Fitten: egészségtudatosság és divat

Rendszeres edzéssel csökkenthető a magas vérnyomás, megelőzhető a cukorbetegség
Rendszeres edzéssel csökkenthető a magas vérnyomás, megelőzhető a cukorbetegség - © Fotó: Sipeki péter
Nyíregyháza – Amíg nem vagyunk betegek, nem hisszük el, mennyire fontos a mozgás.

Együtt hullámzik a tömeg, tapsolnak, ugrálnak, elképesztő hangulatban. Nos, azt gondolhatnák az olvasók, hogy valamilyen rock koncertről számolunk be, de nem! Az elmúlt egy hónapban ugyanis hasonló hangulatot tapasztaltunk több ismert fitneszguru nyíregyházi „fellépésein”. Mindegy a helyszín, megállíthatatlanul terjed a divat, az eszme: a fittség mindenekelőtt! Tény, hogy egészségünk megőrzése érdekében hosszú távú befektetés a rendszeres mozgás, de kinek mit jelent a fittség?

Irány a konditerem!

– A fitneszpiac malmára hajtja a vizet, hogy sok embernek fontos a külseje, csinosak, feszesek, izmosak akarnak lenni – nyilatkozta Turóczy Róbert, az egyik belvárosi fitneszterem vezetője. – Jön a tavasz, lekerülnek a kabátok, a kritikusabbak már kész edzéstervvel jönnek be, tudják, honnan szeretnének lefaragni a nyári fürdőruhaszezonra. Rengetegen – nem csak a hölgyek – inkább emiatt csábulnak be a terembe, és esetenként túlzásokba is esnek. Túl hamar várják az eredményeket, lefogyni nem lehet 3 hét alatt. Ha a kitartás hiányzik, továbbállnak vagy feladják.

– A kor előrehaladtával, bizonyos betegségek előszobájában már inkább az egészségmegőrzés miatt veszik fel az edzőcipőt. Az ülőmunkát végzők hátfájására elég egy kiadós séta a kardiógépeken – hozott rögvest egy profán példát az edző.

– Orvosi receptre írták fel a mozgást – mondta Friss Melinda, aki ízületi problémák miatt kezdett el mozogni. – Tévhit, hogy az ízületi bajokat ronthatja a mozgás – jegyzi meg – a kardiógépeken legalább heti háromszor edzek, saját ritmusomban haladok előre, hétről-hétre javul az állóképességem. Bizonyos kor felett sajnos gyarapszik a testsúly, még akkor kell észbe kapni, amikor fordíthatunk ezen – mondta, hozzátéve: világéletében sportolt, kézilabdázott, a mozgás mindig is része volt életének, nem akart elpuhulni. Az ízületi fájdalmaktól és a migréntől is megszabadult, mióta időt szakít a mozgásra.

A kitartás receptje

– Bizony, komoly logisztikát igényel, hogy a nap 24 órájából jusson valamennyi a test karbantartására – szólt hozzá a témához a mellettünk lévő futópadról Vágner István. – Ülőmunkát végzek, tisztában vagyok azzal, hogy szükséges a sport, de hosszabb időt is kihagyok a határidős munkák miatt. A fittség nálam nem a szépséggel, mint inkább az egészséggel társuló fogalom.

– Egyre több betegség írható a mozgásszegény életmód számlájára. Az elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség és az ízületi problémák egy része orvosolható testmozgással – erősíti meg dr. Bagoly Albert háziorvos.

– Az ülő életmód, a számítógép előtt töltött idő megrövidíti az életet; amíg nem vagyunk betegek, nem hisszük el, mennyire fontos a mozgás – teszi hozzá a doktor, aki szerint a motiváció fenntartása, a kitűzött célok naplózása nélkül nincs kitartás. – A praxisomban, ha észreveszem, időben jelzem az elhízás kockázatát a huszonéveseknek is. Fogyni kell, ez a leggyakoribb indok a sportra, a másik pedig az állóképesség javítása. Hetente négyszer fél órát ajánlunk, a legjobbak a csoportos órák, mert ott egymást is ösztönzik a tagok. Orvosi szemszögből a leghasznosabbak az aerob mozgások (gyaloglás, kocogás, bicikli). Jó látni, hogy tavasztól késő őszig használják a kerékpárutakat. A fokozatosság elvét tartsák be, minimum 2-3 hónap, és beindul a fogyás. Az úszás élettani hatása kiváló, életkortól függetlenül.

Bizonyos nézetek szerint: a nagyfokú elhízás urbanizációs jelenség. Hajdanában el sem tudtuk képzelni, hogy a „nagyi” drága sportruhákba bújva fekszik egy matracon és felüléseket csinál, viszont a régi falusi életben a friss levegőn dolgoztak, jutott idő megfőzni az egészséges ebédet a családnak. – Ez már a múlt! – kiált fel a városi ember, s rávágja: ma már nincs idő semmire, s ezzel felmenti magát a saját egészségéért vállalt felelősség alól.

Sok rost, kevés cukor

– Azok vannak igazán veszélyben, akik sem az étkezésre, sem a mozgásra nem figyelnek – folytatta az edző. Hiába rójuk a köröket, ha aztán egészségtelenül eszünk. A táplálkozástudományi szakemberek szerint az optimális testsúly megtartásában az étkezésnek 60-70, míg a testedzésnek 30-40 százalékos arányban van szerepe. A finomított cukrokkal visszük be a legtöbb felesleges kalóriát. A feldolgozott élelmiszerek helyett sok zöldséget, gyümölcsöt, mértékletesen fogyasztott húsféléket, tejtermékeket ajánlanak a dietetikusok.

 

A fittség több mint csak mozgás!

Fittség alatt egy olyan fizikai-lelki állapotot értünk, amely magában foglalja az egészséget és egy jó közérzeti állapotot. A rohanó világból ez utóbbi hiányzik.

Leviczki Márta egészségpszichológus szerint a mozgás akkor jótékony, ha pozitív érzelemmel társul. – Lehet valaki külsőre fitt, ha folyton stresszel, nyomás alatt él, mérgelődik, vagy nincs humora.

A pszichológus egy szakmai körökben jól ismert, úgynevezett Vitalitás felmérésre hivatkozott, amely szerint az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlen a mozgás, a humor (kivéve a kárörvendő, gúnyos vicceket), az érintés, az ölelés, a simogatás. – Két hormon szabadul fel edzés közben: az endorfin és oxitocin, ezek felelősek az elégedettség és a boldogságérzésért. A nyugalom szigete az a másfél óra, amit edzéssel töltünk. S ha hiszünk abban, hogy bizonyos betegségek hátterében pszichés okok állnak, ez fordítva is igaz: a mozgás utáni lelki feltöltődés védőhatású!

– Kanalas Otília –








hirdetés