás, Steve Jobs vagy Coppola, a híres filmrendező figyelemzavaros volt – sorolta Gyarmathy Éva arra utalva, hogy a képességzavarok nem kizáró okai a kiemelkedő teljesítménynek, tehetségnek, sőt. Példaként Bruce Willist is megemlítette, aki súlyos dadogással küzdött, és a színjátszó körben tette magát túl ezen. Számos zenész, zeneszerző (Mozart is ilyen volt) figyelemzavarral küzd/ött. A zene és zenetanulás segíti a kontrollműködés fejlődését is, és miközben a gyenge oldallal küzd, kiemelkedővé válhat az ember. Egyre több tehetséges diszlexiás gyerek és fiatal fordul a robotika felé, mert az egyik önfejlesztési terület a programozás a diszlexiás agynak.

A professzor a tehetségkibontakozás egyik gátjának nevezte, hogy a gyerekeket tanítják, de nem hagyják tanulni, van merev tanterv, de hiányzik a játék, a kreativitás amivel megold problémákat, helyzeteket, bejárja az utat.

Kiemelt figyelmet kapnak

A Móra-iskolában mindig kiemelt esemény a tehetségnap, amikor a kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákoknak átadják a Talentum Díjat.

– A tehetség munkacsoportunk fő feladata annak a támogató légkörnek a megteremtése, amelyben a gyermekek sikeresebben találják meg érdeklődési körüket, egyéni útjuk kiteljesedését – mondta Mecseiné Varsányi Ágnes munkacsoport vezető. – Segíteni őket önmaguk megismerésében, erősségeik feltárásával orientálni pályaválasztásukat. Kiemelt figyelmet fordítani személyiségük sokoldalú fejlesztésére – említette, s örömmel számolt be a mórás diákok kiemelkedő tanulmányi és sporteredményeiről. Jókayné Deák Éva intézményvezető azt hangsúlyozta: ahhoz hogy a gyerekek képessége, tehetsége kiteljesedjen, szükség van a tehetséget felfedező és gondozó pedagógusra, de elengedhetetlen a szerető, támogató szülői háttér. KM








hirdetés