Hogyan együnk édességet?

Illusztráció
Illusztráció
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Decemberben a szokásosnál is több a kísértés, hogy édességet együnk.

Mit tehetünk, hogy a jövő évet ne bűntudattal és őrült, sokszor egészségtelen fogyókúrával kelljen kezdeni? Szűcs Zsuzsanna dietetikus szerint van arany középút és nem kell lemondani a desszertekről, ha betartunk néhány egyszerű szabályt.

Ne adjuk fel a napi többszöri étkezést!

Ne szűkítsük le a napi étkezéseink számát egy vagy két nagyra a több kisebb helyett, a lehető legjobb, ha 4–5-ször étkezünk. Ha egész nap a nagy szilveszteri vacsorára készülünk, és előtte nem eszünk semmit, jóval több kalóriát veszünk magunkhoz, mintha előtte nem hagytunk volna ki étkezéseket.

Gyakran kevesebb ­cukor is elég

Nem létezik édesség édesítőszer nélkül. Ezek közül leggyakrabban még mindig a cukrot használjuk. Érdemes a receptben meghatározott cukormennyiséget egy kicsit csökkenteni, valószínűleg kevesebb cukorral is finom lesz az édesség. Főként, ha az ízét gyömbérrel, vaníliával vagy más karácsonyi fűszerrel fokozzuk.

Csökkentsük a ­zsírtartalmat!

Az édességeknél gyakran nemcsak a cukor, hanem a magas zsírtartalom is gondot jelent! A vajjal, margarinnal, krémsajttal kikevert, tejszínes, zsírban gazdag krémek helyett használjunk soványabb alternatívát, például lekvárt, zsírszegény tejjel készült pudingot vagy sovány túrót. Csokoládéból a magasabb kakaótartalmút válasszuk!

Mikor és hányszor?

Bár az ünnepek alatt ez különösen emberpróbáló kihívás, de próbáljuk meg tartani, hogy édességet ebben az időszakban is legfeljebb heti 2–3 alkalommal eszünk, lehetőleg a főétkezések után, amikor nagy valószínűséggel már nem fogjuk túlenni magunkat belőle.

Nem csak az ­édességeknek magas a ­kalóriatartalmuk!

Nagyon sok kalória van az alkoholban is, különösen a tejszínes likőrökben, a töményekben, az égetett szeszekben és a szezon kedvencében, a forralt borban. Az egyébként az egészséges táplálkozásba kis mennyiségben tökéletesen illeszkedő natúr olajos magvak és aszalt gyümölcsök kalóriatartalmára is ügyelni kell!

– KM –








hirdetés