Járvány

2020.02.18. 11:26

Az autógyártás szenvedheti meg leginkább a járványt

Kína központi szerepe miatt az autógyártásban, a járvány elhúzódása világszerte súlyos ellátási nehézségekhez vezethet, és százmillió dolláros nagyságrendű bevételkiesést okozhat az ágazatban.

--FILE--Chinese workers assemble Wuling Motors on the assembly line at an auto plant of SAIC-GM-Wuling Automobile in Qingdao city, east China's Shandong province, 24 October 2018. A joint venture between Chinese carmaker SAIC and US General Motors is aiming to tackle a slowdown in car sales in China by upgrading its branding of existing models and seeking new revenue from sources such as car leasing. The current market will not give you any chances for mistakes, Bao Ye, the general marketing director for SAIC General Motors said during an interview with Yicai Global. The Shanghai-based firm is the only Chinese firm that has three foreign brands, namely Chevrolet, Buick and Cadillac, at its hands to generate income while the country's car sales have slumped for the first time in nearly seven years in September.

Fotó: Yu fangping

A Boston Consulting Group (BCS) nemzetközi tanácsadó társaság összeállításában kiemelte, hogy Kína központi szerepe miatt az autógyártásban rendkívül gyors és mélyreható következményekkel jár a vírus terjedése. A járvány gócpontjában, Hupej tartományban a többi között a Honda, a Nissan, a General Motors és a Renault üzemeltet gyárat helyi partnerekkel együttműködve. Valamennyi céget együttvéve 13 autógyár működik a tartományban. Ezekben tavaly 1,987 millió autót vagy egyéb – 6 tonnánál kisebb saját tömegű – gépjárművet gyártottak, ami a teljes kínai termelés 8 százaléka.

Hupej az autóipari beszállítók körében is kedvelt telephely, a tartományban az ágazat több mint 700 vállalata folytat termelést, főleg exportra.

Azonban a járvány miatt nemcsak Hupejben akadozik a gyártás. A BSC elemzése szerint a kínai autóipar több mint 60 százalékát sújtják közvetlenül a koronavírushoz köthető korlátozások, fennakadások.

A nemzetközileg összehangolt gyártási hálózatokat tekintve a kínai beszállítók kiemelten fontosak. Ezt jelzi, hogy egyedül a kormánykerekek exportja 5,6 milliárd dollárt (1740 milliárd forint) tett ki tavaly, a fékrendszereké pedig 5,5 milliárd dollárt. A cégek ugyan rendelkeznek raktárkészletekkel – amelyek jellemzően 45 munkanapra elegendőek -, de a járvány elhúzódása világszerte súlyos ellátási nehézségekhez vezethet, és százmillió dolláros nagyságrendű bevételkiesést okozhat az ágazatban – áll az elemzésben.

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus decemberben jelent meg a Hupej tartományi Vuhanban. Az ismert fertőzöttek száma Kínában meghaladja a 71 ezret, a halálos áldozatok száma 1700 felett van. Kínán kívül legkevesebb 240-en betegedtek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!