Ízletes fogások ősszel is, ám kevesebb kalóriával

Igyekezzünk minél több zöldséget fogyasztani a cukros nassolnivalók helyett!
Igyekezzünk minél több zöldséget fogyasztani a cukros nassolnivalók helyett! - © Fotó: AFP
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A nyár végével a könnyed étkezéseknek is búcsút intünk, de maradjunk mértékletesek.

Pár egyszerű, de hatékony lépést beiktathatunk a mindennapjainkba a kiegyensúlyozottabb étkezés érdekében az Okoscímke.hu segítségével.

Arányosan

Az őszi-téli időszakban jellemző, hogy kevésbé érezzük magunkat aktívnak, mégis egész nap az evésen jár az eszünk. Ráadásul a magyar konyhában ilyenkor különösen népszerűek a zsírosabb fogások, azonban az egyoldalú táplálkozás hosszú távon egészségügyi következményekhez vezethet. Épp ezért figyeljünk oda, hogy minden főétkezésnek legalább a felét zöldségek, gyümölcsök tegyék ki, és szánjunk naponta minimum 30 percet mozgásra, ez lehet akár egy jó séta is.

A köztes kalóriák is számítanak

Egy kis csoki, mogyoró, almalé – hiába figyelünk a főétkezésekre, ha közöttük folyamatosan nassolunk. Sokszor nagyvonalúan átlendülünk a nassolással bevitt mennyiség felett, de minden elfogyasztott falat és korty beleszámít a napi kalóriabevitelbe. Az élelmiszercímkéken minden információt megtalálunk, ezeket alaposan áttanulmányozva el tudjuk dönteni, hogy belefér-e délután egy csokis desszert, vagy inkább az édesítőszeres verziót preferáljuk.

Édes élet

A magyar édesszájú nemzet. Legyen szó túrós tésztáról, palacsintáról vagy szilvás gombócról, hiányérzetünk van, ha nem szórjuk meg egy kis porcukorral. A napi ajánlott hozzáadott cukorfogyasztás legfeljebb a teljes kalóriabevitel 10 százaléka – kb. 12 teáskanálnyi cukor –, ebbe beletartozik minden az ételek, italok elkészítéséhez felhasznált cukor, méz vagy szirup, így érdemes mérlegelnünk egy-egy fogásnál, hogy tényleg szükséges-e még többet hozzáadni. Jó megoldás lehet például a gyümölcsök, zöldségek természetes cukortartalmával történő édesítés a főzésnél.

HBN


Almás finomságok a hosszú hétvégére

Almaleves

Hozzávalók: 60 dkg alma; 2 dl főzőtejszín; 5 dkg liszt; só; 10 dkg cukor; citromlé; szegfűszeg; fahéj

Elkészítés:

1,5 liter vízbe csipetnyi sót, 10 dkg cukrot, 2-3 szem szegfűszeget és egy csipet fahéjat teszünk, majd összeforraljuk. 5 perc forralás után átszűrjük, majd a megtisztított almát felkockázva belerakjuk, megfőzzük.

Közben a tejszínből a liszttel habarást készítünk. Amikor az alma megfőtt, kiszedjük a léből, s a habarást állandó keverés mellett beleeresztjük. Forralás után visszarakjuk bele az almákat, s citrommal, cukorral ízesítjük.

Pihe-puha almás süti

Hozzávalók a tésztához: 50 dkg liszt; 20 dkg cukor; 25 dkg margarin; 3 darab tojás (sárgája); 1 csipet só; 3 evőkanál tejföl; 1 citrom (reszelt héja)

A töltelékhez: 2 kg alma; 3 dkg margarin; 10 dkg cukor; 1 csomag vaníliás pudingpor; 3 darab tojás (fehérje);

Elkészítés:

A tészta hozzávalóit (a lisztet, a cukrot, a margarint, a tojássárgáját, a sót, tejfölt és a reszelt citromhéjat) összegyúrjuk, majd kettéválasztjuk úgy, hogy az egyik része egy kicsivel nagyobb legyen. A nagyobb részt hűtőbe, míg a kisebb részt fagyasztóba tesszük addig, amíg a tölteléket elkészítjük.
Az almákat meghámozzuk és le­gyaluljuk, majd a margarinon a cukorral félpuhára pároljuk. A pudingport egy kevés vízzel elkeverjük, az almára öntjük, és besűrűsítjük. Végül langyosra hűtjük.

A tojásfehérjét kemény habbá verjük, és óvatosan beleforgatjuk az almás krémbe.

Egy nagyobb tepsit sütőpapírral kibélelünk, a nagyobbik tésztát tepsiméretűre nyújtjuk és belesimítjuk. A kihűlt krémet elterítjük rajta, majd a fagyasztós tésztát ráreszeljük, és készre sütjük (rácsokkal is díszíthetjük). Légkeveréses sütőben 180 fokon tűpróbáig sütjük, nem kell nagyon pirosra sütni!

Almás csirke

Hozzávalók: 1 (kb. 1,2 kg-os) csirke; só; őrölt bors; 8 dkg vaj vagy margarin; 3 dl tejszín; fél húsleveskocka; 1 kiskanál szójamártás; 1 maroknyi dióbél; 2-3 evőkanál almabor; 3 alma; 1 csokor metélőhagyma vagy petrezselyem

Elkészítés:

A csirkét 6-8 darabba vágjuk. Sóval, borssal bedörzsöljük, és lábasban a fele vajon fehéredésig sütjük. Ezután lefedjük, és időnként megkeverve saját levében kb. 30 percig hagyjuk párolódni. Ekkor a tejszínt ráöntjük, a húsleveskockát belemorzsoljuk, és a darált diót is hozzáadjuk. A borral meglocsoljuk, és most már csak néhány percig hagyjuk a tűzön (ameddig a hús teljesen meg nem puhul). Az almákat meghámozzuk, magházukat almafúróval kivájjuk, és húsukat karikákra vágjuk. A maradék vajon rázogatva kissé megpároljuk, és a csirkét erre szedjük.

Almás turmix

Hozzávalók két személyre: 2 nagy alma; 4 dl tej; 1 teáskanál őrölt fahéj; 2-3 db jégkocka

Elkészítés:

Az almákat kimagozzuk, felkockázzuk, majd turmixba tesszük a fahéjjal és a tejjel. Habosra turmixoljuk. Poharakba öntjük, a jégkockákat belerakjuk.

Szélét citromkarikával díszíthetjük.

(mindmegette.hu)


Mérgező is lehet a dísztök
Budapest - A tökfélék családjába tartozó fajok közül nem mindegyik ehető, a dekorációs célra szánt dísztökök toxikus vegyületeket tartalmaznak, ezért fogyasztásuk már kis mennyiségben is komoly, kellemetlen tüneteket okoznak: gyomorgörcsöt, hányást, hasmenést, kiszáradást - figyelmeztet a Nemzeti Él...

Illusztráció: Pixabay
Budapest - A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) új élelmiszerbiztonsági kockázati tényezőként azonosította az úgynevezett fekete élelmiszerek csoportját - közölte a hivatal pénteken honlapján. A tájékoztatásban kiemelték az utóbbi időben divatos élelmiszerpiaci trendet képvisel a f...








hirdetés