Hangulatváltás és sebességváltás

Felpörög a kampány, új eszközökkel és módszerekkel próbálják megfogni a választókat
a pártok.

Új köztéri és filmes kampányokkal jelentkeztek a pártok. Előtérbe kerülnek
a vezérek, Kovács Pisti elkezdi piszkálni Kuncze Gábort, Dávid Ibolya különféle
tartalmú plakátokról mosolyog ránk. A Fidesz új lappal teríti be az országot,
az MSZP-nek pedig a napokban debütál új kampányfilmje. A fővárosi közterület-felügyelők
szerint minden korábbinál több, sok tízezer választási hirdetmény látható csak
Budapesten.

Gesztusok és új lapok

Úton a kockás kamion

Az MSZP a plakátoláson kívül egy sajátos módszerrel is kiegészítette
köztéri eszköztárát. A párt „Új Magyarország” programját ismertető kamionok
járják az országot, és az adott térségben várható fejlesztéseket mutatják
be számítógépekkel annak, aki bemerészkedik a nagy vörös négyzetekkel
dekorált monstrumba. Hiller István lapunknak elmondta, az utóbbi időben
nagyon sokat dolgoztak az MSZP „arculatának és szimbólumrendszerének modernizálásán”.
„Ma már az emberek a politikában egyértelműen a piros színnel azonosítják
pártunkat, és a szegfű mellé az európai szociáldemokráciát szimbolizáló
piros kockák is odakerültek” – mondta a pártelnök.

A hét elejétől mosolyognak ránk a Fidesz kampányarcai. A munkanélküli bányász
és a szívgyógyszerek drágulása miatt aggódó kisnyugdíjas ezentúl azt az üzenetet
közvetíti, hogy jobban fogunk élni, ha a Fidesz nyer. Szakemberek szerint hatékony
mozgósító módszere lehet a Fidesznek, hogy a depressziókampány után pozitív
köztéri üzeneteket közvetít, miközben Orbán Viktor a korábbi visszafogottság
után egyre harcosabb nyilatkozatokkal lép a nyilvánosság elé. Ez a támadókedv
már egyértelműen érezhető volt a Fidesz hétvég kongresszusán, ahol is kemény
hangon bírálta Gyurcsány Ferencet.

Jönnek az MSZP új plakátjai is, melyeken Gyurcsány Ferenc lesz a főszereplő,
és arra szolgálnak majd, hogy mozgósítsák a szocialista híveket. A Fidesz viszont
újra újságokkal erősít. A Magyar Vizslának már nem lesz folytatás, ehelyett
176 mutáció készül abból a az új kampánylapból, amelyet a párt a választások
előtti napokban fog az ország valamennyi postaládájába eljuttatni. A színes,
a választókerület jelöltjét bemutató újságot azonos formátumban nyomják, csupán
a tartalom változik majd. Egyedül az Orbán-interjú lesz fix elem az összes lapban.

Nagyköltségvetés

A Fidesz új pozitív kampánya reklámfilmeken is látható már, de a szocialisták
is előrukkoltak egy reklámfilmmel. A krimi elemekkel és dokumentarista motívumokkal
operáló kisfilmben a narrátor arról beszél, hogy keresik, de nem találják a
Fidesz elnökét, aki a ciklus alatt 9576 parlamenti szavazásról hiányzott. Ezt
azonban állítólag csütörtöktől új, nagyobb költségvetésű film váltja. A hírek
szerint Gyurcsány Ferenc az országgal kapcsolatos elképzeléseiről beszél családja
körében, illetve a dolgozószobájában.

Változó hangsúlyok

Megjelentek a plakátokon az eddig jobbára háttérből irányító pártvezetők. Ez
alól talán csak Hiller István kivétel, tekintve, hogy ő nem miniszterelnök-jelölt,
így a kampánytanácsadók vélhetőleg jobbnak látták a háttérben tartani, nehogy
gyengítse az egyre inkább Gyurcsány Ferencre fókuszáló kampány hatékonyságát.
Ezzel együtt valószínűleg most már a pártnevek is hangsúlyosabban megjelennek
majd a reklámokban. Új módszernek számított ugyanis a kampány elején a „lopakodás”,
vagyis az, hogy a pártok neve sok plakáton nem szerepelt hangsúlyosan.

Mennyiség vagy egyediség?

Az @rc plakátpályázatokat szervező ARC Kft. ügyvezető igazgatója, Bakos Gábor
szerint ezek a plakátkampányok vizuális szempontból éppen a dömpingszerűségükön
"buknak meg". – Üdítő lenne valóban egyedi plakátokat látni, azonban
a legtöbbet plakátoló két nagypárttól kaptuk eddig a kevesebb ötletes posztereket
– véli a szakember. „Számomra ebből inkább a kispártok jönnek ki győztesen,
mivel ők, igaz, kevésszer, de valami nagyon mással próbálkoznak. Azon persze
lehet vitatkozni, egy másik kérdés, hogy morális értelemben mennyire szerencsés
gyermeket bevonni egy politikai kampányba, vagy éppen cumival hirdetni”. Más
szakemberek szerint a Fidesz plakátkampánya is igen hatékony volt. A Rosszabbul
élünk, mint négy éve szlogenre épülő plakátok például megihlették az embereket:
az interneten több fórumon láthatóak és levelekben is terjedtek azok a "maszek",
többségében vicces, vagy ironikus plakáttervek, melyek a rosszabbul élünk szlogenre
épülnek. Érdekes módon a kampány eddigi legmorbidabb plakátja a konzervatív
értékeket hangsúlyozó MDF-é volt. A párt az örökösödési illeték elleni harcát
demonstrálta a plakáttal, melyen a lepedővel letakart holttest nagylábujján
„fizetve” cédula lóg.

Sz. P.








hirdetés