Egy „feles vegyest” kért a benzinkúton

Egyre többen tankolnak a benzinhez jóval olcsóbb E85 bioetanolt. Vajon hosszútávon is kifizetődő a módszer?

Furcsa jelenetnek voltam szemtanúja néhány napja az egyik benzinkúton Nyíregyházán. Egy középkorú férfi félig benzinnel, félig a jóval olcsóbb E85-ös üzemanyaggal töltette meg autóját, egy ugyanolyan 10 éves Suzukit, amilyen nekem is van – meséli Takács Péter, hűséges előfizetőnk. – Kíváncsiságom nem hagyott nyugodni: megtudtam tőle, hogy hónapok óta így spórol az üzemanyagköltségein. Az autó „nem panaszkodik” a naftakoktélra, csak a megfelelő vegyítési arányra kell odafigyelni. Mit mondanak ezzel kapcsolatban a szakemberek? Ha valóban biztonságosan üzemelhet így az autóm, és hosszútávon sem okoz károsodást az E85 jelenléte a motorban, sokat spórolhatunk a tankoláson teljesen legális módon! – tette hozzá.


Előnyök és hátrányok

Kondor Tibor szervizvezető a teljes E85-re való áttérést javasolja a takarékoskodni vágyó gépkocsi tulajdonosoknak, ám ehhez egy speciális készülék beszerelése szükséges. – Egyre többen alkalmazzák ugyanakkor a szerelést nem igénylő vegyes adagolást, a benzin és az E85 keverékét. Új autók esetén semmi esetre sem javaslom az E85-tel való kísérletezést, mert ez könnyen garanciavesztést eredményezhet! Az idősebb gépkocsiknál a típustól és évjárattól függ, milyen arányban viseli el az üzemanyag keveréket. Bizonyos autók, például az általunk tartós tesztelt 2001-es Suzuki Swift önmagától képes alkalmazkodni az E85 gyengébb égéshőjéhez. A kísérletezést érdemes először fél tank benzinnel és fél tank E85-tel kezdeni, ezzel a keverési aránnyal az összes általunk tesztelt autó bárminemű átállítás nélkül is problémamentesen üzemelt.

Általános tapasztalat, hogy alacsony fordulatszám tartományokban nyomatékosabb lesz a motor. Változik a menetteljesítmény, és télen problémás lehet a hidegindítás. Mivel az alkohol tisztító hatása révén feloldja a benzinrendszerben lerakódott szennyeződéseket, ezért az első néhány tankolás után javasoljuk a régi benzinszűrők cseréjét, illetve szűrő nélküli rendszerekben (pl. Zsiguli) a benzinszűrő beépítését. A korosabb üzemanyag-szivattyúknak az E85 megadhatja a „kegyelemdöfést” – figyelmeztet a szakember.


A tesztek nem hazudnak

Az E85 a benzintől felhasználhatóság szempontjából jellemzően az alábbiakban különbözik: magasabb (105-ös) oktánszám, gyengébb égéshő, erős tisztító hatás, gyengébb hidegindítási tulajdonságok, lényegesen alacsonyabb károsanyag kibocsátás, megújuló alapanyaga révén nem emeli az üvegházhatást, valamint bizonyos irodalmak szerint károsíthatja az üzemanyagrendszer műanyag és gumi alkatrészeit, ám ennek jeleit eddig egyetlen tesztautónkon sem tapasztaltuk – tette hozzá Kondor Tibor.

– Palicz István –








hirdetés