Fényes győzelem a pécsi fényfestő versenyen

Fényes győzelem a pécsi fényfestő versenyen
Pécs, Nyíregyháza – Pécs az első hazai város, mely vállalta egy nemzetközi mapping fesztivál megrendezését.

Tematikus, összművészeti fényfesztivált rendeztek július elején Pécsett. Az éj leszálltával szemet kápráztató, varázslatos világba csöppentek a látogatók, fényárba borult a belváros, az álló és mozgó fényfestészeti remekek, építmények és installációk között indulhattak felfedező útra a fesztivál vendégei. Hogyan kötődik mindehhez megyénk? A rendezvény nyitónapjának éjszakájára időzítették a Zsolnay Light Art mapping (fényfestő) versenyt, ahol a legjobbnak járó díjat egy nyíregyházi–budapesti duó vehette át. Az EPER Digital New Media Agency megyeszékhelyünkön élő tagját, Varga Zoltánt faggattuk.

– Nem először próbálkoztunk a mappinggel. Több, a pécsihez hasonló megmérettetésen is részt vettünk az évek folyamán. Az első szakmai díjunkat a 2012-es, hazánkban akkor harmadszor megrendezett Paint Up! nemzetközi épületfestő versenyen kaptuk, ahol a II. helyezés mellett a különdíjat is mi hoztuk el. Azóta több neves külföldi fesztiválon is megjelentünk munkáinkkal – hol résztvevőként, hol pedig pályázóként. Tavaly a berlini Festival of Lights-on ugyancsak a II. helyezéssel végeztünk; ez szintén egy nemzetközi megmérettetés, a világ szinte minden tájáról érkeztek csapatok. Magyarországon először karolt fel ilyen jellegű kezdeményezést egy település, a pécsi Székesegyház épületére vetítettünk. Csütörtökön utazunk Spanyolországba, októberben pedig Moszkvába – sorolta Zoltán, aki beszélgetésünkkor is egy németországi megrendelésen dolgozott.

Tízezer pixelben

– Kreatív vizuális tartalmakat készítünk, amibe az arculattervezéstől az animációig minden belefér. A mapping is ehhez kapcsolódik, ami az alkalmazott videoművészet egyik mellékága. Ez egy rendkívül költséges műfaj. Az épületekhez használt projektorok számának és teljesítményének tekintetében is a legkomolyabb felszerelésekre van szükség, valamint a vetítésre szánt animáció igencsak komoly számítási kapacitást igényel. A mostani projektünkön is 10 ezer pixelben dolgozunk, ez öt full HD tévé mérete, ráadásul hosszabb anyagok készülnek ezzel a technikával. Az Audi A5 idei világpremierjén bemutatott húszperces animációból két percet csináltunk mi. Magyarországon még kevésbé elterjedtek az ilyen projektek, a világ más részein azonban van rájuk kereslet.

A 36 esztendős nyíregyházi szakembertől megtudtuk: hazánkban öt-hat, világszerte néhány száz csapat foglalkozik komolyabban ezzel a speciális tudást igénylő művészeti területtel, ahol az animációkészítés mellett egy kicsit építészfejjel is kell gondolkodniuk.

– A versenyekre készülve kapunk egy 3D-s, szkennelt modellt: különböző technikákkal gyúrjuk újra az épület architektúráját, mozgatjuk, bevilágítjuk, textúrázzuk, de alkotófüggő, hogy ki milyen eljárásokat dolgoz ki, illetve milyen szoftvereket használ a látvány megvalósítására. Az elkészült videót elküldjük, amit a fesztiválokon aztán lejátszanak. Egy ötperces anyaggal általában egy hónapot foglalkozunk.

Társával, Szabó Csabával még a főiskoláról ismerik egymást, diplomaosztó után már voltak terveik, de a komolyabb, stúdió szintű együttműködésre 2010-ig kellett várniuk. Csaba a fővárosban él, mostanában az interneten keresztül tartják a kapcsolatot, de ha kell, utaznak is.

Közös munka, közös siker

– Különböző technikákkal dolgozunk, így a munkatempónk is sokszor eltérő, de ha sürget a leadási határidő, nem számít, hogy éjszaka van vagy hétvége, dolgozunk a nap huszonnégy órájában.

Zoltán szerint a pécsi rendezvény egy remek lehetőség arra, hogy a mapping világa hazánkban is nagyobb teret nyerjen. Mint említette, tervükben van hasonló versenyt, illetve fesztivált szervezni a megyeszékhelyen, ami jó eséllyel a közeljövőben meg is valósul. De nem csak a mapping az egyetlen műfaj, amiben az EPER Digital otthonosan mozog, hiszen az elmúlt években több ízben készítettek kisfilmeket is, melyekkel szintén több díjat nyertek. Zoltán legutóbbi, hasonló munkája egy nagyobb lélegzetvételű, elsősorban animációs technikával készült videoklip.

– A Balázs Béla vezette Mys­tical Plants zenekar – ami szintén nyíregyházi kötődésű – Positivity című dalához készült klipnek nemrég volt a premierje, amit a Petőfi tévé Én vagyok itt című műsorában mutattunk be. Ők is – mint megannyi magyar zenekar – már komoly sikereket értek el külföldön, de itthon még most kezdi el megismerni a közönség. Reméljük, hogy a közös munka meghozza a közös hazai sikert is.

KM-CsA








hirdetés