Ha még a villamos is ott fog döngeni…

Ha még a villamos is ott fog döngeni…

Újabb fordulóban ismertette terveit a városháza és az MVK a diósgyőri villamos-hosszabbításról.

Nem először és nem is utoljára tájékoztatták az érdeklődőket a városi közlekedési társaság szakemberei arról, mi várható a tavaly bejelentett tömegközlekedés-fejlesztési program révén. Az elsősorban a villamospálya és -járműállomány teljes korszerűsítését célzó beruházás több milliárd forintról szól, ami által a megyeszékhely lakóinak jelentős részét érinti – úgy reménybeli utazóközönség, mint adófizetői mivoltában. Ugyanakkor a hálózatbővítésre vonatkozó elképzelések egyes miskolciakat nagyobb mértékben és közvetlenebbül érintenek, mint másokat: azokat a diósgyőrieket, akiknek a háza közelében megy majd el – ha valóra válik a terv – a végállomástól még másfél kilométernyi hosszban megnyújtandó villamosvonal. Márpedig az érintett lakosok aggódnak – ez igazolódott a korábbi lakossági fórumokon éppúgy, mint lapunk Agóra-fórumán, és igazolódott (ha talán a vártnál kisebb vehemenciával is) szerdai rendezvényen.

Félnek az ott élők

A mai végállomás környékén, valamint a lehetséges (feltehetően az Árpád utat követő) nyomvonal mentén élők miatt félhetnek – derült ki a most is elhangzott felvetésekből -, hogy a térségben még zsúfoltabb lesz a közlekedés, nagyobb annak zaja, kevesebb hely marad a gyalogosok számára, nem beszélve a zöldfelületekről. Van, aki arról szeretne megbizonyosodni, hogy házuk nem értéktelenedik-e el a megváltozó közlekedési, illetve urbanisztikai viszonyok következtében. Mint valaki fogalmazott: ma is szűk a hely, rossz állapotúak a házak, és „ha még a villamos is itt fog döngeni…”

Dugó márpedig lesz!

A Miskolc Városi Közlekedési Rt. és a miskolci városháza részéről jelen lévő szakemberek egyrészt arra helyezték a hangsúlyt, hogy a fentiek tárgyában megnyugtathassák az aggódókat, és hogy érzékeltessék: a sokmilliárdos, az Európai Unió és a magyar állam nagyarányú pénzbeli támogatására joggal igényt tartó beruházássorozat még midig csak az előkészítés fázisában van – azaz: lesz még mód a lakossági igények és észrevételek beépítésére, kezelésére. Az illetékesek fő érve az volt (mind az MVK-s Braun Csaba, mind a polgármesteri hivatal részéről Vargha Tibor): helyi és nemzetközi előrejelzések szerint egyaránt arra kell számítani, hogy a következő néhány év során a város közlekedési helyzete tovább romlik, Miskolc forgalma „bedugul”, ilymódon a zártpályás tömegközlekedés válik a legoptimálisabb, azaz legvonzóbb utazási módjává. Érdemes tehát fejleszteni – szól az érvelés, amelynek hitelét mindössze az látszott rontani, hogy a prognosztizált „dugókra” hivatkozók éppen annak az önkormányzatnak a képviselői, amelynek dolga volna a probléma megelőzésére megoldást találni…

Kérdések és válaszok

A szerdán tartott lakossági fórumon az alábbiak kerültek szóba: felvetések az érdeklődő városlakók részéről és az illetékes szakemberek reakciói:

K: Csak azért „találták ki” ezt a projektet, hogy az EU-s pénzhez hozzájussanak?
V: Tíz éve készülnek elemzések arról, hogyan kellene átalakítani a tömegközlekedés struktúráját. Szakmai tanulmányok javasolták a villamospálya Felső-Majláthig történő meghosszabbítását.

K: Hogyan hat az építés a közeli családi házak állagára?
V: A továbbiakban végzendő vizsgálatok erre is kiterjednek.

K: Hogy fog elférni a plusz két sín? Mennyit kell bontani hozzá?
V: Megvan a szükséges keresztmetszet, egyetlen lakóházat sem kell elbontani. Megmarad a szükséges sávszélesség az autóknak is, a járda még szélesedhet is.

K: Mennyivel várható nagyobb zaj a lakótelep körzetében a villamosok miatt?
V: Semmivel. A mai gépkocsiforgalom zajterhelésénél a villamos egy nagyságrenddel halkabb lehet, mivel a pálya is a legkorszerűbb hangelnyelő technikával készülne, és a korszerű szerelvények is rendkívül halk üzeműek ma már.

K: Mi lesz a majláthi erdészeti telken álló fákkal, ahova a leendő végállomást akarják építeni?
V: Ki kell vágni, és máshol pótolni. De az sem kizárt, hogy átültetéssel megmenthetők.

K: Miért nem viszik akkor már ki a sínt egész a Majális parkig? Lenne utazási rá igény.
V: A ma ismert adatok és tendenciák szerint nincs meg ez az utazási igény – csak a lakótelep végéig. Egy későbbi fázisban ugyanakkor nem kizárt, hogy a pálya további hosszabbítása is napirendre kerül.

K: Miért a villamost fejlesztik? Nem kellemesebb busszal, pláne kocsival járni a városba?
V: A nemzetközi tapasztalatok szerint a villamos egyre vonzóbb közlekedési forma, mindenhol ezt fejlesztik, ezt szorgalmazzák. Az egyéni közlekedés szükségszerűen vissza kell hogy szoruljon, ugyanakkor a korszerűbb technika és az automatizált-optimalizált közlekedésirányítás (rendőrlámpák behangolása) a villamos minden más járműnél gyorsabbá tehető.

Forintban

1 kilométer villamospálya kiépítése: mintegy másfél milliárd forint
1 új villamoskocsi beszerzése: 600 millió forint
1 meglévő (Tatra típusú) szerelvény korszerűsítése: 200 millió forint

MVK-s tervek

Az uniós támogatás megszerzése esetén (állami és önkormányzati pénzek mozgósításával) 2007 és 2010 között a teljes miskolci villamospálya újjáépítése, Felső-Majláthig való meghosszabbítással, ennek folyományaként a kapcsolódó buszközlekedés átalakítása, rugalmasabbá tétele, továbbá 18-21 darab új villamoskocsi megvásárlása és 18 meglévő szerelvény korszerűsítése, mindezek révén a tömegközlekedés rendszerének hatékonyabbá, olcsóbban üzemeltethetővé tétele.

Az MVK Zrt. azt ajánlja minden érdeklődőnek, hogy nyitva maradt kérdéseikkel forduljanak közvetlenül a céghez: a miskolcivillamos@mvkrt.hu e-mail címen, az 504-810-es telefonszámon, vagy keressék a www.mvkrt.hu honlapon, a ‘villamos nagyprojekt’ link alatt az információkat.

BAL








hirdetés