Helyi közélet

2016.09.20. 08:27

Vérrel írták a szabályokat - Több súlyos mulasztás együttesen okozhatta a tragédiát

Nyíregyháza, Debrecen - A békés, nyugodt hazai repülőéletet az elmúlt napokban két esemény zavarta meg, az egyik tragédiával végződött.

Nyíregyháza, Debrecen - A békés, nyugodt hazai repülőéletet az elmúlt napokban két esemény zavarta meg, az egyik tragédiával végződött.

A debreceni repülőtéren felszállás, egész pontosan még a gyorsuló gurulás közben madarakkal ütközött, de vészfékezéssel megállt egy Airbus 320-as utasszállító, mely Londonba tartott. Sérülés nem történt – sajnos nem volt ilyen szerencsés Gödöllőnél az a két kisgép, amely a levegőben ütközött. Itt három felnőtt és egy gyermek vesztette életét. E két esetről kértünk szakértői véleményt.

Gázágyú és vadászsólyom

– A debreceni repülőtér környékén nagyobb számban élnek sirályok, de ilyen nagy rajban még soha nem keresztezték a repülőgépek útját. Ahogy én tudom, az általános gyakorlat szerint most is megtették a biztonsági intézkedéseket: egy autó ellen­őrizte a pályát, nincs-e valamilyen veszélyes törmelék, elhagyott alkatrész, és megtörtént a madarak riasztása is – osztotta meg a szakmai berkekből nyert információit a Kelet-Magyarországgal Horváth Péter, a nyíregyházi repülőteret üzemeltető Tréner Kft. ügyvezető igazgatója.

Ennek ellenére most ütköztek a géppel, de szerencsére a hajtóműbe egy madár sem került, csak a betonon találtak több sirálytetemet. A cívisvárosiak a hangágyúzás mellett solymászt, illetve vadászsólymot is bevetnek a madarak ellen a repülőterükön, de a jelek szerint ez sem nyújt mindig teljes védelmet.

Súlyos ár a hibáért

Egy emberként osztozik a gyászban a hazai repülés minden szereplője a gödöllői események után. Érthető módon itt visszafogottabb a szakértői vélemény.

– Egyet lehet sejteni, de talán inkább tudni is már: több súlyos mulasztás együttesen vezetett a katasztrófához. A repülés szabályait vérrel írták az elmúlt közel 120 évben, s ha valaki ezeket az írott és íratlan törvényeket megszegi, azért súlyos árat fizet. Ezért vagyok szabálykövető, amióta elköteleztem magam a repülés mellett, és követelem meg másoktól is a szabályok betartását – tesz hitet a következetes szigor mellett az ügyvezető.

Várja a gödöllői eset teljes kivizsgálásának eredményét, mert abból tanulnia, okulnia kell mindenkinek, aki repül, hogy többé ilyen ne következzen be. Valakit az élet több sárga lappal is figyelmeztet, ha hibázik, valaki meg rögtön piros lapot kap…

Ezt megúszták késéssel

– Budapesten, a Liszt Ferenc repülőtéren olykor még vadászatot is szerveznek, ám itt a különböző madárfajok védettségi előírásai jelentenek korlátokat. Nyíregyházán gázágyút használunk, néha riasztópisztolyt, de a kisgépes repülésre mérsékeltebb veszélyt jelentenek a madarak – tesz különbséget Horváth Péter. Tény, az itt megforduló gépek kisebb sebességgel repülnek, hajtóműbeömlő nyílásuk sincs. Annak viszont mindenki örül, hogy az Airbus 320-ason nem szenvedtek sérülést, és az utasok mindössze kétórás késéssel eljutottak Londonba.

KM-NYZS


Budapest – Merka Géza pilótaoktató szerint a vasárnap Gödöllőnél összeütközött két gép vezetőjének lehet, hogy nem volt már ideje reagálni, mert túl gyorsan haladtak ehhez.


 

Budapest – Az első vizsgálatok szerint a Cessna 182-es kisgép süllyedt, míg a Piper 28-as sétarepülésre emelkedett, amikor szemből összeütköztek, majd pörögve lezuhantak Gödöllő közelében vasárnap reggel – tájékoztatta a Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője az MTI-t


Budapest – Egyértelműen emberi mulasztás okozta azt a négy ember halálával végződő balesetet, amelynek során két kisrepülőgép összeütközött Gödöllő és Isaszeg között vasárnap reggel – közölte Pető György légi közlekedési szakértő az M1 aktuális csatorna műsorában, hozzátéve: a kérdés az, ki hibázott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában