Érettségi? Nem fog fájni!

A vasvárisok a pénteki virágcsokrokat hétfőn már golyóstollra cserélték
A vasvárisok a pénteki virágcsokrokat hétfőn már golyóstollra cserélték
Nyíregyháza – A felkészítőtanárok mindent megtettek a sikeres érettségi érdekében.

„Mintha nem is jártam volna gimibe az elmúlt 4 évben, semmit nem tudok. Nagyon bepánikoltam. Csak azt ne mondjátok, hogy eddig kellett volna tanulni, mert nincs időgépem!” Bizonyára számtalan ilyen és hasonló panasz hagyta el a diákok ajkát, vagy éppen futott körbe a világhálón az elmúlt napokban, mivel sokan izgulnak az érettségi előtt. Persze vannak, akik lazán és bátran néznek szembe a kihívásokkal, s igaz, ami igaz: aki folyamatosan tanult, s hallgatott a tanárára, nem hibázhat. Néhány pedagógus szívesen beszélt arról lapunknak, hogyan is zajlott a felkészülés az érettségire.

A Jövő a tét és a cél

– A magyar érettségire tulajdonképpen 4 éven át készülünk, hiszen a témák, tételek a középiskolai évek anyagaiból tevődnek össze – tudtuk meg Nagy Zsuka költő-tanártól.
– Megtanuljuk, hogyan kell érvelő fogalmazást írni, verset, novellát, drámát elemezni, megvizsgáljuk, melyek a különbségek és hasonlóságok a szépirodalmi művekben – sorolta a Nyíregyházi Széchenyi István Közgazdasági, Informatikai Szakközépiskolája és Kollégiuma tanára, elmondva azt is, hogy a házi dolgozatok, a fogalmazások, a folyamatos ismétlések és a próbaérettségi egészíti ki az évközi felkészülést.

– Az utolsó órákon sem győzöm hangsúlyozni: használjanak ki minden percet, értelmezzék az olvasottakat, készüljön vázlat, jegyzet. Ne feledkezzenek el az önellenőrzésről, ügyeljenek a központozásra, a helyesírásra, legyen választékos a szókincsük, ügyeljenek a szöveg tagolására, a szövegkohézióra, minden elemzési szempontot vegyenek figyelembe, s részletekbe menően válaszoljanak a kérdésekre! – foglalta össze Nagy Zsuka a hétfőre szóló tanácsokat, majd megjegyezte: igyekezett mentálisan és lélekben is (maga)biztosabbá tenni a diákjait, hiszen feszültek és idegesek. Nagy a stressz és a tét, mivel a jövő a cél.

A megerősítés fontossága

– Az atlasszal való ismerkedést javasoltam a tanulóknak, s a lábjegyzetek újraolvasását – kezdte mondandóját Huszárné Kádár Ibolya a Zrínyi Ilona Gimnázium igazgatója, aki történelmet is tanított egy végzős osztályban. – Érdemes elolvasni az oktatás.hu oldalon a korábbi javítókulcsokat, mert kiderül belőlük, mit várnak el az érettségin.

Gyakori hiba: a nagyesszékből hiányoznak az „itemek” (a téridő, fogalom, s a névmegjelölések), de a vázlatírás és a gondolattérkép fontosságát sem lehet elégszer hangsúlyozni. A tankönyvek végén a fogalomtár a gyakorlás legjobb eszköze, mivel a 4 évfolyam könyveit már aligha lehet átvenni. A hangsúly a megerősítésen van, s arra is vigyázok, hogy soha ne tippelgessünk, mert tévútra vihet – zárta mondandóját az iskolaigazgató.

KM-MJ, BM, MA

A teljes cikk elolvasható a Kelet-Magyarország május 2-i számában és a kelet.hu-n.








hirdetés