Ellepték a levegőt a drónok, de veszélyesek is lehetnek? “Szükség van a szabályozásra”

Drónreptetők
Drónreptetők - © Fotó: KM
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – “Képzeljük el azt, hogy valaki egy ilyen pár kilós, távirányítható autós szerkezetet az autópályára engedne azért, hogy ott izgalmas fotókat, filmeket készítsen a sztráda közlekedéséről.”

Mind gyakrabban bukkannak fel azonosítatlan repülő tárgyak megyénk légterében, de legtöbbször csak a nyomaikat láthatjuk: meseszép légi fotókat, filmeket. Drónkorszakot élünk: ebből a kis repülőszerkezetből egyre többet eresztenek fel a magasba, hiszen egy átlagember is megvásárolhatja.

A kezdetlegestől az elképesztően komoly teljesítményű drónig széles a választék, ezek kínálják magukat hobbihoz vagy épp komoly vállalkozáshoz – hol itt a probléma?

– Képzeljük el azt, hogy valaki egy ilyen pár kilós, távirányítható autós szerkezetet az autópályára engedne azért, hogy ott izgalmas fotókat, filmeket készítsen a sztráda közlekedéséről. Az első alkalommal letiltanák és megbüntetnék, mert mindenki látná, hogy ez mennyire balesetveszélyes.

Senki nem örül­ne, ha az autópályán távirányítós kis autók szlalomoznának az autók között, s készítenének bravúros felvételeket. Az oka egyszerű: nagyon hamar súlyos balesetek lennének ebből.

– A levegőben sem más a helyzet, mint az autópályán – világítja meg egy példával a helyzetet Horváth Tibor, a Tréner Kft. Wizz Air kadet programjának koordinátora.
E repülőiskola (Közép-Európai Repülő Akadémia – CEFA) kadétjai, s a Nyíregyházi Egyetem repülőmérnöki szakos hallgatói szorgalmasan róják a köröket, s nagyon nem szeretnének találkozni egy kóbor drónnal. Hogy mekkora lehet a baj, azt a pár napja történt eset is érzékelteti.

Népszerű, izgalmas, de…

Egy Genfből Londonba tartó Airbus A320 (fedélzetén 132 utassal, és 5 fős személyzettel) drónnal ütközött. Szerencsére nem történt nagyobb baj, de gyors landolást követően a Heathrow-n lévő rendőrség azonnal nyomozni kezdett a drón gazdája után. Egy kisgép nem úszná meg ennyivel…
– A légügyi hatóság ez év őszére ígéri a részletes szabályozást, de már most is egy sor előírásnak kell, kellene megfelelnie annak, aki drónt reptet – hívja fel a figyelmet Molnár Tibor, a Tréner Kft. ügyvezetője.
Szükséges a légügyi hatóság tevékenységi engedélye az előzetes bejelentés után pontos koordinátákkal behatárolt munkaterületre. További feltétel a repülőszerkezet műszaki leírása, a kötelező biztosítás, míg kezelőjének vezetnie kell repülési naplót, rádiós összeköttetésben kell állnia a helyi légi irányító szolgálattal. S nem mellesleg, alkoholt sem fogyaszthat!
Népszerű, izgalmas játék ez, amivel eddig soha nem látott fotókat, videókat lehet készíteni, de a legtöbb drónhasználónak semmiféle képesítése nincs, csak felengedi a magasba. Ott játszik, kísérletezik, de egyre bátrabb, egyre magasabbra és messzebbre engedi – oda is, ahol már a nyíregyházi repülőiskola gépei is repülnek.
– Több olyan pilóta barátom van, akik mesélték: láttak már drónt elsuhanni a kabin mellett. Ha a kabinnak vették volna az irányt, nem tudtak volna kitérni – sorol további intő jeleket Horváth Tibor.
Az oktatók jogos aggodalommal nézik, hogyan hódítanak az internetes felületeken a légi felvételek, mert bár valóban gyönyörű felülről a megyeszékhelyünk, megyénk, vagy mondjuk Tokaj környéke, de a hallgatók éppen arra teljesítik a feladataikat. A drónok alapváltozatai is képesek 200–300 méteres vagy annál is nagyobb magasságra, s láthatatlanok a pilótáknak. A növendékek, de a szúnyogirtást végző vagy a vezeték-ellenőrző gépek is ilyen kis magasságban repülnek, ahol még nagyobb az esélye a véletlen ütközésnek.

A véletlenek tisztelete…

Márpedig a repülés és a tragikus véletlen viszonyát mi megtanultuk óvatosan kezelni, amióta a Nyíregyházáról felszállt mentőhelikopter a sűrű ködben a Tiszai Erőmű kéményének csapódott…
A szakemberek összegeznek: szükség van a szabályozásra, de legalább egy gyors magasságkorlátozásra. A bejelentés és az engedély kérése lenne az ideális, amire a hobbi drónosok e pillanatban nem nyitottak. Márpedig mindenkinek felelősséget kell vállalnia azért, hogy szakszerűen, és a biztonságot maximálisan szem előtt tartva „repkedjenek” a levegőben.

A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország április 23-i számában és a kelet.hu-n.








hirdetés