Gyalogosgázolások – Kiszolgáltatott közlekedők, veszélyes zebrák Nyíregyházán

Akt.:
Figyelemfelkeltő a térhatású zebra is, mivel megtorpanásra késztetheti az autóst
Figyelemfelkeltő a térhatású zebra is, mivel megtorpanásra késztetheti az autóst
Nyíregyháza – A statisztikák szerint a közlekedési balesetek egyharmadának gyalogos a főszereplője, és az esetek jelentős hányada az átkelők közvetlen közelében történik meg. A legtöbb veszély az őszi és téli időszakban leselkedik a közlekedőkre, mivel a rosszabb látási- és útviszonyok tovább növelik a balesetek kockázatát.

Legutóbb Nyíregyházán, a Vasvári Pál utca egyik zebrájánál ütöttek el egy gyalogost, s ez már a sokadik ilyen baleset az idén a városban. Persze, ilyenkor az autós a gyalogost, a gyalogos pedig az autóst hibáztatja, s ha nem is könnyű mindig igazságot tenni, az nyilvánvaló tény: a gyalogosgázolások hátterében mindig valamiféle emberi mulasztás áll.

– A gyalogosgázolások nagy része – és ez igaz valamennyi közlekedési balesetre – a figyelmetlenség számlájára írható, és nem lehet csak a gyalogosokat vagy csak az autósokat hibáztatni: közös a felelősség – erősítette meg Kertész József is, aki taxisként rója Nyíregyháza utcáit.

Elsőbbsége mindig annak van, akinek megadják… Ez a szólásmondás fokozottan igaz a zebrán szabályosan áthaladni kívánó kis- és nagymamákra. A Nyírteleken élő Palicz Anitával, 5 hónapos kislányával, a babakocsiban szendergő Hannával, valamint a nyolcvanas éveiben (már egyre nehezebben) járó, boldog dédnagymamával, Olgi nénivel a megyeszékhely egyik legforgalmasabb, s leginkább balesetveszélyes pontján, a Búza téri Piaccsarnok előtt találkoztunk.

A többség figyelmes

– Nem szabad egy kalap alá venni minden autóst, motorost, biciklist és gyalogost – vette védelmébe a szabályosan és figyelmesen közlekedőket Anita, hozzátéve: tapasztalatai szerint ők vannak többségben.

– A teherautósok, buszvezetők általában jó előre lassítanak a gyalogátkelők előtt, sokszor fénykürttel is jelzik: indulhatunk. A személyautósok táborában főleg az idősebbek előzékenyek, a fiatalok sajnos másfajta „előzékenységben” jeleskednek. Gyakran elgondolkodom: vajon hová siethet valaki annyira, hogy kockáztasson egy gyalogosgázolást? – mesélte Anita, aki a híradókban látott elrettentő példákból okulva, mindig alaposan körülnéz, mielőtt a babakocsival átkelne a zebrán.

– Később, ha Hanna már járni fog, még elővigyázatosabbnak kell lennem az ilyen séták alkalmával. Meg fogom tanítani az alapvető közlekedési szabályokra és szigorúan megkövetelem majd tőle azok betartását. Persze, mit ér mindez, ha az autósok, motorosok nem adják meg nekünk az egyébként kötelező elsőbbséget? – sóhajtott az édesanya.

Olgi néni szerint is kettőn áll a vásár, vagyis kölcsönös odafigyelésre van, illetve lenne szükség. – Akik a tilosban szaladnak át egyik oldalból a másikba, ráadásul kétszer kétsávos úton, nagy forgalomban, azok magukra vessenek. Azokat a gyalogosokat sem tudom sajnálni, akik úgy lépnek le a zebrára, hogy előtte nem néznek szét, a telefonjukat nyomkodják, beszélgetnek vagy zenét hallgatnak. Kihívják maguk ellen a sorsot, és a frászt hozzák a járművezetőkre. Sok esetben azonban a legnagyobb körültekintés ellenére is megtörténik a tragédia, gyorshajtás, szabálytalan előzés vagy a volán mögött ülők figyelmetlensége miatt, hiába a KRESZ- tábla, a fényvisszaverős zebra, a fekvőrendőr. Dühítő tud lenni az autósok türelmetlensége is, gyakran integetnek, ránk dudálnak, amiért lassan haladunk át a gyalogátkelőhelyeken – panaszolta Vincellér Ferencné Olgi néni.

Csak futnak át az úttesten

Kertész József taxisként hosszú évek óta részese a megyeszékhely közlekedésének, és úgy látja, sok gyalogos (és kerékpáros) úgy viselkedik, mint akinek nem fontos az élete.

– Gyakran a piros lámpa ellenére rohannak át a zebrákon, nem egyszer kisgyerekkel maguk mellett. Az egyik legveszélyesebb része a városnak ebből a szempontból a Korzó melletti útszakasz, ahol oldalról érkeznek a gyalogosok, és futnak is át az úttesten – én legalább tíz olyan esetre emlékszem, amikor csak a lélekjelenlétemen múlt, hogy nem történt baleset. Ott sem egyszerűbb a helyzet, ahol nincsenek lámpák, de annyival mégis biztonságosabb, hogy azt viszonylag kis sebességgel közelítik meg az autósok (legalábbis így kellene). Sokszor a gyalogosok későn döntik el, hogy átmennek a zebrán.

– Hiába csak 30–40 kilométeres sebességgel közelít az autós, ha az utolsó pillanatban lép le elé valaki, már nem tud megállni – mondja a Főtaxi autóvezetője, aki a legjobb megoldásnak azt a rendszert tartja, amely az úttestbe épített érzékelőknek köszönhetően az átkelőhely előtt kiemelkedik az úttestből, és a döccenés miatt lassításra készteti az autót. A zászlós megoldásról ő is hallott, szerinte csak a gyakorlatban derülne ki, mennyire eredményes, de úgy véli: aki nem tartja fontosnak, hogy jelezzen, mielőtt átmenne a zebrán, az a zászlót sem fogja hordozgatni.

Gyalogosgázolások

Az elmúlt évekből kigyűjtöttünk néhány olyan balesetet, amelyek a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történtek.

2018

Január 4. – Kisvárda, Aradi vértanúk tere – 1 sérült, Február 8. – Nyíregyháza, Ószőlő utca – 1 sérült; Nyíregyháza, Garibaldi utca – 1 sérült, Február 12. – Nyíregyháza, Vasvári Pál utca – 1 sérült

2017

Február 27. – Kisvárda, Tompos utca – 1 sérült, Április 4. – Záhony, Krúdy Gy. u. – 1 halott; Április 19. – Nyíregyháza, Garibaldi utca – 1 sérült; Október 12. – Nyíregyháza, Arany J. utca – 1 sérült

2016

Május 22. – Nyíregyháza, Garibaldi u. – 2 sérült; November 7. – Nyíregyháza, Széchenyi utca – 2 sérült; November 30. – Nyíregyháza, Sóstói út – 1 sérült

2015

Január 25. – Nyíregyháza, Család utca – 1 halott; Szeptember 24. – Kisvárda, Csillag u. – 1 sérült; Október 9. – Fehérgyarmat, Kiss E. u. – 1 sérült

KM








hirdetés