Hatvan év felett is lehetünk fittek

Szendrői Jenő (jobbra) hetente háromszor jár konditerembe, és Horváth Péter segítségével edz
Szendrői Jenő (jobbra) hetente háromszor jár konditerembe, és Horváth Péter segítségével edz - © Fotó: sipeki péter
Nyíregyháza – A súlyzós edzés ellensúlyozza az öregedéssel járó negatív folyamatokat.

Az öregedéssel együtt csökken az állóképesség és az izomerő, ettől függetlenül nagyon fontos, hogy továbbra is sportoljunk, mert így számos betegség kialakulásának kisebb az esélye. A rendszeres testedzés ellensúlyozza az öregedéssel járó negatív folyamatokat, csökkenti a megbetegedések kockázatát. A testedzés 60 év felett különösen fontos a fizikai képességek hanyatlásának megelőzőse, lelassítása érdekében.

– Időskorban erősítenünk kell szív– és keringési rendszerünket, ízületeinket és izomzatunkat, hiszen 50 év felett folyamatosan veszítünk testünk ruganyosságából, ellenálló képességéből külső erőhatásokkal szemben, és a betegségek is gyorsabban győzedelmeskedhetnek felettünk – mondta Horváth Péter egészségfejlesztő–életmódtanácsadó. – A lépcsőzetes intenzitásnövelés ajánlott, mozogjunk, sétáljunk naponta 10–20 percet a szabad levegőn, miután könnyedén tudjuk teljesíteni az időtartamot, növelhetjük 30–40 percre. Nem csak az időtartamot változtathatjuk meg, az intenzitás is lényeges mozgásprogramunk során. A laza, kényelmes sétához szervezetünk gyorsan alkalmazkodik, ilyenkor lehet a sebességünkön növelni, illetve a terepviszonyokon is változtathatunk, a sík terepet felválthatjuk változó útviszonyokkal, emelkedős szakaszokkal.

Javul a fizikai kondíció

– Időskorban feltétlenül ajánlott súlyzós edzésprogramot végezni, hiszen testünk fokozatosan leépül a kor előrehaladtával, izmaink, ízületeink elgyengülnek, csontjaink törékennyé válnak. A súlyzós edzés segít ezt az időszakot időben kitolni, ellensúlyozza az öregedéssel járó negatív folyamatokat, csökkenti a megbetegedések és sérülések kockázatát. Könnyebben elvégezhetővé válnak a mindennapi teendők, javul a fizikai kondíció, az erőnlét, nő az önbizalom. A súlyzós edzésprogram elkezdése előtt feltétlenül egyeztessünk egy szakemberrel, edzővel, aki személyre szabott tanácsokkal látja el a sportolni, mozogni vágyót –figyelmeztet Horváth Péter. – Időskorban sem vagyunk egyformák, eltérő a fizikai adottságunk, egy szakember ennek tudatában fogja elkészíteni az edzéstervet. Általánosságban azt tanácsolom, hogy egy-egy edzésen célszerű minden nagyobb izomcsoportot megdolgoztatni egy gyakorlattal, kezdésként mérsékelt ellenállással, nagy odafigyeléssel a szabályos végrehajtásra. Személy szerint a súlyzós edzéseken előszeretettel használok gépeket időskorú embereknél, melyek kezelése egyszerű, és csökkenti az esetleges sérülések kialakulását.

Életmódot váltott

A 64 éves Szendrői Jenő öt éve, egy betegséget követően döntött úgy, hogy életmódot vált.

– Könyvvizsgálóként dolgozom, ez eléggé stresszes és „ülős” munka. Egy hasnyálmirigy-gyulladást követően döntöttem úgy, hogy életmódot váltok, mert bizony már a cipőmet sem tudtam bekötni szuszogás nélkül. A futással kezdtem, először nagyjából 200 métert sikerült teljesítenem – mondta el a kezdetekről Szendrői Jenő.

Ultramaratonra készül

– Azonban kitartó, türelmes munkával odáig jutottam, hogy tavalyelőtt sikerült lefutnom a maratoni távot, mára már a heti penzumom 40–60 km. A súlyzós edzéseket azért kezdtem el, hogy a futáshoz szükséges izmokat fejlesszem, megerősítsem. Hetente három alkalommal járok terembe egy-egy órára, és Péter segít nekem ebben. Szükségem is lesz az erőre, mert májusban végigjárom az El Caminót, nyáron pedig egy 10 órás ultramaratonon fogok indulni, amelyen terveim szerint 60 km-t szeretnék teljesíteni – avat be a közeljövő terveibe Szendrői Jenő.

BB



További hírek a Sport kategóriából






hirdetés