Ez határozta meg 2018-at az e-kereskedelemben

Akt.:
Ez határozta meg 2018-at az e-kereskedelemben
Eseménydús évet zárt a hazai e-kereskedelem. A teljes szektort pozitív várakozások jellemzik, szinte minden mutató várakozások szerint vagy azok felett teljesített. Hétből hat kereskedő növelni tudta a bevételeit, azonban sokuk számára nehézségeket is hoznak az új trendek. Visszatekintés következik, mi történt 2018-ban…

Az e-kereskedelem fejlődése feltartóztathatatlannak tűnik. Az éves 18 százalék körüli bővülés messze megelőzi a kontinens átlagát, illetve a felzárkózó közép- és kelet-európai régióban is magasnak mondható. A kimagasló teljesítmény egyaránt köszönhető a vásárlási gyakoriság, a vásárlói bázis és az átlagos megrendelési érték növekedésének is. Szakértők szerint a mutatók közül a vásárlói bázis növekedése fog erősen lassuló tendenciát rajzolni, ami a teljes e-kereskedelmi teljesítmény lassulását idézi elő, de a növekedés továbbra is dinamikus marad.

A 2018-as esztendőt a legerősebb webáruházak versengése jellemezte. A nagyok szinte teleírták a naptárjaikat valamilyen kampánnyal és folyamatos árversenyt gerjesztettek, aminek köszönhetően tovább erősíthették a piaci pozícióikat. A kis webáruházak az esélytelenek nyugalmával dőlhettek hátra, hiszen nekik esélyük sem volt beleszólni a nagyok versenyébe. A közepes méretű webáruházaknak viszont rendszerint van lehetősége beleszólni az árversenybe, de ezt sokszor csakis a saját profitrátájuk kockáztatásával tudják megtenni.

Amennyiben a finanszírozott leárazás kampányaik nem eredményeznek kellő mennyiségű visszatérő vásárlót számukra, a profitrájájuk csökkenésével akár a szolgáltatásfejlesztésre fordítandó költségvetésüket is bukhatják. Nem véletlen, hogy az erős tematikus webáruházak sem kívánnak árversenybe bonyolódni a legnagyobb webplázákkal.

A korábbi évekhez képest a fekete péntek is változásokat hozott. Míg az előző években a Black Friday egynapos kereskedelmi őrületet jelentett, addig mára egész hétvégés akcióvá változott. Sőt, olyan webáruházakkal is találkozhattunk, amelyek egész novemberben fekete péntek nevű akciót tartottak. Noha az őrületes kedvezmények most is csupán egy napig éltek, a köztudatba beépült Black Friday jelentős mennyiségű költést hozott előre a decemberi karácsonyi időszakból.

A kedvező piaci környezet dacára egyre több webáruház a külföldi terjeszkedésben látja a hosszútávú növekedés kulcsát.

Egyesek az erős hazai árverseny és konkurenciaharc miatt keresnének új piacokat, mások idejekorán szeretnének lépni, hiszen tudatában vannak annak, hogy egy relatív fejlettlen e-kereskedelemmel rendelkező országban könnyebben és olcsóbban szerezhetnek piaci részesedést. Egyes felmérések szerint a közép- és kelet-európai régióban a csehek mellett a magyarok a legeltökéltebbek a terjeszkedés mellett, ez azonban egyelőre kevésbé mutatkozik meg a sikeres exporttevékenységet folytató hazai e-kereskedők számában.

Tulajdonképpen kifejezetten kevés magyar webáruház végez sikeres munkát a külpiacokon, ez sajnos 2018-ban sem változott érdemben. Ugyanakkor az eddigi román-szlovák fókusz egyre inkább Horvátországra és Szlovéniára terelődik. Szakértők szerint egyre többen érdeklődnek a stabil horvát piac iránt; a hazai piacvezető Extreme Digital 2013 óta működteti a horvát webáruházát, de a régiós szereplők közül a Mall is fontos másodpiacként tekint Horvátországra. Biztosra vezető, hogy a CEE régió dinamikusan fejlődő e-kereskedelmi szektorai egyre inkább hozzájárulnak a kontinens globalizált kiskereskedelméhez.

– PR cikk –

Címkék:







hirdetés