Egyedülálló kutatás indul a Debreceni Egyetem és az MMA támogatásával

Akt.:
A Magyar Művészeti Akadémiával közösen indított zenepedagógiai kutatást a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara
A Magyar Művészeti Akadémiával közösen indított zenepedagógiai kutatást a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara - © Fotó: Molnár Péter
Debrecen – A közeljövőben kezdődő vizsgálat az iskolások művelődési szokásaira irányul.

Egyedülálló kutatás veszi kezdetét január végétől a Debreceni Egyetem és a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával – derült ki csütörtökön, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának sajtótájékoztatóján. Az egyetem zenepedagógiai kutatócsoportja az általános iskolás diákok tanórán kívüli művészeti lehetőségeit és az élménypedagógia hatásait vizsgálja. A kutatást az Észak-alföldi régióban kezdik, majd országosan is kiterjesztik.

A gondolkodás fejlesztése

– Annak ellenére, hogy a hasonló témájú kutatásoknak Európa-szerte nagy hagyománya van, hazánkban még nem került sor ilyen jellegű, átfogó vizsgálatra – mondta Kocsis Miklós, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója.

Pusztai Gabriella egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának vezetője megszólalásában kitért az innováció fontosságára.

Pusztai Gabriella | Fotó: Molnár Péter

– Abban, hogy valaki kreatív gondolkodásra legyen képes, a művészetnek kiemelkedő szerepe van. Nem létezik olyan tárgy, hogy innováció, de a gyerekek a különböző művészetek gyakorlásával fejleszthetik a gondolkodásukat. A művészeti nevelés fontossága abban is megmutatkozik, hogy bizonyítottan összefügg a kiegyensúlyozott társas kapcsolatok alakításával és a és a stressz leküzdésével – mondta.

Több szakemberrel

A kutatás során kérdőíves formában mérik majd fel, hogy a kötelező oktatásban szereplő művészeti tárgyak mellett milyen lehetőségeik vannak a a diákoknak a tanórán kívüli művészeti tevékenységre, és a gyerekek élnek-e ezekkel a lehetőségekkel. Kérdőíves formában kutatják azt is, hogy a tanórán kívüli művészeti tevékenység miként befolyásolja az általános iskolások kulturális attitűdjeit és ízlésvilágát. Váradi Judit kutatásvezető, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának docense kifejtette: a doktori programnak köszönhetően több szakember is csatalakozhat a kutatáshoz.

Váradi Judit | Fotó: Molnár Péter

A május végéig tartó, átfogó vizsgálat kiterjed majd a diákokra, a szülőkre, az intézményvezetőkre, és a művészeti oktatással foglalkozókra is.

Objektív kép

A felmérés az Észak-alföldi régióban kezdődik, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Jász-Nagykun-Szolnok megye különböző településtípusain. A szakemberek megyeszékhelyek, városok és községek általános iskoláinak alsó és felső tagozatos osztályait vonják be a vizsgálatba. Annak célja, hogy több művészeti ág helyzetét megismerjék, ezért a Debreceni Egyetem több karáról, illetve a Magyar Művészeti Akadémiáról delegált tagok is tagjai a kutatócsoportnak: különböző zenei ágazatok képviselői, pszichológusok, szociológusok, andragógusok és statisztikusok.

Fotó: Molnár Péter

A program célja nem más, mint objektív képet alkotni arról, hogy a művészeti nevelés miként járul hozzá a diákok kulturális attidtűdjeinek kialakulásához, ezáltal a magas kultúra értékeinek megismeréséhez – hangzott el.

SZD








hirdetés