Hajóépítés rétegelt lemezből

Hajóépítés rétegelt lemezből
A rétegelt lemez egyik nagyon gyakori felhasználási módja a hajóépítés. Lássuk, miért szeretik annyira ezt az alapanyagot, milyen előnyös tulajdonságai vannak!

A hajóépítő rétegelt lemezek, mint minden rétegelt lemez, egymás szálirányára merőlegesen összeragasztott furnérrétegekből készülnek. A rétegek általában páratlan számúak és a középső furnérréteghez képest szimmetrikusan helyezkednek el. A kiválasztott lemez minősége attól függ, hogy hány réteg furnérréteggel rendelkezik. Minél többel, annál jobbnak számít.

Általában véve a hajóépítő rétegelt lemezek átlagos rétegvastagsága 1-1,5 milliméterig terjed, míg a külső, borító furnér az 1,2-1,5 milliméter szokott lenni. A legfontosabb, ami megkülönbözteti a hagyományos rétegelt lemezt a hajóépítő rétegelt lemeztől, az az, hogy vízálló, hosszú időn át történő vízzel való érintkezés esetén sem rongálódik. Vagyis nem válik szét, nem vetemedik, így kifejezeten alkalmas a hajótest megépítésére.

A hajóépítő rétegelt lemez felhasználásával készült hajók esetében általában a már lassan fél évszázados múltú rétegelt lemez- epoxy technológiát alkalmazzák. Az ezzel készült hajók a legtöbb esetben könnyűek, fürgék és roppant tartósak. Ettől függetlenül merevség, szilárdság és súly tekintetében nem múlja felül a mai modern szendvicstechnológiát, de tökéletesen tartja vele az iramot és tartósság tekintetében messze veri az utóbbi technológiát. Ugyanez igaz az üvegszál erősítésű poliészter- vagy epoxygyanta szerkezetekre, mivel azok már bőven versenyképesek. Könnyű szerkezete kompenzálja a rétegelt lemez alkalmazásával jelentkező megmunkálási hátrányokat.

Ezeknek a hajótesteknek a héjazatára kerül rá egy réteg üvegszövet és epoxygyanta, melyre már csak az UV-álló lakk vagy festékréteg felvitele történik. Ennek köszönhetően inkább műanyaghajó benyomását kelti, szemben a hagyományos fa társaikkal. Fontos, hogy ha sérülés éri a bevonatott, akkor érdemes mielőbb kezelni azt, hogy tehermentesítsük a központi rétegelt lemezt. A bevonatnak hála a víz így sokkal nehezebben jut el a fához, aminek következtében, a fa hajókkal ellentétben, nem látszik az alakváltozásokból eredő repedések. Amennyiben UV-álló lakkot vagy festéket alkalmazunk a külső felületre, azt kb. 5 évente le kell csiszolni, majd egy újabb réteget kell felkenni a hajótestre. Ezzel újra védetté tesszük a hajót a víz beszivárgásával szemben.

A hajó belső terét pedig előszeretettel készítik nyír furnérból, mivel ezek nem teherhordó részek, így könnyedén alkalmazhatóak. Ezek többségében ugyanúgy víz és időjárásállóak, mint a hajóépítő rétegelt lemez társaik.

– PR cikk –

Címkék: ,







hirdetés