Elég az öreg roncsokból – csak 8 évnél fiatalabb autókat hoznának be az országba

Gépkocsialváz-ellenőrzés a műszaki vizsga előtt
Gépkocsialváz-ellenőrzés a műszaki vizsga előtt
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Korlátozásra készülnek: csak 8 évnél fiatalabb autót lehetne behozni az országba.

A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége azt szeretné elérni, hogy kizárólag 8 évnél fiatalabb autókat hozzanak be az országba.

– Míg 2013-ban 56 200 új autó talált gazdára, 2014-ben már 67 500-at adtak el a kereskedők, tavaly pedig 77 200-at. Eközben 2013-ban 70 700, 2014-ben 96 700, tavaly pedig 122 600 használt autót helyeztek forgalomba – sorolja a számokat Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke, hozzátéve: a korszerűtlen, alacsony áron behozott használt autók konkurenciát jelentenek az új autók piacának. A vásárlóknak ezek a kocsik már rövidebb távon is jelentős kiadást jelenthetnek a meghibásodások miatt. Ezzel szemben a korszerű, tiszta előéletű, rendszeresen szervizelt, Magyarországon használt autó biztosabb megoldást jelent az autóvásárlóknak.

Behúznák a féket a koros kocsiknál, és egyúttal képletesen le is húznák előttük a sorompót. A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége azt szeretné elérni, hogy kizárólag 8 évnél fiatalabb autókat hozzanak be az országba. Ez egyelőre javaslat, terv, lebeg a levegőben, de mint tudjuk: szél nem indul fuvatlan.

Ami tény: az új autók piaca 2013 és 2015 között 37 százalékkal bővült, és ezzel párhuzamosan a külföldről behozott autók száma 74 százalékkal nőtt, az importból származó autók átlagéletkora pedig eléri a 11 évet.

– A használt autók importjának növekedése kedvezőtlen folyamat. Az autók átlagéletkora magas, és sok autónál tekerik vissza az órát, ráadásul több használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is. Rontja az összképet, hogy a behozott használt autók 34 százaléka 11–15 éves, 25 százalékát pedig 16 évnél is régebben gyártották, ezek a modellek ma már korszerűtlenek – fejtegette Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke.

Lehet-e korlátozni?

– Természetesen egyetértek a javaslattal – zárta rövidre a reagálását Poroszka Ottóné, a Ford Vagép ügyvezetője. – Sok kispénzű vásárlót megtévesztenek az alacsony futásteljesítményekhez társuló kedvező árak. Rengeteg az ellenőrizetlenül bekerült gépkocsi, mely nagyon hátrányosan érinti nemcsak az adóbevételt, de a tisztességesen adózó kereskedőket is. Hosszabb távon sem a költségvetés, sem a legális kereskedők, sem a vásárló nem jár jól.
– Gyakran járok baleseti helyszíneknél, és szembesülök azzal, hogy milyen műszaki állapotú autókkal történik a baj. Ha tényleg csak 8 évnél fiatalabb autókat hoznának be az országba a megfelelő műszaki paraméterek mellett, az pozitív hatással lenne a közúti közlekedésre – jegyezte meg Bordás Béla baleseti tudósító, nyíregyházi városgondnok.
– Tisztázni kellene, hogy a szabad kereskedelemben lehet-e korlátozni, nem diszkriminatív-e a határ meghúzása – vetette fel Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke.

Sok ezer Zsiguli az utakon

– Tudomásul kell venni, hogy manapság is például sok ezer Zsiguli járja az utakat. Az lenne az igazi, ha új autókat vennének az emberek, de nem mindenki teheti meg. A használt autók behozatalánál a műszaki feltételeket kellene szigorítani. Magyarországon tíz éve 560 műszaki vizsgáló állomás volt, most 1200-1300 van, a vizsgadíj pedig nem változott. A probléma az, hogy a műszaki vizsgáztatás mint hatósági feladat alanyi jogon jár – ha a vállalkozó megfelel a szükséges kritériumoknak. Mivel ez megélhetési feltétel, nincs annyi hatósági ember, hogy ellenőrizze őket, ezért aztán több nem kívánatos járművet is átengednek a szűrőn.

Alapvetően helyeslem a szándékot, hogy csak 8 évnél fiatalabb autókat hozhatnak be az országba. Viszont rengetegen vannak olyanok, akiknek korlátoltak az anyagi lehetőségeik. Az lenne egy ideális állapot, ha az állam csekély kamattal vagy kamatmentes hitellel támogatná, hogy 2–3 millióért vegyenek új autót, ami nem a luxus kategória. A lényeg, hogy optimális műszaki paraméterekkel járják az utakat, így apadna a veszélyforrás.

A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország április 25-i számában és a kelet.hu-n.








hirdetés