Magyarország

2017.01.27. 18:16

Veronai baleset - „A közlekedőket minősített korlátokkal kell védeni az ütközéstől”

Budapest, Miskolc, Nyíregyháza, Verona - <a href="/megakadalyozhatta-volna-a-szornyu-tragediat-ha-ott-van/3351651" target="_blank">Mint megírtuk</a>: érdekes felfedezést tett olvasónk, Botos Barnabás, a Verona melletti, tizenhat magyar halottat, huszonhárom sérültet követelő baleset fotóit nézve. Szerinte a baleset helyszínén, a hídpillér előtt lenni kellett volna még egy „V” alakú kerékvetőnek is, ami – visszadobva a kereket az útra – megakadályozza a betonba csapódást.

Budapest, Miskolc, Nyíregyháza, Verona - Mint megírtuk: érdekes felfedezést tett olvasónk, Botos Barnabás, a Verona melletti, tizenhat magyar halottat, huszonhárom sérültet követelő baleset fotóit nézve. Szerinte a baleset helyszínén, a hídpillér előtt lenni kellett volna még egy „V” alakú kerékvetőnek is, ami – visszadobva a kereket az útra – megakadályozza a betonba csapódást.

Országonként eltérő lehet

Portálunk megkérdezte erről a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is. Megkeresésünkre Budapest Főváros Kormányhivatala Kormánymegbízotti Kabinetje válaszolt. Pászti András, sajtó- és kommunikációs munkatárs ezt írta: „Általános európai előírás és gyakorlat, hogy a közutakon, gyorsforgalmi utakon a közúthasználót az út menti szilárd tárgynak, ez esetben hídpillérnek való ütközéstől minősített közúti vezetőkorlátokkal kell megvédeni.

A korlátok minősítése az EN 1317 európai szabványon alapul. A minősítés a korlát biztonsági fokozatát (visszatartási képességét) határozza meg, ütközési kísérlettel. Az uniós szabványt Magyarországra az MSZ-EN 1317 szabvánnyal honosították. Az ütközési kísérleteket a szabvány szerint meghatározott módon, akkreditációval rendelkező európai tanúsító szervezetek végzik.

A hazai előírások szerint, ha a korlát ütközési síkja és a pillér közötti távolság nagyobb mint a korlát hátrahajlása, földbe vert vezetőkorlát alkalmazható, ha kisebb, akkor pillérvédő szegélyre épített korlátot kell alkalmazni.

A forgalomtechnikai, forgalombiztonsági előírások e tekintetben ország-specifikusak, azaz országonként eltérőek lehetnek.

Arra vonatkozóan, hogy Olaszországban az adott helyen milyen előírások alapján, milyen műszaki kialakítású és visszatartási fokozatú vezetőkorlát épült, az olasz előírások a mértékadók.”

Ütközésekkel kísérletezik ki a korlátokat

– Olvasójuk valószínűleg a „pillérvédő szegély” zsaluzatát készítette – írta megkeresésünkre Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.

– Önmagáért beszél az elnevezés, a pillért védi a szegély, ami annak idején kerékvetőként kezdte pályafutását a ló és más állat vontatta közlekedési eszközök világában. A név megmaradt, de a filozófia, hogy mit védjünk, megváltozott. Nem az út menti tárgyakat kell óvni a kocsiktól, hanem a közlekedőket a sérülésektől. Az útpályáról letérő járművek utasait, például a hídpilléreknél, az ütközéstől rugalmas védőrendszer, biztonsági korlát óvja. Minden biztonsági korlát egy ütközési kísérlettel igazolt terméket jelent. A kísérletek alapján, attól függően, hogy mekkora gépjárműben (személygépkocsi, busz, stb.) utazó életét képes megvédeni a korlát, a magyar szabványsorozat szerint különböző feltartóztatási fokozatba sorolják (H3 szgk-tgk, H2 szgk-busz, stb.) . Hazánk útjain leggyakrabban a H2 feltartási fokozatú biztonsági korláttal találkozhatunk, amely alkalmas autóbusz feltartóztatására, ha pillérrel ütközik.

További kérdéseink

Kérdéseket tettünk fel a hazai biztosítókat tömörítő szervezetnek, a Mabisznak is, illetve a tragédiával kapcsolatos híreket itthon a közvéleménnyel tudató külügyi tárca sajtóosztályának is. Egyebek között arra várjuk a választ, a kerékvető megléte vagy hiánya olyan körülmény-e, amelyik alapvetően befolyásolja a magyar áldozatokat követelő olaszországi buszbaleset megítélését. Az ügyre további válaszok esetén visszatérünk.

ÉKN/KM


Érdekes feltevéssel keresett meg minket a jelenleg Pest megyében élő, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből elszármazott Botos Barnabás azt állítva, hogy felfedezett egy fontos körülményt a veronai buszbalesettel összefüggésben.

A veronai buszbaleset helyszínén a magyar rendőrök nem látták annak nyomát, hogy defektet kapott volna a jármű - mondta Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályvezetője az M1 aktuális csatorna szerda reggeli műsorában.

Tizenhat súlyosan megégett holttestet emeltek ki a tűzoltók a Verona mellett balesetet szenvedett, magyar középiskolás diákokat szállító autóbusz roncsai közül - közölte szombat reggel az olasz rendőrség parancsnoka, Geralomo Lacquaniti.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!