Idővel csak rosszabb lesz

Idővel csak rosszabb lesz
© Illusztráció: getty images
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Leépülnek az izmok, kopnak a porckorongok, és préselődnek a szervek.

Az életmódbeli változtatásban a rendszeres testmozgás bevezetése rengeteg embernél falakba ütközik. A szív- és érrendszeri betegeknek, a magas vérnyomással és cukorbetegséggel, túlsúllyal küzdőknek be kell építeni életükbe a rendszeres mozgást! A mozgásszegény életmód az ülő munkát végzőkre fokozottan érvényes, a sportos életvitel mellett pedig a gyógytornászok is kiállnak.

Felborul a természetes állapot

Az emberek többségének nincs kellő információja az ülés közbeni helyes testtartásról. A napi 8-10 óra ülőmunkát hátfájás, a nyak-, kar-és derékfájás kínzó érzése követheti. Aki naponta több órát ül, jó ha tudja, hogy az ülés kétszer annyira terheli a gerincet, a porckorongokat mint az állás.

– A hosszú órákig tartó, mozgás nélküli ülés a gerincet és a csípőízületet teszi tönkre – az ülő életmód, a monitorok, és okostelefonok előtt eltöltött hosszú órák ártalmairól Vámosi Istvánné gyógytornász beszélt lapunknak. Elmondta: – A digitális eszközök használata közben előrehelyeződik a fej tartása, ami megbontja a gerinc-, és a hozzá tartozó váll­öv statikáját, a végtagok és a fej természetes tartásának harmóniáját. Az előrehelyezett fejtartás miatt a gerinc nyaki szakaszán izomzsugorodások, idegkompressziók, nyomások keletkeznek, amelyek miatt megnövekszik a nyaki gerincsérv kialakulásának az esélye. Sok szédüléses probléma szintén visszavezethető az említett testhelyzetre – jegyezte meg a szakember.

Kopások, sérv, meszesedés

– A gerinc derék-ágyéki részén mutatkoznak a további problémák, legfőképp akkor, ha nem megfelelő széken ülünk. A gerinc természetes íve ellentétes irányba fordulhat, a kis ízületek túlzott terhelésnek lesznek kitéve, a gerinc tartóizmai elgyengülnek, izomzsugorodások alakulnak ki. A gerincoszlopot alkotó csigolyák között porckorongok vannak, ha a rossz testhelyzet miatti nyomás folyamatosan jellemző, porckorongsérv vagy a meszesedés léphet fel .

A gyógytornászok azt is hangsúlyozzák, hogy a hanyag testtartás, a sok ülés nemcsak a vázrendszerre, hanem az izmokra, a szalagokra egyaránt rossz hatással van, amely fájdalmat okozhat.

– Nyomódnak a belső szervek, a hasnyálmirigy, a belek, a máj; nagyobb rizikója lehet súlyos szervi megbetegedéseknek is. Ülés közben a mellkas előre esik, ilyenkor a légzés is felületes, ezért kell megszakítani az ücsörgést óránként legalább 5-10 percre! – hangsúlyozta Vámosi Istvánné.

Közepes intenzitású mozgás

A célzott aktív mozgás a megoldás, amellyel jó vérellátás biztosítható az izmokban, a szív és a tüdő egészséges működése is megőrizhető. – Naponta fél óra közepes intenzitású mozgással (gyaloglás, kerékpározás) az ülőmunka negatív hatásai ellensúlyozhatók.

A gyógytornászok jó szívvel ajánlják a preventív gerinctornát, s azt mondják: ha egy testtájon (vállak, nyak, hát) diszkomfort érzés jelentkezik, nyújtó gyakorlatokkal enyhítsünk!

KO

Címkék: , ,







hirdetés