Így élhetjük túl a rekkenő hőséget

Így élhetjük túl a rekkenő hőséget
© Illusztráció: Getty Images
Nyíregyháza – Tíz apró fortély segíthet elviselhetővé tenni a rekkenő hőséget.

A nyári kánikula időseknek és fiataloknak is nagy terhet jelent. Éjjel gyakran csak forgolódik az ember az ágyban, a fülledt melegben nem tud rendesen aludni, emiatt nappal kimerült, nyűgösen, fáradtan ébred, s ez az egész napját megbélyegzi.

Óvatosan a klímával!

Dr. Péntek Éva, a Karitáció Alapítvány szakértője szerint néhány hasznos tanáccsal a hőségben is meg tudjuk tartani testi-lelki harmóniánkat.

– Akik tehetik, egész egyszerűen bekapcsolják a klímát, ám a légkondicionálásnak nem csak előnyei vannak. A nem megfelelő klímakörülmények elsősorban a légző- és keringési rendszerre lehetnek kedvezőtlen hatással – int óvatosságra a természetgyógyász.

– A klimatizált helyiség levegője gyakran száraz, okozhat légzési panaszokat, a szem, az orr, a torok nyálkahártyájának szárazságát. Az arra érzékenyeknél jelentkezhet fejfájás, kimerültség, megfázásos, allergiás tünet is, orrfolyás, köhögés, könnyezés, kötőhártya-gyulladás. A nem megfelelően karbantartott klímaberendezés táptalaja lehet a baktériumok, vírusok, gombák elszaporodásának, melyek különösen a legyengült immunrendszerrel rendelkezőknek okozhatnak komoly fertőzéseket. Ha pedig a hideg levegő közvetlenül ér minket, akkor ízületi fájdalmak, gyulladások is kialakulhatnak.

Adódik a kérdés, amennyiben nem akarunk légkondicionálót használni, akkor mit tehetünk, hogy nyáron is pihentető legyen az alvás?

Víz – minden mennyiségben

– A legfontosabb, hogy egész nap próbáljuk megtartani a biológiai egyensúlyunkat, akkor könnyebben fog menni majd az alvás. Az első és legfontosabb a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel, ami akár négy liter vizet is jelenthet ebben a melegben. Igyunk vizet! Kerüljük a cukros, alkoholos italokat! A szervezetnek friss, tiszta vízre van szüksége. Lefekvés előtt is igyunk meg egy pohár vizet, hűsít, és segít az elalvásban – tanácsolja Péntek Éva szakértő.

Hasznos tippek

  1. Zuhanyozzunk naponta minél többször, mert egy langyos fürdő sokat segít.
  2. A láb az ember egyik legérzékenyebb testrésze, és minden ingerre hamar reagál. Nemhiába szoktak felfrissülésként sokan hideg lábfürdőt venni elalvás előtt.
  3. Lefekvés előtt szellőztessük át a lakást! Tanácsos vékonyabb, jól szellőző, pamut takarót használni.
  4. Tegyünk pl. hajdinát a párnába, mivel nem nyeli el a hőt. Az is jó, ha egy zoknit teletömünk rizzsel, elkötjük, majd a fagyasztóba rakjuk, 30 percig jól hűt.
  5. Mindig legyen folyadék az ágyunk mellett, hogy ha éjszaka felébredünk, akkor is tudjunk egy kis vizet inni.
  6. A hűtőpalack is remek. Egy műanyag palackot töltsünk meg hideg vízzel, és vigyük magunkkal az ágyba.
  7. Használjuk a ventilátort! Ha lapos tálban elé teszünk egy nagyobb jégtömböt, kellemesen hűs levegő lesz a szobában.
  8. Elalvás előtt áztassunk hideg vízbe pár kendőt, majd csavarjuk a pulzus pontjaihoz, a csuklóra, bokára, könyökre, térdre, és terítsünk egyet a nyakunkra!
  9. Ha szintes házban lakunk, és a hálószoba az emeleten van, akkor költözzünk le éjszakára. Próbáljunk közel lenni a padlóhoz, aludjunk csak egy matracon.
  10. Kapcsoljuk ki az elektromos berendezéseket, hiszen azok működés közben hőt termelhetnek.

KM








hirdetés