„Esőember”: furcsa, de értékes

Kállai Árpádné, a kisvárdai Városi Bölcsőde és Rehabilitációs Napközi Otthon igazgatója engedett betekintést az intézmény kulisszatitkaiba. Esőemberek. A fejlődési zavarról szóló cikkgyűjteményünk [.pdf – 437KB]

Az autizmus olyan fejlődési zavar, amikor a társas viselkedés, a kommunikációs készségek és a rugalmas gondolkodás fejlődése sérült. Az autista ember sokszor furcsán, kiszámíthatatlanul viselkedik. Nem mindig érti a beszédet, a szociális szituációkat, számára a változások elviselése, a kommunikáció, a szemkontaktus és a várakozás is probléma.

Szigetszerű képességek

Mindezt Kállai Árpádné, a kisvárdai Városi Bölcsőde és Rehabilitációs Napközi Otthon igazgatója magyarázta, amikor az intézmény kulisszatitkaiba engedett betekintést. – Az autistákat gyakran önnyugtató bizarr viselkedés, sztereotípiák és sajátos mozgás jellemzi – folytatta az igazgató. – Beszédük – amennyiben kialakult – gyakran nem kommunikatív. Nehezen alkalmazkodnak az új és váratlan helyzetekhez. A tárgyak iránti érdeklődésük is nélkülözi a változatosságot, ám ami érdekli őket, azt elmélyülten tanulmányozzák: mindent megjegyeznek a témával kapcsolatban. Rengeteg információt tudnak azonnal megérteni és tárolni az agyukban (szigetszerű képességek). Legjobban az egyértelműen látható információk alapján értelmezik a helyzeteket. Ezért fejlesztésükhöz speciális környezetre a szakemberek speciális tudására van szükség. Intézményünkben olyan vizuálisan támogatott környezetet biztosítunk számukra, amely figyelembe veszi nehézségeiket.


Az autistákat segítő speciális
módszerek
a vizuális (rajzos-írásos) támogatás
egyszerűsíti a feladatok érthetőségét
előre bejósolható cselekedetek,
tevékenységek (folyamatábrák, napirendek, kódos dobozok)
az alternatív kommunikáció, az önkiszolgálás
tanítása, fejlesztése
az általános értelmi képességek
fejlesztése szabadidős (kézműves) tevékenységgel
egyéni és csoportos fejlesztés a
hétköznapi élet dolgaiban való eligazodás érdekében
a viselkedés-kontroll elősegítése
az önállóság és önellátás terén
egyéniségükhöz mérten a legmagasabb fokra való eljuttatás

Tapasztalatátadás

Tapasztalatainkat a szülők felé is közvetítjük a szülői-gondozói tanfolyamokon, amelyeket több éve már pályázati forrásból szervezünk – szólt az autista fiatalok neveléséről Kállai Árpádné. A vezető elmondta: megismertetik az érintettekkel az autizmus jellemző vonásait, s az otthon használatos eszközökkel gyakorlati útmutatót adnak az autista gyermekek neveléséhez. – Együttmunkálkodásunknak köszönhetően a szülőkkel jó és elmélyült kapcsolatot teremtettünk. Együtt örülünk a gyermekek fejlődésének, közösen oldjuk meg a felmerülő problémákat. Az aprólékos munka eredménye a hajszálnyi fejlődésekből összeadódó változás, illetve tudás. A fejlesztés hatása valamennyiüknél tapasztalható: képességeik, ha lassan is, de bontakoznak.

– Kovács Bertalan –








hirdetés