Hólánccal induljunk el!

By Petneházi Attila
illusztráció
illusztráció
A veszélyes közlekedési szituációk kivédését érdemes tanpályás vezetési tréningen gyakorolni.

Annak, aki a zord időjárás ellenére is autóba ül, nem árt alaposan felkészülni az útra, mert ilyenkor gyakoribbak a balesetek vagy a műszaki hibák és nehezebben jön a segítség. Az Europ Assistance összegyűjtötte, mire érdemes figyelni a havas-jeges időben az autósoknak.

Látni és látszani

A legfontosabb, hogy az adott körülmények között a legjobban lássuk az utat és a forgalmat. Éppen ezért az elöregedett ablaktörlő gumikat cseréljük le, mivel ezek már csak maszatolnak, nem tudják az ablakra hulló csapadékot megfelelően eltakarítani. Az autó lámpáit pedig gyakrabban mossuk le, hiszen a felcsapódó sár gyengíti a fényerejüket. Emellett fontos, hogy legyen az autóban jégkaparó, jégoldó spray, és mindig fagyálló ablakmosót használjunk.

Mindig a fényviszonyoknak és időjárási körülményeknek megfelelően válasszuk meg a követési távolságot és a vezetési stílust. Ha lassabban, az autó előtt több helyet hagyva vezetünk, kisebb a kockázata a baleseteknek, egy rossz manőver könnyebben korrigálható. Tartsuk észben, hogy télen a fékút hosszabb, mint máskor, és ha az autóban nincs ABS, a kerekek gyorsan leblokkolhatnak és az autó fölött elveszíthetjük az uralmat.

Érdemes gyakorolni

Az ilyen helyzetek kezelhetősége érdekében érdemes részt venni egy tanpályás vezetési gyakorlaton, vagy egy kihalt, havas parkolóban gyakorolni, hogy kitapasztalhassuk, hogyan viselkedik az autó a csúszós úton. Vastag hóval borított utakon elengedhetetlen a hólánc. Ha nem is feltétlenül minden kerékre, de a hajtott tengelyre mindenképp fel kell szerelni, mert ez biztosítja, hogy kormányozható maradjon az autó. Jó tudni, hogy egyes országokban télen megkövetelhetik a hóláncot, azaz már eleve a határon sem engedik be azt az autóst, aki nem tudja ezt felmutatni.

Egy hosszabb utazás előtt érdemes az autóba bekészíteni takarót, meleg ruhadarabokat, rugalmas vontatókötelet, fagymentesítő zárolajozót, némi ételt és italt, valamint egy lapátot is – ha esetleg a hóból kellene kiásni az autót. Indulás előtt kérjünk tájékoztatást az Útinformtól, illetve interneten nézzünk utána, hogy az úticélunk környékén milyenek az időjárási viszonyok.

Egy kis vezetéstechnika

A Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum instruktora a következőket tanácsolja az autótulajdonosoknak.

Emelkedőre való feljutás esetén:

· amennyiben jeges a burkolat, akkor inkább ne induljunk el, mert irányíthatatlanná válhat az autó és balesetet okozhat
· azonban ha havas emelkedővel állunk szemben, akkor meg lehet próbálkozni a feljutással, itt két dolog lehet segítségünkre: a lendület és a megfelelő téli guminak köszönhető tapadás
· ha az emelkedő kezdeti szakaszánál észleljük, hogy nem fogunk tudni feljutni, akkor inkább ne kockáztassunk, mert a visszaereszkedés, vagy a visszacsúszás hosszabb távon nehézkesebb és nagyobb egy baleset bekövetkezésének esélye
· fontos, hogyha mégis vissza kell ereszkedni, akkor próbáljuk meg azt elérni, hogy guruló kerékkel tudjuk visszaengedni az autót, mert így megmarad a kerekek tapadása és ezzel együtt a gépjármű irányíthatósága is
· abban az esetben, ha kétségesnek érezzük az út csúszósságát és a forgalmi körülmények lehetővé teszik, akkor mielőtt nekiindulnánk az emelkedőnek, szálljunk ki az autóból és gyalogosan ellenőrizzük a burkolat csúszósságát
· a téli közlekedés során sokkal fontosabbá válik az előre gondolkodás, például, ha egy előttünk lévő autó megpróbál feljutni egy emelkedő tetejére, akkor addig ne induljunk el utána, ameddig nem látszik, hogy biztosan teljesíteni tudja ezt a távot, mert könnyen olyan helyzetbe kerülhetünk, hogy ő nem tud feljutni és miattunk nem tud visszaereszkedni, esetleg ránk is csúszik

Lejtőről való lejutás esetén:

· alapvetően azokat kell itt is figyelembe venni, amit egy emelkedőre való feljutásnál, továbbá fontos a nagyon lassú sebesség, nehogy az autó irányíthatatlanná váljon
· sokat segíthet a motorfék használata (alacsony fokozatba történő visszaváltás) az üzemi fékkel kiegészítve








hirdetés