Gázszivárgás esetén sem történhet tragédia az új nyíregyházi buszokon

Gázszivárgás esetén sem történhet tragédia az új nyíregyházi buszokon
© Fotó: Sipeki Péter
Nyíregyháza – Négy hónapja közlekednek Nyíregyházán a CNG-üzemű autóbuszok – meglestük az üzemeltetés kulisszatitkait!

Érdeklődők sokasága állta és járta körül pénteken reggel azokat az új gázüzemű autóbuszokat, amelyeket a Tiszavasvári úti CNG töltőállomáson tekinthettek meg az érdeklődők. Mint ismert: a nyíregyházi önkormányzat helyi közösségi közlekedés fejlesztésére indított, uniós támogatást elnyert projektjének köszönhetően az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. immár 4 hónapja üzemeltet gázüzemű autóbuszokat és egy töltőállomást, 36 szóló és 5 csuklós modern, komfortos és biztonságos jármű váltotta a kiöregedett sárga buszokat a nagyobb forgalmú belvárosi vonalakon.

Wifi és légkondi a fedélzeten

– A CNG-hajtású járműveket február közepén állították szolgálatba, az autóbuszokat vezető mintegy 100 gépkocsivezető rendkívül jó tapasztalatokról számolt be. Elmondták például, hogy számtalan eszköz könnyíti a munkavégzésüket az utastéri kamerarendszertől és tolatókamerától a professzionális tükrökig és egyéb technológiai megoldásokig. Az utazóközönség részéről is folyamatosak a pozitív visszajelzések: a járművek kényelmesek, korszerűek, alacsonypadlósok, rámpával, wifivel és légkondival is rendelkeznek – mondta el a buszmustra előtt Ujj Zsuzsanna, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. PR vezetője, hozzátéve: a fejlesztésnek köszönhetően a mintegy 80 darabos helyi járműállomány átlagéletkora 14,4 évről 5,7 évre csökkent, és jelentősen javult az utaskiszolgálás színvonala.

A járműveket a Tiszavasvári úti CNG töltőállomáson tankolják fel, a karbantartásukat átalakított, elkülönített műhelyben végzik, ahol speciális érzékelők és felügyeleti rendszerek garantálják, hogy gázszivárgás esetén se történhessen baj. Az ajtók ilyen esetben automatikusan nyílnak, a befúvásos szellőztetés elindul, és szükség esetén leállnak a műhely elektromos eszközei. A járművek üzemeltetése is biztonságos: baleset vagy tűz esetén az autóbuszok tetején található gázpalackok biztonsági szelepei kinyílnak, a gáz felfelé, a robbanás lehetősége nélkül távozik.

Az autóbuszokban a motortérben is van tűzoltó-berendezés, tehát már a tűz forrásánál is beavatkozna a biztonsági rendszer. Minderről Demeter Miklós, a nyíregyházi üzem műszaki vezetője mesélt lapunknak és a Bánki Donát középiskola mindenre kíváncsi diákjainak.

Beköszöntött a XXI. század!

– Fontosnak tartjuk, hogy a jövő generáció – kiemelten a gépjárműtechnológiai szakirány felé orientálódó fiatalok – is megismerjék ezeknek a korszerű, 12 ezer köbcentis motorral rendelkező autóbuszoknak a működési elvét, üzemeltetését – hangsúlyozta Pató István, a Városfejlesztési éd Városüzemeltetési Osztály vezetője. A Bánki-iskola 11. évfolyamon, elektronika – elektrotechnika szakon tanuló diákját, Bohács Dánielt (is) lenyűgözte a pénteki bemutató.

– Informatív és látványos volt, sokat tanultunk, gratulálok az ötletgazdáknak! Gyermekkorom óta rajongok a buszokért, gyakran megcsodáltam a régi Ikarusokat, most pedig bepillanthattam az új járművek lelkébe. Örömteli, hogy végre Nyíregyháza tömegközlekedésébe is beköszöntött a XXI. század! – summázta a besztereci fiatalember.

PI








hirdetés