Hogyan lehetne sétálhatóvá tenni Nyíregyházát?

Hogyan lehetne sétálhatóvá tenni Nyíregyházát?
© Illusztráció: Bezdán János
Nyíregyháza – A gyalogosbarát város képét festették fel a szerdai, nyíregyházi összejövetelen.

– Miért kell átalakítani a jelenlegi városi közlekedési rendszereket? Miért van szükség arra, hogy az autók szerepe visszaszoruljon? Hogyan lehet újra „gyalogosbaráttá” tenni városainkat? És egyáltalán: milyen kockázatai vannak annak, ha nem lépünk most? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ a Duna Transznacionális Program által támogatott CityWalk projekt, melyben Nyíregyháza városa is partner – fejtegette Kézy Béla, a programban a szakértő szerepét betöltő Megakom Tanácsadó Iroda ügyvezetője. – A sétát az különbözteti meg a gyaloglástól, hogy amíg az előbbi lehet például andalgás, addig az utóbbi inkább funkcionális. A sétálhatósághoz fontos, hogy adottak legyenek hozzá a feltételek, illetve a jó minőségű járdák ösztönözzenek. A városaink képe akkor kezdett átformálódni, amikor elkezdődött a Ford-féle sorozatgyártás Amerikában. Egyre többen kezdtek el autóval közlekedni, ezért a XX. században arra keresték a választ: hogyan lehet minél több autót mozgatni az utakon? Most eljutottunk oda, hogy azt kérdezzük: mennyi ember közlekedhet minél inkább villamoson, gyalogosan, kerékpárral, és persze, autóval is? A sétálhatóság feltétele, hogy hasznos, biztonságos, kényelmes és érdekes legyen. Az infrastrukturális beruházások utat nyitnak a gyalogosok előtt.

– Mindenkinek az életében jelen van a gyaloglás: elkülönítünk sétálókat (a különböző életkorúakat, a fogyatékossággal élőket és a futókat), a kerekezőket (a görkorcsolyázókat, a gördeszkázókat, a rollerezőket, a babakocsis gyalogosokat) és a mozgáskorlátozottakat (akik valamilyen segédeszközzel járnak). A sétálhatóság a fenntartható városi közlekedés legalapvetőbb feltétele. Ez nem teljesen autómentes várost és nem csak a gyalogos infrastruktúra fejlesztését jelenti, sőt, nem is egy idealista városfejlesztési tervnek minősül. Az 1970-es években Koppenhágában arról döntöttek, hogy minden évben 2 százalékkal csökkentik a belvárosi parkolóhelyek számát, ami több évtized távlatában igen látványos változás: kevésbé szennyezett a város, egészségesebb a környezet.

– Minden lehetőséggel élni kell manapság, amitől gyalogosbarátabb lehet egy település. Nyíregyházának nagyon jók az adottságai e téren. A CityWalk projekt résztvevőjeként arra kell törekedni, hogy minél inkább megfeleljen a megyeszékhely az e téren lefektetett elvárásoknak. A 9 országot érintő nemzetközi projekt keretében készül el a város sétálhatósági, gyalogosbarát stratégiája.
– Néhány évtizede a Kossuth téren még szekérrel is közlekedtek és a Dózsa György utca sokkal forgalmasabb volt. Ma már a tér zömmel a gyalogosoké és olykor a kerékpárosok is használják. Az a cél, hogy minél élhetőbb legyen Nyíregyháza, ehhez pedig meg kell teremteni a fenntartható közlekedés feltételeit – jelentette ki Pató István, a polgármesteri hivatal osztályvezetője. Ugyancsak az önkormányzatot képviselte Gál István, aki részletezte, hogy Nyíregyházán mit tesznek a közlekedés fejlesztéséért. Elhangzott, hogy jelenleg 55,87 kilométernyi a kerékpárúthálózat a megyeszékhelyen, míg 351,72 kilométer a gyalogút és a járda. Előadására későbbi számunkban visszatérünk.








hirdetés