Istenek, sztárok, celebek

Élvezték az interaktív médiaórát a jósavárosi Szent Imre Katolikus Gimnázium kilencedikesei, miként tanáruk, Szupkay-Papp Mária is
Élvezték az interaktív médiaórát a jósavárosi Szent Imre Katolikus Gimnázium kilencedikesei, miként tanáruk, Szupkay-Papp Mária is - © Fotó: Palicz István
Nyíregyháza – Megirigyelve a hétköznapi címlapsztárokat, létrehoztuk saját „bulvároldalunkat” a Facebookon.

Megannyi érdekes és aktuális téma terítékre került kedd délután a jósavárosi Szent Imre Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Kollégium és Óvoda egyik – modern oktatástechnikai eszközökkel felvértezett – tantermében, ahol a 9. C osztály tagjainak lapunk munkatársa, Palicz István tartott előadást.

Az interaktív foglalkozáson szó esett többek között a sajtóműfajokról, a tájékoztató és a véleményközlő műfajcsalád tagjairól, a hírkiválasztás szempontjairól, valamint a nyomtatott és az elektronikus, online sajtó világáról.

Legyen vonzó és olvasmányos

A mindenre kíváncsi diákok érdeklődve hallgatták, milyen szempontok alapján mérlegelik a szerkesztők azt, mi kerüljön be a híradóba, melyek legyenek a vezető hírek, cikkek a portálokon, illetve a nyomtatásban (is) megjelenő napilapokban.

– A két újság között – lobogtatta a kezében a Kelet-Magyarország és a Blikk napokban megjelent lapszámait az előadó – van néhány hasonlóság, de nem kevés különbség is úgy látványban, szerkesztésben, mint tartalomban. Hasonlítsatok össze egy-egy újságot, majd értékeljük ki közösen a látottakat, olvasottakat! – ismertette az első feladatot Szupkay-Papp Mária tanárnő drámás osztályával Palicz István. A „médiabúvárok” gyorsan és ügyesen ráleltek a helyes válaszokra, majd megállapították: az olvasók joggal várják el, hogy friss, hiteles, az érdeklődési körüknek megfelelő hírekkel, tudósításokkal, riportokkal, interjúkkal, szórakoztató tartalommal „bombázzák őket” úgy online, mint offline, s ezt vonzó köntösben, vagyis frappáns, modern arculati elemek felhasználásával tegyék.

Mi vagyunk a főszereplők

A világháló vizeire evezve a hitelesség, megbízhatóság problémakörét járta körül a szent imrés csapat. Hogyan tudod elkerülni, hogy álhírek és torz információk fogyasztója legyél? Miként tudsz meggyőződni a hírek, hirdetések valóságtartalmáról? Ezekre a felvetésekre is választ kaptak a fiatalok, csakúgy, mint a celebvilággal, Facebookozással kapcsolatos kérdéseikre.

– A Facebook és más közösségi portálok, amelyeken rendszeresen jelen vagyunk, hírt adunk magunkról, hollétünkről, érzéseinkről, élményeinkről ismerőseinknek vagy a nagyvilágnak, valójában a saját bulvároldalunk, ahol mi vagyunk a főszereplők – tette hozzá az előadó.

Értékválság vagy érték-másság?

Egy magatartáskutató megállapítása szerint az emberek a politeizmus (többistenhit) és a monoteizmus (egyistenhit) korában isteneket imádtak, a Teremtőre néztek fel, később a szentekhez fordultak.

A felvilágosodás, szekularizáció (elvallástalanodás) hatására idővel már tehetséges, különleges emberekre, a művészekre, az ismert és elismert sztárokra tekintettek példaképként.

Manapság már „beérjük” celebekkel, akik ugyanolyan átlagemberek, mint mi, nem mutatnak fel különösebb értékeket, s többnyire megbotránkoztató szavaikkal, viselkedésükkel generálnak nyilvánosságot, népszerűséget maguknak.

KM








hirdetés